کد خبر: ۳۳۹۶۱۸
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۵

در سینما و تئاتر چه خبر است؟

تغییر چهره‌پرداز یک فیلم، پیش فروش بلیت‌های یک نمایش، حضور یک فیلم کوتاه در جشنواره هندوستان، نمایش فیلمی از باستر کیتون در موزه هنرهای معاصر، برگزاری پنجمین دوره کارگاه «ابزار تئاتر: بدن»،‌حضور بیش از 50 درصدی تاتر استان‌ها در جشنواره فجر و سخنانی در حاشیه‌ی یک برنامه در تاکید تداوم کارگاه‌های تخصصی تئاتر در طول سال، خبرهایی از سینما و تئاتر در پایان این هفته هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
عبدالله اسکندری، چهره‌پرداز سرشناس سینمای ایران به عوامل پروژه سینمایی «فصل نرگس» پیوست.

سحر صباغ‌سرشت، تهیه‌کننده‌ی فیلم، با اعلام این خبر از زحمات سودابه خسروی که تا پیش از این طراحی چهره‌پردازی فیلم سینمایی «فصل نرگس» را بر عهده داشت قدردانی کرد و گفت: متأسفانه به دلایل شخصی، ایشان از ادامه همکاری با پروژه بازماندند، اما بسیار مفتخرم که استاد عبدالله اسکندری پذیرفتند که ما را در این پروژه همراهی کنند.

فیلم‌برداری فیلم سینمایی «فصل نرگس» به نویسندگی و کارگردانی نگار آذربایجانی هفته‌ی آینده درمنطقه سعادت‌آباد جلوی دوربین خواهد رفت.

این فیلم در ژانر اجتماعی و با موضوع انسان دوستی و همنوع گرایی، روایت آدم‌های معمولی است که در وانفسای امروز و در جهانی که میل به خودشیفتگی و خود محوری دارد، شفافیت روح و ذهنشان را از دست نداده‌اند و مفهوم احساس خوش ناشی از انسانیت و نوع‌دوستی را به درستی درک می‌کنند. این فیلم در جزئیات خود داستان عشق است و دوستی با همنوع، اما در تعریف کلی‌تر، هویت انسان‌ها را به چالش می‌کشد و اهمیت احترام به نفس زندگی را به مخاطب یادآوری می‌کند.

به گزارش ایسنا، عوامل پشت صحنه فیلم عبارتند از: نویسنده و کارگردان: نگار آذربایجانی، مدیر فیلمبرداری: تورج منصوری، مدیر تولید: بهزاد هاشمی، طراح صحنه: مهرزاد ضرابیان، طراحان لباس: مهرزاد ضرابیان، مه‌لقا ناقد، طراح چهره پردازی: عبدالله اسکندری، صدابردار: عباس رستگارپور، طراحی و ترکیب صدا: رضا نریمی‌زاده، تدوینگران: سودابه سعیدنیا و خشایار موحدیان، موسیقی: ستار اورکی، گرافیست و طراح تیتراژ: عزیز محسنی، جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری: فرید فصیحی، طراح پوستر: سیروس سلیمی،دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: شکیل مظفری، منشی صحنه: آذر تجلی، فیلمبردار: رضا غفاری، عکس: امید صالحی، مستند پشت صحنه: شایسته ایرانی، مشاور رسانه‌ای: منصوره بسمل، تبلیغات فضای مجازی: آریان امیرخان، مدیر تدارکات: امیر یمینی، امور فنی صدا و تصویر و اصلاح رنگ: استودیو مون، پشتیبانی تجهیزات فیلمبرداری و نور: جمشید قدرتی، تامین آکسسوار صحنه: امیر یوسفی، تهیه کننده: سحر صباغ سرشت.

بازیگران اصلی این پروژه نیز به زودی معرفی خواهند شد.

*****

حضور پررنگ تئاتر استان‌ها در جشنواره فجر

بیش از 50درصد آثار شرکت کننده در بخش‌های گوناگون سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حاصل حضور گسترده و تلاش هنرمندان، اساتید و پژوهشگران تئاتر استان‌های مختلف کشوربوده و این رقم با حضور هنرمندان تهران در جشنواره برابری می‌کند.

دبیرخانه جشنواره سی و چهارم تئاتر فجر در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: بر اساس برنامه‌ریزی های صورت گرفته در خصوص توجه افزون‌تر به ظرفیت مغفول مانده تئاتر استان‌ها زمینه لازم برای بروز و ظهور این ظرفیت در جشنواره امسال فراهم شد تا برای نخستین بار علاوه بر حضور این عزیزان در بخش برگزیدگان استانی، سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مشارکت قابل تقدیر هنرمندان تئاتر سراسر کشور در سایر بخش های جشنواره از جمله مرور، نسل نو، تولید های تازه تئاتر، نمایشنامه نویسی، خیابانی و سمینار پژوهشی را به نظاره بنشیند.

بر همین اساس از مجموع تعداد 133 اثر که تا این تاریخ در بخش های مختلف جشنواره شامل مرور تئاتر ایران، فجر استانی، نسل نو، تولیدهای تازه، سمینار پژوهشی، برگزیدگان استانی، نمایش‌های خیابانی و نمایشنامه نویسی پذیرفته شده‌اند، تعداد 68 اثر متعلق به هنرمندان، اساتید و پژوهشگران تئاتر استان‌های سراسر کشور و تعداد 65 اثر متعلق به هنرمندان تئاتر استان تهران بوده که نشانگر مشارکت 51.12 درصدی 31 استان کشور در بخش های گوناگون سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر است.

حضور 12 اثر در بخش مرور، 13 اثر در بخش فجر استانی، 2 اثر در بخش نسل نو، 3 اثر در بخش تولیدهای تازه تئاتر، 11 اثر در بخش سمینار پژوهشی جشنواره، 10 اثر در بخش برگزیدگان تئاتر استانها، 15 اثر در بخش تئاتر خیابانی و 2 اثر در بخش نمایشنامه نویسی جشنواره حاصل تلاش هنرمندان تئاتر از نقاط مختلف کشور است.

دبیرخانه سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ضمن سپاس فراوان از حضور شایسته و گسترده هنرمندان تئاتر سراسر کشور در بخش های مختلف جشنواره امسال که باعث تحقق یکی از مهمترین اهداف جشنواره فجر شد تاکید کرد با وجود سیاستهای اداره کل هنرهای نمایشی و دبیرخانه جشنواره مبنی بر توجه به ظرفیتهای گوناگون تئاتر در استانهای سراسر کشور، حضور و انتخاب آثار شرکت کننده از استانهای سراسر کشور در بخش های مختلف جشنواره صرفا بر مبنای کیفیت آثار صورت گرفته و از همین رو افزایش آمار حضور استانها در جشنواره سی و چهارم تئاتر فجر آمار نشان دهنده بالا رفتن کیفیت آثار نمایشی در سراسر کشوراست که امید است تداوم یابد.

*****

آغاز پیش‌فروش نمایش «این آب آشامیدنی نیست»

پیش فروش بلیت‌ نمایش «این آب آشامیدنی نیست» به کارگردانی داوود بنی‌اردلان از امروز آغاز شده است و از 16 دی‌ماه و به مدت 15 شب، در تالار حافظ روی صحنه می‌رود.

این نمایش، نوشته وودی آلن است و نگار شاطریان آن را ترجمه کرده است. همچنین داوود بنی‌اردلان کارگردانی این نمایش را برعهده دارد و عزت مهرآوران، سپند امیرسلیمانی، سینا رازانی، پگاه طبسی‌نژاد، آیدا صادقی، حسین کشفی، محمدرضا خلج‌زاده، رضا افشار، علی دولتشاهی، داریوش سام زاده، رامتین هداوندخواهی در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

دیگر عوامل آن عبارتند از: تهیه‌کننده:مهدی نویدانفر، مدیر تولید: احسان مرادخواهی، موسیقی: علی بوستان، طراح صحنه: داوود بنی اردلان، دستیار و برنامه‌ریز: لیلا جعفری، طراح لباس:ماهرخ سلیمانی، طراح پوستر: اشکان قازانچایی، منشی صحنه: مهسا سلیمانی، نسرین لطفی، روابط بین‌الملل: مارال مومنی، مشاور رسانه: مریم نراقی، عکاس: رز ارغوان‌آذر.

داوود بنی‌اردلان پیش از این نمایش‌هایی چون «قصه‌های ایرانی»، «مجلس ضربت زدن»، «قصه‌های ایرانی»، «مجلس ضربت‌ زدن»، «فوتبال»، «داستان گرگ‌هایی که...»، «سست»، «تو دهنتو می‌بندی یا من» و ... را به روی صحنه برده است.

« این آب آشامیدنی نیست» نخستین تجربه‌ی نمایشنامه‌نویسی وودی آلن در برادوِی است، تجربه ای که بر اساس شوخی های فراوان کلامی، دیالوگ‌های کوتاه، متنوع و خنده‌آور بنا شده است. خود آلن این نمایش را کمدی سرشار از شوخی می‌داند.

نمایش «این آب آشامیدنی نیست» به کارگردانی داوود بنی‌اردلان از 16 دی‌ماه تا 30 دی‌ماه هر شب ساعت هشت و نیم در تالار حافظ روی صحنه می‌رود.

*****

حضور فیلم کوتاه «هفت سلام» در جشنواره هندوستان

از میان فیلم‌های ارسالی پایگاه حمایت از فیلم کوتاه مستقل به جشنواره VOICES FROM THE WATERS هندوستان، فیلم کوتاه «هفت سلام» به کارگردانی مهدی یارمحمدی به بخش مسابقه دهمین دوره این جشنواره راه یافت.

طبق اعلام روابط عمومی پایگاه حمایت از فیلم کوتاه مستقل، «هفت سلام» فیلم مستند تجربی درباره آیین تهیه‌ی آب متبرک زعفران (آب دعا) برای تبرک سفره هفت سین نوروزی مردمان منطقه شاهرود در استان سمنان است.

این فیلم که توزیع کننده آن پایگاه حمایت از فیلم کوتاه مستقل است، تا کنون در بخش مسابقه اصلی جشنواره های: مذهب امروز ایتالیا، ZIFF کانادا، فیلمهای مردم شناسی اسلوانی، اکو اتنو فولک رومانی، INSIGHT منچستر، KAN AMATEUR لهستان، فیلمهای ایرانی یاری سوئد و ... حضور داشته و همزمان با این جشنواره در بخش مسابقه جشنواره فیلمهای مرتبط با نوروز در منچستر انگلستان حضور دارد.

دهمین دوره جشنواره VOICES FROM THE WATERS با تمرکز بر موضوع آب و مسائل مربوط به آن توسط انجمن فیلم بنگلور در هندوستان برگزار می شود. در این جشنواره فیلمهای کوتاه داستانی، مستند، انیمیشن و نیز فیلمهای بلند با موضوعات: کمبود آب، سدها و ویرانی، حفاظت از برداشت آب، درگیری و مبارزات آب، سیل و خشکسالی، گرمایش جهانی و تغییرات آب و هوا، آب، بهداشت و سلامت، آلودگی رودخانه ها، احیای جامع آب و ...به نمایش در می آیند.

*****

فیلمی از باستر کیتون در موزه‌ هنرهای معاصر

فیلم «جنرال» به کارگردانی باستر کیتون و کلاید بروکمن روز شنبه 12 دی‌ماه، ساعت 17، در سالن سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درمی‌آید.

بنا به گزارش روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران، پنجمین فیلم از بخش سینمای صامت (کمدینی با صورت سنگی) فیلم «جنرال» به کارگردانی باستر کیتون و کلاید بروکمن محصول سال 1926 به مدت 78 دقیقه، روزشنبه 12 دی‌ماه ساعت 17 در سالن سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش در می‌آید.

«جنرال» فیلمی حماسی و باشکوه در دوران صامت به حساب می‌آید. فیلمی که به خاطر بازسازی دقیق جنگ داخلی آمریکا، وجود صدها سیاهی‌لشکر، سکانس‌های حرکات بدنی خطرناک و همینطور یک لوکوموتیو واقعی که از یک پل آتش‌گرفته سقوط می‌کند، هزینه‌ای چشمگیر بر جا گذاشت.

محدودیت‌های کار با قطارها، باعث ایجاد ایده‌هایی در ذهن کیتون شد. برای نمونه، او با بی‌توجهی به عقب‌نشینی کامل جنوبی‌ها و پیشروی شمالی‌ها، به تکه‌تکه کردن چوب‌ها مشغول می‌شود. یکی از شوخی‌های بصری کیتون، آنجایی است که به تصور او، واگن‌ها پشت سر او قرار دارند، اما به یک‌باره جلوی او سبز می‌شوند. او لوکیشن‌ها را در طول مسیر چیده بود تا در مسیر بازگشت هم از آن‌ها استفاده کند. یکی دیگر از نماهای معروف «جنرال»، زمانی است که کیتون می‌خواهد قطار مقابل‌اش را با توپ جنگی به آتش بکشد. او فتیله را روشن می‌کند و به طرف لوکوموتیو می‌دود اما ناگهان می‌بیند توپ چرخیده و به سمت خود کیتون نشانه رفته است.

این فیلم برگرفته از واقعه‌ای حقیقی است که فیلمنامه‌ی آن بر اساس کتاب «تعقیب بزرگ لوکوموتیو» نوشته‌ی ویلیام پیتنجر که خودش مهندسی درگیر این جنگ بوده، ساخته شده است.

*****

اعلام فراخوان انتخاب داوران جوان جشنواره فیلم حسنات

فراخوان انتخاب داوران جوان پنجمین جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات اعلام شد.

دبیرخانه این جشنواره به‌ منظور ترویج فرهنگ احسان و نیکوکاری در بین جوانان و نیز ارتقا سطح دانش علاقه‌مندان حوزه فیلم در شهر اصفهان فراخوان انتخاب داوران جوان پنجمین جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات را اعلام کرد.

علاقه‌مندی و آشنایی با علوم اولیه فیلم کوتاه و سینما و داشتن شرط سنی 17 تا 30 سال از جمله شرایط اعلام شده برای ثبت‌نام در بخش داوران جوان پنجمین جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات است.

این دومین سال است که داوران جوان درکنار هیئت داوری به بررسی آثار راه یافته به بخش مسابقه فیلم کوتاه حسنات می‌پردازند.

علاقه‌مندان جهت ثبت‌نام و تکمیل فرم درخواست حداکثر تا تاریخ ششم دی ماه 1394 به سایت جشنواره به نشانی www.hasanatfilm.ir مراجعه نموده و یا فرم تقاضای خود را به دبیرخانه جشنواره به‌ آدرس اصفهان، چهارباغ عباسی، کوچه کازرونی، ساختمان کانون حسنات، طبقه دوم ارسال نمایند، همچنین برای دریافت اطلاعات بیش‌تر می‌توانند با شماره تلفن‌های 03132204902 و 03132202973 تماس حاصل فرمایند.

پنجمین دوره جشنواره فیلم حسنات اسفند سال جاری همزمان با هفته احسان و نیکوکاری در شهر تاریخی اصفهان برگزار می‌شود که در این دوره حدود 150 شهر ایران به دبیرخانه این جشنواره اثر ارسال کرده‌اند.

*****

برگزاری پنجمین دوره کارگاه «ابزار تئاتر: بدن»

پنجمین دوره کارگاه «ابزار تئاتر: بدن» از 15 دی‌ماه زیر نظر محسن موسوی‌خواه در مدرسه تئاتر سنجاق، فعالیت خود را آغاز می کند.

محسن موسوی‌خواه در ادامه فعالیت‌های خود در حوزه آموزش تئاتر فیزیکال و پس از برگزاری موفقیت آمیز دوره‌های پیشین کارگاه «ابزار تئاتر: بدن» در مکتب تهران و آموزشگاه آزاد هنرهای نمایشی حرکت، پنجمین دوره این کارگاه را از سه‌شنبه، پانزدهم دی‌ماه، در مدرسه تئاتر سنجاق برگزار خواهد کرد.

طراحی این کارگاه که با الهام از روش برخورد استادان گرتوفسکی و یوجنیوباربا با «بدن» در بازیگری تئاتر برگزار می‌شود که بر اساس حرکات و تکنیک‌های رقص معاصر، بیومکانیک، یوگا، تای چی، ژیمناستیک، شمشیربازی و حرکات هوازی پایه‌ریزی شده است.

همچنین این دوره جهت افزایش آمادگی جسمانی و بهره گیری هرچه بهتر و بیشتر هنرجویان تئاتر از زبان بدن به وجود آمده است و علاوه بر این، با نگاهی عمیق‌تر می توان آن را موقعیتی مناسب در راستای بالا بردن قابلیت های انعطاف پذیری بدن و افزایش سطح سلامت دیگر اشخاص نیز دانست.

ظرفیت پذیرش هنرجو برای این کارگاه محدود است و علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و پیش ثبت نام می توانند با شماره های 09382162098 و 09303418335 تماس بگیرند.

*****

تاکید بر تداوم کارگاه‌های تخصصی تئاتر در طول سال

با پایان یافتن دو کارگاه تخصصی نور و صدای تئاتر، شرکت کنندگان در این دو کارگاه بر پایه یک طرح داستانی در قالب یک فعالیت کارگاهی بر روی یک قطعه نمایشی با بازی شیوا ابراهیمی و تمرین به روی شیوه ضبط موسیقی، افکت و استفاده از افکت و خروجی های متنوع صوتی آموخته‌های خود از این دو کارگاه را به شکل عملی به نمایش گذاشتند.

به گزارش ستاد خبری روابط عمومی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، آخرین روز کارگاه نور و صدا در حالی به پایان رسید که شرکت کنندگان این دو کارگاه براساس پرفورمنس خوانده شده‌ ایده‌های نور و صدای خود را با اساتید کارگاه در میان گذاشتند و با ادغام ایده‌ها، نمایش کوتاهی در این کارگاه به اجرا درآمد.

قبل از اجرای این نمایش کوتاه، شرکت کنندگان به همراه اساتید علاوه بر چینش درست نور و صدا گذاری، تمرین‌های نهایی را انجام داده و ایده‌های مورد نظر را برای حاضران پیاده‌سازی کردند.

در این برنامه افشین خورشیدباختری مدیر بخش کارگاه‌های تخصصی جشنواره نیز ضمن قدردانی از همکاری اساتید ایتالیایی کارگاه نور و صدا با جشنواره تئاتر فجر در برگزاری کارگاههای تخصصی، ابراز امیدواری کرد این کارگاهها در طول سال نیز تداوم یابد.

او گفت: این شش جلسه کارگاه مدت کمی برای دوره کارگاهی است و زمان بیشتری مورد نیاز است. تا بتوان در آن ایده‌ها را به شکل مطلوب پیاده سازی کرد .این مدت برای پرفورمنس که در روز آخر براساس نور پردازی و صداگذاری روی آن پیاده‌سازی می شود مدت کوتاهی است.

پس از پایان سخنان خورشیدباختری گواهی شرکت در دوره تخصصی نور و صدا به حاضران این کارگاهها با حضور سعید اسدی اهدا و پس از آن قطعه نمایشی کوتاهی با بازی شیوا ابراهیمی با موضوع مهاجرت اجرا شد که نکته قابل تامل آن پیاده سازی ایده‌های خلاقانه و بدیع در حوزه نور و صدا بود که به نوعی خروجی کارگاه‌های تخصصی نور و صدا را شکل می داد.

ستاد خبری روابط عمومی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر می افزاید: در کارگاه‌های تخصصی نور و صدای جشنواره صدابرداران نورپردازان، مدیران فنی تالارها و دانشگاهیانی حضور داشتند که از استان های خراسان شمالی، گرگان، کرمانشاه، هرمزگان، و تالارهای سنگلج، مولوی، تئاترشهر، خانه نمایش، حوزه هنری، ایرانشهر و باران در این دو کارگاه شرکت کرده بودند.

قبل از شروع مرحله عملی کارگاه نور و صدا، که با حضور سعید اسدی دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، مصطفی محمودی، مدیر روابط عمومی، اتابک نادری، مدیر امور استان‌های جشنواره و دبیران جشنواره فجر استانی در محل پلاتوی تئاتر شهر همراه بود، «مارکو دِ آمیکو» مدرس کارگاه صدا در سخنان کوتاهی با سپاس از جشنواره تئاتر فجر به جهت فراهم ساختن زمینه مناسب برای برگزاری کارگاه‌های نور و صدا گفت: با وجود اینکه فرصت اندکی برای برپایی این کارگاه تدارک دیده شده بود خوشبختانه توانستیم تبادل اطلاعات خوبی را با دانشجویان داشته باشیم و موفق شدیم تا این پرفورمنس را با همکاری آقای« بوتافاوا» و دانشجویان کارگاه صدا به سرانجام برسانیم و نمایشی کوتاهی که هم اکنون به تماشا خواهید نشست، حاصل برنامه کوتاه شش روزه دانشجویان بوده است.

کارگاه تخصصی تئاتر تکنولوژیک نیز که از روز سه‌شنبه هشتم دی‌ماه با حضور پروفسور والنتینا والنتینی در مجموعه تئاتر شهر آغاز به کار کرده، روز پنجشنبه 10 دی‌ماه به کار خود خاتمه می‌دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین