کد خبر: ۳۳۹۱۸۶
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۸

پلیس راهور: معاینه فنی در کشور حساب و کتاب ندارد

وی با بیان اینکه طبق بخشنامه سال 88، حضور پلیس در مراکز معاینه فنی غیر الزامی اعلام شد، افزود: باید در هر کاری نظارت و کنترل وجود داشته باشد، چون در این صورت، صحت و درستی کار تضمین می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز : رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ ضمن اشاره به وضعیت نامطلوب معاینه فنی در کشور

گفت: خیلی ساده‌انگارانه است که بگوییم این حجم آلودگی هوای تهران صرفا مربوط به خودروهای فرسوده و دودزاست و چیزی جز فرافکنی نیست.

به گزارش ایسنا، سردار سید تیمور حسینی درباره آلودگی هوای تهران،گفت: برخی دوستان که به هر دلیل و بهانه‌ای فرافکنی می‌کنند و توپ را در زمین دیگری می‌اندازند، اظهاراتی مبنی بر اینکه پلیس نسبت به کنترل معاینه فنی اقدام مناسب و با خودروهای فرسوده و دودزا برخورد لازم را ندارد.

وی اضافه کرد: بیلان کار، اعداد و ارقامی است که در سیستم‌ها ثبت و به طور کامل مستند شده است. یکی از بیلان‌ها سامانه اجراییات است که تک تک قبوض جریمه بر اساس محل اعمال شده در این سیستم ثبت و ضبط شده است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با بیان اینکه این آمار و ارقام نشان می‌دهد از ابتدای سال 94 تا امروز، بیش از 600 هزار مورد اعمال مقررات و برخورد در خصوص خودروهای فاقد معاینه فنی و دودزا صورت گرفته است، اظهار کرد: طبق آمار و سامانه شماره‌گذاری، از تعداد 3 میلیون و 700 هزار دستگاه خودرو در تهران بیش از 45 درصد و به عبارتی نزدیک به نیمی از خودروها برابر مقررات، مشمول معاینه فنی نمی‌شوند زیرا سال ساخت این خودروها زیر 5 سال است و نیمی از خودروهای این شهر به بیان دیگر خودروهای مدل بالا هستند.

46 درصد خودروها نیاز به معاینه فنی ندارند


رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به اینکه هفته گذشته یک بررسی میدانی وسیعی انجام دادیم تا پاسخ منطقی به این اظهارات ناشیانه داشته باشیم، گفت: طی این بررسی میدانی بالغ بر 9000 خودرو را در چندین نقطه از شهر تهران متوقف و مدارک آنها را کنترل کردیم و به این نتیجه رسیدیم که آمار این بررسی عدد 45 درصد برای خودروهایی که مشمول معاینه فنی نیستند، مورد تایید است و در این بررسی بین 43 تا 46 درصد خودروها نیاز به معاینه فنی نداشتند.

به گفته سردار حسینی، از بین 9000 خودرو، 44 درصد خودروها دارای برگ معاینه فنی بوده و بین 12 تا 13 درصد آنها معاینه فنی نداشتند. نکته قابل توجه و مهم در این بررسی میدانی این است که خودروهایی مشاهده شدند که با وجود داشتن برگه معاینه فنی، جزو خودروهای آلاینده و دود زا محسوب می‌شوند، خودروهایی که حتی با چشم و بدون نیاز به تجهیزات خاص، می‌توان به دودزا بودن آنها پی برد.

معاینه فنی در کشور حساب و کتاب ندارد

وی با بیان اینکه همیشه تاکید کرده‌ام که وضعیت معاینه فنی خودروهای تهران نسبت به سایر مراکز به مراتب بهتر است، گفت: بحث ما بر سر این است که معاینه فنی در کشور حساب و کتاب درستی ندارد، این یک واقعیت است که باید پذیرفت و همه مردم آن را می‌دانند و بر کسی پوشیده نیست، زیرا افراد می‌توانند برای گرفتن برگه معاینه فنی، یک دلال و واسط پیدا کرده و تعداد 100 یا 1000 برگه معاینه فنی خودرو در عرض 2 ساعت تهیه کنند.

هیچ یک از سازمان‌های متولی مراکز معاینه فنی را کنترل نمی‌کنند


رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به اینکه قانون کارگروهی را برای نظارت بر عملکرد مراکز معاینه فنی پیش‌بینی کرده است، گفت: این کارگروه شامل سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری، پایانه‌ها و پلیس است که باید کارگروهی کار کنند، اما باید از این دستگاه‌ها سوال کرد که در طول چندین سال اخیر از چند مرکز معاینه فنی بازدید کرده‌اند؟

وی با بیان اینکه طبق بخشنامه سال 88، حضور پلیس در مراکز معاینه فنی غیر الزامی اعلام شد، افزود: باید در هر کاری نظارت و کنترل وجود داشته باشد، چون در این صورت، صحت و درستی کار تضمین می‌شود.

دلیل مخالفت پلیس با اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل


رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در مورد دلیل مخالفت پلیس با اجرای مصوبه کمیته مواقع اضطرار مبنی بر اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل گفت: اگر می‌خواهیم برای شهروندان و جامعه محدودیتی ایجاد کنیم باید در مقابل و در ازای این تکلیف، طرحی را در اختیار آنها قرار دهیم تا آنها بتوانند به امور روزمره خود برسند، بنابراین باید چیزی را جایگزین استفاده از خودروهای شخصی کنیم اما در حال حاضر در پاسخگویی و سرویس‌دهی به تعداد بیش از 19 میلیون تردد درون شهری مشکل داریم.

حسینی اظهار کرد: وقتی در ساعات اوج ترافیک شامگاهی ازدحام مسافران در تقاطع و میادین اصلی، دلیل اصلی وقوع ترافیک است، چطور انتظار داریم در شرایطی که خودورهای شخصی را که حداقل بیش از 30 یا 35 درصد سفرهای روزمره را پوشش می‌دهند، محدود کنیم، بنابراین باید یک جایگزین در اختیار جامعه قرار دهیم تا کسی بهانه‌ای نداشته باشد و خودروی شخصی را یک روز در میان از درب منازل خارج نکنند.

وی با تاکید بر اینکه با نگاه تکلیف‌مدارانه نمی‌توان اقدام مناسبی داشت، گفت: بار این مسئولیت فقط روی دوش همکاران بنده است که در صف مقدم آسیب‌ها و معضلات مختلف از جمله آلودگی‌ هوا قرار دارند.

سردار حسینی در پاسخ به پرسشی مبنی بر فروش غیرقانونی مجوز روزانه طرح ترافیک توسط موتورسورانی در برخی از نقاط شهر تهران، ضمن ابراز بی اطلاعی از این موضوع، گفت: این موضوع را باید از سازمان متولی فروش طرح ترافیک پیگیری کرد و بنده اطلاعی در مورد فروش طرح به طور غیر قانونی ندارم.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در مورد راهکارهای کاهش آلودگی هوای تهران با اشاره به اینکه خیلی ساده‌انگارانه است که بگوییم این حجم آلودگی تهران صرفا مربوط به کمتر از 200 هزار خودروی فرسوده است و چیزی جز فرافکنی نیست، گفت: وضعیت ناوگان حمل و نقل در سال 94 بهتر و نوتر از 5 سال یا 10 سال گذشته است، بنابراین اگر بخواهیم بار این مشکلات آلودگی را بر سر خودروهای فرسوده و دود‌زا بریزیم، کار غلطی است، زیرا در کل ساختار کلی و استاندارد خودروها ساختار مطلوبی نیست و سوخت مطلوبی هم وجود ندارد.

سردار حسینی با اشاره به اینکه سوخت موجود در کشور، سوختی نیست که بتواند سلامت جامعه را حفظ کند، اظهار کرد: تعداد کثیری از موتورسیکلت‌ها در تهران تردد می‌کنند و بالغ بر دو میلیون و 200 هزار دستگاه هستند که عدد بالایی است که موتورهای کاربراتوری کارایی لازم را ندارند و از حداقل استانداردها برخوردار نیستند.

وی در ادامه به توسعه نامتوازن شهر تهران اشاره کرد و گفت: تهران مرکز همه فعالیت‌های قابل تصور در کشور از جمله فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، دانشگاهی، درمانی و ... است. در حال حاضر این تمرکز را در کمتر پایتختی در دنیا می‌توان دید.

وی که دریک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، بااشاره به توسعه نامتوازن شهر تهران به عنوان علت دیگر تشدید آلودگی هوا گفت:‌ به عنوان مثال منطقه 22 پیش‌تر همانند دالان بازی برای تهران بوده به نحوی که یک زمانی اگر در بزرگراه شهید همت، محدوده پل کن می‌ایستادیم در تمام ساعت شبانه روز باد دائمی وجود داشت اما الان از آن باد هیچ خبری نیست که یکی از دلایل آن ساخت‌و سازهای بی‌رویه در این منطقه است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین