آفتابنیوز : علیاصغر فانی صبح امروز (10 دیماه) در همایش سراسری اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان کشور که در تالار قدس کتابخانه مرکزی حرم مطهر رضوی برگزار شد، با بیان اینکه ما باید به سویی برویم که هر کسی که قرار است تدریس داشته باشد گواهینامه صلاحیت معلمی اخذ کند، اظهارکرد: دورههای شایستگی حرفهای معلمین برای نخستین بار در دانشگاه فرهنگیان تا چند روز آینده شروع خواهد شد و این طرح یک تجربه جدید است و امیدواریم که با لطف خدا و همت اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان بتوانیم معلمانی حرفهای و توانمند تربیت کنیم.
وی ادامه داد: امسال برای نخستین بار ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان را عملیاتی خواهیم کرد و کسانی که در آزمونی که در 28 شهریور برگزار شد پذیرفته شدند به دانشگاه معرفی خواهند شد و تحت نظر ما یک دوره حرفهای آموزش را در دانشگاه فرهنگیان طی خواهند کرد.
وزیر آموزش و پرورش به مصوبه اخیر شورای آموزش نیز اشاره کرد و گفت: در دانشگاه فرهنگیان باید برای فارغ التحصیلان صلاحیتهای حرفهای معلمی احراز شود و در این راستا، در ستاد مرکزی دانشگاه فرهنگیان اقداماتی در دست انجام است که بر اساس آن ما بتوانیم صلاحیتهای معلمی را از فارغالتحصیلان دانشجو- معلم احراز کنیم؛ زیرا کسی که از دانشگاه فرهنگیان فارغالتحصیل میشود باید برای ما یقین حاصل شود که صلاحیتهای معلمی را برای کلاس درس دارد.
فانی افزود: امیدواریم بحث صلاحیت حرفهای معلمان امسال برای اولین سری از فارغالتحصیلانی که مهر 94 به جمع همکاران فرهنگی افزوده میشوند، باشد برای اینکه دانشگاه فرهنگیان به عنوان دانشگاه تخصصی برای تربیت معلم است.
وی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم فارغا لتحصیلانی را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهیم که به لحاظ علمی، رفتاری، فرهنگی و اجتماعی و هم به لحاظ توانمندیهای معلمی و صلاحیتهای لازم شایسته باشند.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: به طور یقین اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان نقش مهمی در صحه گذاشتن بر صلاحیتها خواهند داشت.
فانی به سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش نیز اشاره کرد و افزود: تدوین و تصویب این سند 10 سال طول کشید و در سال 1391 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید که اکنون مبنای برنامه ششم توسعه در آموزش و پروش است.
وی با تأکید بر اینکه این سند مورد تأیید مقام معظم رهبری و رئیس جمهور است، گفت: امیدواریم که با تکیه بر این سند هم در طول برنامه ششم و هم در ادامه آن در برنامه هفتم توسعه که به سال 1404 منتهی میشود بتوانیم به اهداف چشمانداز جمهوری اسلامی در حوزه آموزش و پرورش برسیم.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: نقشه راهی برای اجرای این سند در سال گذشته آماده شد و امیدواریم که با یک زمانبندی روشن بتوانیم این سند را که تضمین کننده ارتقاء کیفیت و عدالت آموزشی و رسیدن به آموزش و پرورشی در تراز جمهوری اسلامی است، به خوبی اجرا کنیم.
فانی با تأکید بر اینکه لازمه تحول در هر سازمانی، تحول در منابع انسانی آن سازمان است، افزود: اگر در آموزش و پرورش به دنبال تحول هستیم یقین بدانیم که لازمه تحول در آموزش و پرورش تحول در منابع انسانی آن است. زیرا اگر در معلمین، مدیران و دستاندرکاران نظام آموزشی تحولی ایجاد نشود یقیناً شاهد تحولی در آموزش و پرورش نخواهیم بود.
وی تصریح کرد: شعار دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه تربیت محور است و از اینرو ابعاد فرهنگی، تربیتی، اجتماعی و علمی دانشجویان این دانشگاه باید مورد نظر اساتید و اعضای هیات علمی باشد و هر استاد به عنوان یک عنصر تربیتی و فرهنگی در دانشگاه نقش ایفا کند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: اساتید دانشگاه فرهنگیان بایستی از الگوهای نوین تدریس استفاده کنند؛ در حال حاضر نیز استفاده از روشهای نوین تدریس، موضوعی است که مورد توجه اساتید قرار خواهد گرفت و امیدواریم که اساتید در حوزههای علمی، فرهنگی و روشهای تدریس تلاش بیشتری داشته باشند.
کاروزی دانشجومعلمان اساسیترین عامل در تربیت حرفهای است
فانی در اهمیت کارورزی دانشجو معلمان تاکید کرد: کارورزی دانشجومعلمان به عنوان اساسیترین عامل در تربیت حرفهای معلمین است؛ زیرا دانشجو معلمان در پردیسهای مختلف آموزشهای لازم را میبینند؛ اما آن چیزی که در حوزه عمل و حرفه مورد نظر ماست، این است که دانشجومعلم در گذراندن واحدهای کارورزی ورزیده شود تا نقش خود را ایفا کنند.
وی تصریح کرد: از اینرو اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان باید توجه و عنایت خاصی به امر کارورزی دانشجو معلمان داشته باشند؛ زیرا این یکی از وجوه تمایز اصلی دانشگاه فرهنگیان با سایر دانشگاههاست و انتظار داریم بیش از سایر دانشگاهها مورد توجه قرار گیرد.
وزیرآموزش و پرورش با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان یک نهاد استراتژیک و راهبردی در آموزش و پرورش است، گفت: دانشگاه فرهنگیان نقش ایجاد تحول در نیروی انسانی را برعهده دارد و به همین دلیل است که از آن تحت عنوان یک نهاد استراتژیک یاد میشود.
فانی ادامه داد: این دانشگاه هم در تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش و هم در بهسازی نیروی انسانی این وزارتخانه نقش ممتازی را بر عهده دارد و در داخل دانشگاه فرهنگیان اساتید و اعضای هیات علمی نقش کلیدی دارند.
وی خطاب به اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاه فرهنگیان کشور گفت: شما قرار است افرادی را تربیت کنید که آنها دانشآموزان این نظام را تربیت میکنند و قطعا به این دلیل است که اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان نقشی ممتاز، بینظیر و بیبدیل بر عهده دارند.
وزیر آموزش و پرورش به تطبیق و تحولات در کادرعلمی دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و افزود: یقینا این تحول موجب ارتقاء و اعطلای دانشگاه فرهنگیان خواهد شد و در راستای آن انتظارات ما نیز از شما افزایش خواهد یافت؛ قطعا انتظاری که از اعضای هیات علمی داریم فراتر از انتظاری است که از مدرسین سابق داشتهایم.
فانی تصریح کرد: اطلاعات و توانمندی اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان باید بهروز و جدید باشد، به گونهای که این افراد بتوانند پاسخگوی نیاز دانشجویان باشند؛ زیرا اساتید مانند الگو و نمونهای برای دانشجومعلمان هستند.
وی ادامه داد: یک عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان میتواند معلمی تربیت کند که این معلم حداقل 30 سال به عنوان مربی در مدارس نقشآفرین باشد و از اینرو رفتار، سکوت، سخن و همه سکنات اساتید دانشگاه فرهنگیان تاثیر مستقیمی در تربیت معلمین و دانشجومعلمان خواهد داشت.
به گزارش ایسنا، وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در کنار تربیت معلمان نقش بهسازی منابع آموزش و پرورش نیز برعهده دانشگاه فرهنگیان است؛ چرا که حدود یک میلیون همکار فرهنگی داریم که این افراد باید اطلاعاتشان بهروز شود و از اینرو تحت عنوان بهسازی و توانمندسازی کارکنان دانشگاه فرهنگیان رسالت بزرگی برعهده اساتید و اعضای هیات علمی این دانشگاه است.