کد خبر: ۳۳۹۲۶۳
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۰

مقام دولت جورج‌بوش: بین حمله به ایران، عراق و کره شمالی مردد بودیم

یکی از مقامات اسبق آمریکا می‌گوید دولت این کشور در سال 2003 برای انتخاب بین سه کشور ایران، عراق و کره شمالی جهت حمله، مردد بوده تا در نهایت «دیک چنی»، معاون وقت رئیس‌جمهور آمریکا، کشور عراق را انتخاب کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
«لاورونس ویلکرسون»، رئیس دفتر «کالین پاول»، وزیر خارجه آمریکا در دوران اول ریاست‌جمهوری «جورج دبلیو بوش»، می‌گوید دولت این کشور، سال 2003، بین حمله به سه کشور ایران، عراق و کره شمالی مردد بوده، و در نهایت «دیک چنی»، معاون اول بوش، عراق را برای حمله انتخاب کرده است. 

او در گفت‌وگو با اسپوتنیک، حمله به عراق را با توجه به نبود شواهد لازم در تأیید سلاح‌های کشتار جمعی دولت بغداد در آن سال را «اشتباهی غم‌انگیز» و «فریب مردم آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل» خوانده است. 

«ویلکرسون» گفت: «ما با روان‌شناسی (ذهنیت) گروه‌اندیشانه خودمان، گز نکرده پاره کردیم.»

منظور از «گروه‌اندیشی» مورد اشاره «ویلکرسون»، نظریه‌ای در روان‌شناسی اجتماعی است که به موجب آن استدلال می‌شود قرار گرفتن افراد در گروه‌های هم‌اندیش و یکدست و بدون نظریات مخالف موجب می‌شود آنها تصمیم‌های افراطی‌تر و نادرست‌تری نسبت به حالت قرار گرفتن در گروه‌های ناهمگن بگیرند.

به گزارش فارس، مقامات دولت آمریکا در زمان ریاست‌جمهوری «جورج دبلیو بوش» مصرانه بر وجود سلاح‌های کشتار جمعی در عراق تأکید می‌کردند. 

 چنانکه این مقام اسبق دولت آمریکا می‌گوید، عراق، لزوماً گزینه مورد انتخاب آمریکا برای حمله نبوده است. او می‌گوید: «دیک چنی ان را انتخاب کرد.»

و ادامه می‌دهد: «وقتی که تنظیم‌کنندگان سخنرانی رئیس‌جمهور به او آن واژه‌های سحرآمیز - محور شرارت - را دادند، بحث‌ها در پنتاگون و در ارتش حول این بود که کدام یک (برای حمله انتخاب شوند)؟ گزینه حمله ایران خواهد بود؟ عراق خواهد بود.»

مقام اسبق وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: «همین‌طور لبخند می‌زدیم و به هم نگاه می‌کردیم... و می‌گفتیم که می‌دانیم که این گزینه عراق خواهد بود، چون این کشور گزینه دم‌دست‌ بود.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین