کد خبر: ۳۳۹۰۱۲
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۷

معرفی 10 شخصیت منفی و رویداد مصیبت بار سال 2015

روزنامه «میل اند گاردین» آفریقای جنوبی در گزارشی به معرفی 10 شخصیت منفی و رویداد هولناکی پرداخت که قاره آفریقا در سال 2015 به خود دید.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، در این گزارش آمده است: این 10 شخصیت منفور و بلایای مصیب بار، رنج و درد و شرمساری را در این سال برای قاره آفریقا رقم زدند.

- یکی از آنها «پییر انکورونزیزا» رییس جمهوری بروندی بود. وی قرار بود در سال جاری میلادی از قدرت کنار رود، اما تصمیم گرفت با دستکاری در قانون اساسی، امکان یک دور ریاست جمهوری دیگر را برای خود فراهم کند.

اعتراض های خشونت باری در پی این تصمیم در بروندی رقم خورد، اما انکورونزیزا به کرسی قدرت چسبید و اکنون خشونت در این کشور خطر از کنترل خارج شدن را در بر دارد.

گزارش هایی از قتل عام های گسترده در بروندی مخابره شده و به نظر می رسد سال 2016، سالی بسیار دشوار برای این کشور باشد.

- دستان آغشته به خون بوکوحرام، دومین بلای مصیبت بار در قاره آفریقا برای سال 2015 بود.

این سال با حمله بوکوحرام به شهر «باگا» در شمال شرقی نیجریه آغاز شد که در جریان آن بیش از 2 هزار نفر کشته شدند.

هرچند با انتخاب «محمد بوهاری» به عنوان رییس جمهوری نیجریه، از شدت و حدت حملات بوکوحرام کاسته شد، اما اقدام های تروریستی این گروه در روزهای واپسین سال جاری میلادی با متوسل شدن به ترفندهای تراژیک از جمله استفاده از بمب گذاران انتحاری کم سن و سال و عمدتا دختر، بار دیگر نمود یافت.

- چین در رقم خوردن رویدادهای منفی آفریقا در سال 2015 ، خالی از ضعف نبود.

بخش اعظمی از مشکلات آفریقا در این سال در درگاه دوست و یار مردمان این قاره رقم خورد.

اولین نشانه جدی از وجود مشکل، سقوط ناگهانی بازار بورس چین در ماه ژوئن (خرداد - تیر) بود.

سپس همه چیز در هم ریخت، زیرا بسیاری از کشورهای آفریقایی برای تامین درآمد دولت هایشان به صادرات مواد خام به چین وابسته اند.

ارزش پول های رایج در کشورهای آفریقایی در سال جاری و رقم بودجه ها کاسته شد و تقاضای کمتر از طرف چین، بهای تقریبا همه اقلام آفریقایی از سنگ معدن آهن و نیکل گرفته تا نفت خام و طلا را کاهش داد.

- «گودویل زولیتانی» پادشاه زولو، دیگر چهره منفور در قاره سیاه برای سال 2015 بود.


وی گفت که مهاجران مسئول افزایش جرم و جنایت در این کشور هستند و از آنها خواست کشورش را ترک کنند. در نتیجه این سخنان، موجی از حملات علیه مهاجران از دیگر کشورهای آفریقایی در زولو به راه افتاد و در جریان آن چند نفر کشته و هزاران تن بی خانمان شدند.


- فاجعه منا، دیگر رویداد مصیبت بار برای مردم آفریقا در سال 2015 بود. امسال مرگبارترین حج در شهر مکه رقم خورد و دستکم 922 آفریقایی در جریان آن جان باختند.

مصر و نیجریه بالاترین رقم مرگ و میر را در فاجعه منا به خود اختصاص دادند که به ترتیب 182 و 145 مورد مرگ بود.

- «جاکوب زوما» رییس جمهوری آفریقای جنوبی یک شخصیت منفی دیگر در قاره آفریقا برای سال جاری میلادی بود.

وی هرچند با رسوایی مالی ناآشنا نیست، اما نحوه سکانداری اش در سال جاری به طور خاصی آغشته به بحث و جنجال بود. وی متهم شد که 23 میلیون دلار از سرمایه های ملی را برای بدل کردن یک خانه روستایی به یک عمارت تخصیص داده است.

دولت آفریقای جنوبی همچنین حکم دادگاهی در این کشور برای بازداشت «عمر البشیر» رییس جمهوری سودان را نقض کرد. دیوان بین المللی کیفری در لاهه البشیر را به ارتکاب جنایت علیه شهروندان خود متهم کرده است.

همچنین عزل و نصب وزرای دارایی در آفریقای جنوبی از سوی زوما، باعث سقوط ارزش پول رایج در این کشور شد.

- ال نینو یک بلای مصیبت بار دیگر در قاره سیاه بود که سال 2015 به خود دید.

آفریقای جنوبی در این سال دستخوش بدترین خشکسالی طی چند دهه شد که دلیل آن آمیزه ای از باران های نامنظم، دمای بالا و غیرعادی هوا و وقوع سیلاب بود.

اکنون 27 میلیون و 400 هزار نفر از جمعیت 292 میلیون نفری منطقه (تقریبا یک نفر از هر 10 نفر) به کمک های غذایی نیاز دارند.

همچنین 8 میلیون و 500 هزار نفر در شرق آفریقا با وجود خشکسالی در اتیوپی و سودان، مشکل غذایی دارند و باراش باران های مرتبط با پدیده ال نینو، خطر وقوع سیل در اتیوپی، کنیا، سومالی و اوگاندا را افزایش داده است.

- تقلب در ماراتون نایروبی، دیگر رسوایی سال جاری میلادی بود.

ماراتون نایروبی پراعتبارترین مسابقه دو در کنیا به شمار می رود، کشوری که به داشتن ورزشکاران حرفه ای در این رشته مشهور است.

اما امسال ماجرای عجیب و غریبی در خط پایان این مسابقه رقم خورد، به طوری که هیچ نشانی از خستگی و تشنگی در چهره دومین فردی که پس از طی 42 کیلومتر به خط پایان رسید، مشاهده نشد.

بعد کاشف به عمل آمد که این دونده با عبور از گروه ناظران و پیوستن به گروه دوندگان برای تصاحب جایزه 7 هزار دلاری، تقلب کرده است.

- حضور داعش در آفریقا از دیگر وقایع هولناک و اسف بار سال 2015 در این قاره بود.

تروریست های این گروه جای پایی در لیبی و مناطق دیگری در شمال آفریقا یافتند و کارگران مصری و اتیوپیایی و مهاجران در لیبی را سربریدند.

همچنین یک هواپیمای مسافربری روسی را در صحرای سینا سرنگون و گردشگران را در تونس قتل عام کردند.

- مرگ مهاجران در دریا، رویداد اسف بار دیگر سال جاری به شمار می رود. بیش از یک میلیون مهاجر و آواره در سال 2015 وارد اروپا شدند.

اگرچه اکثر آوارگان از خاورمیانه بودند، اما یک جای نگرانی برای مرتبط کردن این بحران به آفریقا وجود داشت و آن اینکه بیشتر قربانیان در آب ها، آفریقایی بودند.

دلیل آن، این است که سفر دریایی از لیبی به ایتالیا، طولانی تر و خطرناکتر است.

براساس اعلام سازمان بین المللی مهاجرت، بیش از 3 هزار و 695 مهاجر در تلاش برای رساندن خود به اروپا جان باختند، و حال آنکه اکثرشان از شمال آفریقا بودند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین