کد خبر: ۳۳۹۹۵۹
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۴

تقدیر منتقد مجله ورایتی از یک فیلم ایرانی

آلیسا سایمون منتقد سینما در سایت ورایتی نوشت: «باز هم سیب داری؟» ویژگی‌های نئورئالیسم سینمای ایران را به تصویر می‌کشد.
آفتاب‌‌نیوز :
«آلیسا سایمون» Alissa Simon منتقد سینما در سایت معتبر سینمایی «ورایتی»Variety نقدی در مورد فیلم سینمایی «باز هم سیب داری؟» به نویسندگی وکارگردانی «بایرام فضلی» و با بازی «ذبیح افشار»، «لیلا موسوی»، «مریمبوبانی»، «علی یعقوبی»، «احمدرضا اکبری»، «احمد نقده» نوشته است که هم اکنون در گروه سینماهای «هنر و تجربه» در تهران و شهرستانهای مختلف کشورروی پرده است.

در بخشی از نقد «آلیسا سایمون» آمده است: استحاله آدمی فلک‌زده و دائما گرسنه به یک قهرمان تصادفی در «باز هم سیب داری؟» تمثیل ابزوردی را توسط قومی سرکوبگر به نام داس‌داران در یک بیابان بی‌زمان و بی‌نام ونشان به تصویر می‌کشد.

وی در ادامه این نقد نوشته است: «بایرام فضلی» که قبلا فیلمبردار و مسئول تصاویر سوررئالیستی فیلم‌های «نامه‌های باد» و «خواب تلخ» هم بوده است در اولین اثر خود، ویژگی‌های نئورئالیسم در سینمای ایران را حتی پیش از انقلاب به تصویر می‌کشد. او جهان رنگارنگ ناپایداری خلق می‌کند که یادآور فیلم «جنگجوی جاده» است. او داستانش را براساس قصه «حسن کچل» که شخصیت بومی یک قصه ایرانی است طراحی می‌کند تا بواسطه آن دیدگاهی طنزآمیز درباره دیکتاتورها و مردمی بی‌عرضه بوجود آورد. این داستان بی‌پروا خوراک جشنواره‌هاست. قهرمان فیلم با بازی «ذبیح افشار» در حالیکه مهاجمان بی‌رحم با اسب به تعقیب او پرداخته‌اند به روستائی پناه می‌برد که مردمش برای اجتناب از رویاروئی خود را به خواب زده‌اند.

«آلیسا سایمون» در بخش دیگری از این نقد، در مورد فیلم ایرانی «باز همسیب داری؟» نوشته است: قهرمان فیلم در آنجا با دختری زیبا و فرشته صورت با بازی «لیلا موسوی» آشنا می‌شود. بعد از نجات دختر، با او همسفر می‌شود تا به روستای دوم می‌رسند که مردمان آن همیشه با هم در نزاع و دعوا هستند. در روستای سوم، آنها متوجه می‌شوند که اهالی آن، برای دفع مهاجمان
به گدائی پرداخته‌اند.

منتقد سایت معتبر سینمایی «ورایتی» در پایان این نقد نوشته است: احتمالا تصویری که فیلم، از شخصیت‌های بی‌نام ارائه می‌دهد برای مردم فارسی زبان به عنوان یک تیپ شخصیتی آشنا باشند ولی می‌توان آن را به عنوان یک قصه جهان شمول ماجراجویانه ـ حادثه‌ای در نظر گرفت.

به گزارش خبرآنلاین، «باز هم سیب داری؟» هم اکنون در گروه سینماهای «هنر و تجربه» در سینما فرهنگ، پردیس سینمایی کوروش، موزه سینما، سینما تک خانه هنرمندان در تهران و پردیس سینمایی هویزه در مشهد، سینما سوره در اصفهان و سینما هنر و تجربه شیراز روی پرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین