کد خبر: ۳۳۸۷۰۳
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۰

اقدام عجیب رییس جمهوری سودان جنوبی پیش از کریسمس

رییس جمهوری سودان جنوبی پیش از کریسمس 10 استان این کشور را به 28 استان تبدیل کرد؛ اقدامای که منتقدان می‌گویند می‌تواند توافق صلح در این کشور آفریقایی را که در اوت 2015 به امضا رسید،‌ تهدید کند.
آفتاب‌‌نیوز :
این اعلامیه از جانب سالوا کر، رییس جمهوری سودان جنوبی از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد و در آن آمده که 10 استان به 28 استان تبدیل شده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشتیدپرس، این اقدام از سوی سالوا کر در تشکیل 28 استان پس از آن صورت گرفت که 150 شورشی روز دوشنبه به جوبا، پایتخت آمده تا توافق صلحی را که توسط رییس جمهوری و ریک مچار، معاون سابقش امضا شده بود، محقق کنند؛ توافقی که قدرت را میان این دو نفر و سایر گروه‌های سیاسی تقسیم می‌کند.

سخنگوی مچار گفت، رهبری شورشیان در حال مشورت و رایزنی درباره واکنش نشان دادن به دستور رییس جمهوری در ایجاد 28 استان به جای 10 استان است.

رییس حزب اپوزیسیون تغییر دموکراتیک در این باره گفت: این اقدام خلاف قانون اساسی است چرا که توافق صلح را نقض کرده و این در حوزه اختیارات پارلمان نه رییس جمهوری است که می‌تواند مرزها را تغییر دهد.

این استان‌های جدید قبایل را در سودان جنوبی از هم مجزا کرده و حزب اپوزیسیون دیگر نمی‌تواند در استانی به فعالیت بپردازد.

رییس جمهوری سودان جنوبی نخست اعلام کرد که تمایل دارد تا در اکتبر 2015 این کار را انجام دهد. در آن زمان، آمریکا، نروژ و انگلیس اعلام کردند، این اقدام به صورت مستقیم تعهدات دولت جوبا را در تحقق توافق صلح به مخاطره می‌اندازد.

جامعه توانمندسازی برای پیشرفت در جوبا در بیانیه‌ای اعلام کرد، ‌این اقدام دولت سودان جنوبی بسیار بد است جون بیانگر چالشی اصلی در تحقق توافق صلح در این کشور آفریقایی است که مدت‌هاست درگیر ناآرامی بوده است و این توافق می‌تواند به این درگیری‌ها پایان دهد.

جنگ در سودان جنوبی در دسامبر 2013 آغاز شد. ده‌ها هزار تن از سکنه این کشور تازه تاسیس در این درگیری‌ها کشته و بیش از دو میلیون تن دیگر نیز بی خانمان شده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین