کد خبر: ۳۴۰۱۳۴
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۴
انتقاد شدید از اعدام شیخ‌نمر توسط عربستان

واکنش‌ مراجع تقلید، علما، نمایندگان، دولت و... به اعدام شیخ‌نمر

مراجع تقلید، علما، نمایندگان مجلس، فعالان سیاسی و فرهنگی، حوزه علمیه قم، نهادها و سازمانهای کشورمان جنایت عربستان در اعدام شیخ نمر را محکوم کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
وزارت کشور عربستان صبح امروز با صدور بیانیه‌ای از اجرای حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر رهبر شیعیان عربستان خبر داد.

به گزارش آفتاب، برادر شیخ نمر «محمد النمر» در گفت‌وگو با شبکه خبری «المیادین»، ضمن تأیید خبر اعدام برادرش این اقدام آل سعود را محکوم کرد و آن را (شنیع) توصیف کرد.

شیخ نمر باقر النمر متولد سال 1379 هجری قمری در عوامیه (در شرق عربستان) یک مجتهد شیعه و فعال حقوق بشر عربستانی و رهبر شیعیان این کشور بود.

او در پی اعتراضات شیعیان عربستان در سال 2012 بازداشت شد و در 23 مهرماه 1393 دادگاه جنایی عربستان سعودی شیخ نمر را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و محاربه، به «اعدام با شمشیر و به صلیب کشیده شدن در انظار عمومی» محکوم کرد.

حکم اعدام شیخ نمر بارها از سوی سازمان‌های حقوق بشری محکوم شده و از عربستان خواسته شده بود که این حکم را اجرا نکند اما رژیم آل سعود امروز این فعال حقوق بشر را اعدام کردند.

در ایران نیز آیات عظام، مراجع تقلید، فعالان سیاسی و فرهنگی، حوزه علمیه قم و وزارت خارجه کشورمان این اقدام آل سعود را محکوم کردند.

آیت‌الله نوری همدانی: اعدام شیخ النمر دهن‌کجی به جهان اسلام است 

آیت‌الله نوری همدانی از مراجع عظام تقلید با اشاره به اعدام آیت‌الله باقر النمر توسط رژیم سعودی گفت: اجرای این حکم ظالمانه با وجود اعتراضات فراوان مسلمانان جهان، دهن‌کجی به جهان اسلام است.

آیت‌الله خاتمی: شیعیان عربستان با اعدام شیخ نمر، روز آل‌سعود را به شام سیاه تبدیل می‌کنند

در همین زمینه آیت‌الله خاتمی در گفت‌وگو با فارس تاکید کرد: شیعیان عربستان با اعدام شیخ نمر، روز آل‌سعود را به شام سیاه تبدیل می‌کنند و در داخل نیز دستگاه دیپلماسی باید موضع قاطع بگیرد.

جابرانصاری: ریاض تاوان سختی خواهد پرداخت

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با محکوم کردن اعدام آیت‌الله شیخ باقر النمر گفت: اعدام شیخ نمر تنها عمق بی‌تدبیری و بی‌مسئولیتی را نشان می‌دهد و دولت ریاض تاوان سختی خواهد پرداخت.

بروجردی: پیامدهای قتل شیخ نمر برای مقامات سعودی بسیار سنگین خواهد بود

از سوی دیگر علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: اعدام شیخ نمر جنایتی است که عواقب گسترده آن متوجه آل‌سعود خواهد شد و انتظار می‌رود کشورهای اسلامی واکنش لازم را درباره این موضوع داشته باشند.

آیت‌الله کعبی: اعدام شیخ نمر نشانه استیصال آل سعود است

آیت‌الله عباس کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم در واکنش به اعدام شیخ نمر تاکید کرد: حرکت بیداری اسلامی علیه آمریکا، رژیم صهیونیستی و آل سعود سرکوب‌شدنی نیست و اعدام شیخ نمر نشانه استیصال و درماندگی آل سعود است.

دانشجویان فردا ساعت 15 در محکومیت اعدام آیت‌الله نمر مقابل سفارت عربستان تجمع می‌کنند

مسعود حسنلو مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، اظهار داشت: دانشجویان فردا 13 دی ماه از ساعت 15 در محکومیت اعدام شیخ نمر مقابل سفارت عربستان تجمع می‌کنند.

آیت‌الله ممدوحی: اعدام شیخ نمر برای عربستان شوم است

آیت‌الله حسن ممدوحی عضو جامعه مدرسین و عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اعدام شیخ نمر برای عربستان شوم بوده و به نوعی تحریک‌کننده نهضت‌های دیگر است که خاتمه عمر دستگاه آل سعود را به همراه دارد.

مولوی سلامی: اعدام شیخ نمر منافی موازین بین‎المللی و اسلامی بود

 نماینده سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: اجرای حکم اعدام روحانی شیخ نمر مبارز شیعه عربستانی منافی با موازین بین‌المللی و اسلامی و آداب و رسوم دموکراسی بود.

همچنین حوزه علمیه قم در پی اعدام شیخ نمر فردا تعطیل خواهد بود و طلاب و علما در مسجد اعظم قم تجمع خواهند کرد.

مراجع عظام تقلید با صدور پیام‌های جداگانه‌ای ضمن محکوم کردن این جنایت فجیع با اعلام تعطیلی دروس خود همه علمای جهان اسلام را به چاره اندیشی برای ریشه‌کن کردن تکفیر که پایگاه اصلی آن آل سعود است فرا خواندند.

آیت‌الله صافی گلپایگانی نیز با اشاره به اعدام شیخ نمر تاکید کرد: آل سعود با اعدام شیخ نمر راه سقوط خود را هموار کرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی نیز با محکومیت این جنایت آل‌سعود تصریح کرد: جهان اسلام انتقام شیخ نمر را می‌گیرد.

امام جمعه اهل سنت پیرانشهر هم ضمن محکوم کردن اعدام شیخ نمر گفت: اعدام شیخ نمر موجب نفرت جهان اسلام از آل سعود می‌شود.

محسن رضایی: عربستان دچار جنون شده است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه عربستان دچار جنون شده است، گفت: تسویه حساب مذهبی آل‌سعود زشت‌ترین نسل‌کشی تاریخ است.

مولوی عبدالحمید: این اقدام به مصلحت جهان اسلام نبود

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی با تاکید بر اینکه مسئولان عربستان نامه وی مبنی بر لغو حکم صادره علیه «شیخ نمر» را بدون پاسخ گذاشتند، گفت: وقتی خبر اعدام شیخ نمر باقر النمر را شنیدم خیلی متاثر و متاسف شدم و این باورکردنی نیست.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پی شهادت آیت الله شیخ نمر باقر النمر اطلاعیه‌ای صادر کرد.

اطلاعیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:خون رهبر شیعیان عربستان دامن منحوس سردمداران سعودی را می‌گیرد/ راه شیخ نمرها بی‌رهرو نخواهد ماند

اطلاعیه حزب مردم‌سالاری: خداوند انتقام خون شیخ نمر را از آل‌سعود خواهد گرفت

حزب مردم‌سالاری به مناسبت شهادت رهبر شیعیان عربستان اطلاعیه‌ای صادر کرد.

لاریجانی: آل‌سعود از این گرداب به راحتی عبور نمی‌کند

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بعدازظهر امروز شنبه 12 دی در جلسه شورای اداری استان بوشهر، با اشاره به انتشار خبر ناگوار شهادت شیخ باقر النمر روحانی مبارز عربستانی، گفت: رفتار وحشیانه سعودی‌ها با شیخ نمر باعث تأسف امت اسلامی است و این نوع رفتار مشکلات امنیتی منطقه را افزایش می‌دهد.

بیانیه سپاه: بزودی انتقام سختی گرفته می‌شود

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای با محکومیت شدید جنایت آل سعود در به شهادت رساندن آیت الله شیخ نمر، این اقدام را نشانه رفتار داعش گونه و زوال رژیم سعودی دانست.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با صدور پیامی شهادت مظلومانه آیت‌الله شیخ نمر عالم بزرگوار تشیّع در سرزمین عربستان را به همه آزاداندیشان جوامع بشری تسلیت گفت.

واکنش‌های خارجی به اعدام آیت‌الله النمر

شخصیت‌ها و گروههای سیاسی و رسانه‌ای، با محکوم کردن اعدام عالم مجاهد عربستانی، این اقدام سعودی‌ها را در مسیر جلب رضایت صهیونیست‌ها و فتنه‌انگیزی جدید در منطقه دانستند.

از ساعات اولیه اعلام اجرای اعدام آیت‌الله باقر النمر، رهبر انقلابی شیعیان عربستان، بسیاری از شخصیت‌های اسلامی موضعی سخت و شدید اتخاذ کرده‌اند.

بنا به این گزارش، بسیاری از نمایندگان پارلمان عراق، سریعا این جنایت را محکوم کرده‌اند.

«هیثم الجبوری» رئیس جریان «کفاءات» در پارلمان عراق، اعدام آیت‌الله النمر را پیامی برای «رضایت صهیونیست‌ها» دانست و ادامه داد: زمان اعدام شیخ النمر به گونه‌ای بود که گویی در جهت انتقام گرفتن از «اعدام صدام» بوده است. وی از جامعه بین‌المللی خواست حکام سعودی را برکنار کنند.

«محمد الصهیود» دیگر نماینده پارلمان عراق و عضو ائتلاف دولت قانون نیز در گفت‌و‌گو با شبکه السومریه، اعدام آیت‌الله النمر را با هدف شعله‌ور کردن دوباره منطقه دانست و تأکید کرد که اعدام النمر نشانه‌ای برای حمایت آل سعود از گروههای تکفیری است.

از سوی دیگر«شفقت الشیرازی» شورای وحدت مسلمین پاکستان، نیز اعدام آیت‌الله النمر را باعث جریحه‌دار شدن احساسات میلیون‌ها مسلمان دانست.

وی تأکید کرد: سعودی‌ها در شناسنامه سراسر جنایت خود یک مورد دیگر نیز اضافه کردند؛ عربستان در حال حاضر در پرتگاه سقوط است.

وی اعلام کرد که تظاهرات مردمی از امروز در پاکستان آغاز می‌شود و اولین آن نیز ساعت 3 بعد از ظهر به وقت محلی در کراچی خواهد بود.

اما در بحرین، هزاران تن ساعتی بعد از انتشار خبر اعدام شیخ «نمر باقر النمر» رهبر شیعیان عربستان، تظاهرات کردند. بحرینی‌ها ضمن سر دادن شعار «مرگ بر آل سعود»، تاکید کردند که خون شیخ نمر هرگز بدون پاسخ نخواهد بود. این تظاهرات به درگیری با نیروهای امنیتی و پرتاب گاز اشک‌آور منتهی شد.

حزب‌الله لبنان هم در بیانیه‌ای با محکوم کردن اعدام آیت‌الله النمر، تأکید کرد: الشیخ النمر خواهان حق خون‌های ریخته شده مردم مظلوم بود و برای همین هم حاکمان سعودی اعدامش کردند.

در این بیانیه آمده است: پایداری الشیخ النمر بر حق خود تا زمان شهادتش، به زودی آل سعود را از بین خواهد برد.

جنبش انصارالله یمن نیز با صدور بیانیه‌ای اعدام آیت‌الله النمر را شدیدا محکوم و اعلام کرد که محکامه این عالم مجهاد نمایشی بوده است.

شورای اعلای شیعیان لبنان نیز در بیانیه‌ای این اقدام عربستان را محکوم کرد.

«شیخ بدر الدین حسون» مفتی اعظم سوریه هم با محکوم کردن اعدام شیخ النمر، این اقدام عربستان را یک جنایت توصیف کرده است.

همچنین در واکنش به اعدام رهبر شیعیان عربستان، «ناصر عطا» تهیه‌کننده اخبار مربوط به خاورمیانه در شبکه ای‌بی‌سی نیوز آمریکا در توئیتر خود نوشت: «کشتن شیخ نمر النمر، یک نشانه بزرگ و بارزاز شکست سیاست سعودی در عراق، سوریه و یمن است».

دکتر نصیر العمری، از نویسندگان معروف اردنی نیز در صفحه توئیتر خود نوشته است: اعدام شهید نمر، پیامی برای شیعیان عربستان است تا به آن‌ها بگوید گفت‌و‌گو تمام شده و ازادی صرفا با شهادت بدست می‌آید.

احمد جبریل فرماندهی کل«جبهه مردمی برای آزادی فلسطین»  هم در واکنش به  اعدام «نمر باقر النمر» رهبر شیعیان عربستان توسط آل‌سعود اعلام کرد این اقدام حاکی از آن است که ریاض بر دامن زدن به آتش‌افروزی فرقه‌ای اصرار دارد.

«صالح عاشور» یکی از نمایندگان پارلمان کویت نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: شیخ نمر خواهان آزادی و حق؛ و تنها اسلحه‌اش «کلام» بود، او بهای شجاعتش را پرداخت، آن‌هم در زمانی که امثال او کم است.

عاشور تصریح کرد: عواقب و تبعات شیخ نمر را فقط خدا می‌داند و این تبعات سیاسی و امنیتی در داخل و خارج عربستان تا مدت‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.

مدیر خاورمیانه‌ای سازمان دیده‌بان حقوق بشر هم با «ناعادلانه» خواندن فرآیند محاکمه شیخ نمر، گفت اعدام وی تنها «به افزایش تنش‌های فرقه‌ای و ناآرامی» در عربستان منجر می‌شود. 

ویتسون گفت: «تنها راه عربستان به سمت ثبات در استان‌های شرقی، پایان دادن به تبعیض سیستماتیک علیه شهروندان شیعی است، نه اعدام».

نوری المالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون و نخست‌وزیر سابق عراق نیز با شباهت قائل شدن بین نظام آل سعود با حکومت سابق بعث در عراق، گفت: اقدام عربستان در اعدام نمر النمر، در امتداد سیاست‌های طائفی و سرکوب‌گرانه این کشور در منطقه است و همان روش نظام بعثی سابق در سرکوب آزادیخواهان و اندیشمندان را در پیش می‌گیرد.

در این میان، دار الفتوای عراق (اهل سنت) نیز اعدام شیخ نمر را تصمیم حاکمان دانست نه ملت‌ها و در ادامه از اینکه این تصمیم امت اسلامی را وارد فتنه تازه‌ای کند، ابراز ترس کرد.

اتحادیه عملای یمن هم آل سعود را مسئول هر گونه واکنش و عکس‌العمل رسمی یا مردمی در قبال جنایت اعدام شیخ النمر، دانست.

صدها تن از شیعیان کشمیر نیز در بخش تحت کنترل دولت هند علیه حکومت عربستان سعودی در اعتراض به اجرای حکم اعدام آیت الله باقر النمر تظاهرات کردند.

«مقتدا صدر» هم در بیانیه‎ای ضمن تاکید بر برگزاری تظاهرات «خشم» در عراق از دولت عراق خواست تا مجددا سفارت عربستان در بغداد را که چند روز گذشته بازگشایی شد، تعطیل کند.

سازمان بدر عراق نیز در اعتراض به جنایات آل سعود علیه ملت عربستان و همچنین تجاوزات علیه یمن از بغداد خواست تا سفیر عربستان را از عراق اخراج کند.

در همین راستا، حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق هم به صف محکوم کنندگان پیوست و اعلام کرد: از شنیدن خبر اعدام شیخ النمر بسیار متأسف شدیم. وی تأکید کرد: سیاست بستن دهان منتقدان ثمره‌ای جز خون‌ریزی ندارد.

اما در مقابل، هیأت علمای ارشد عربستان (علمای وهابیت) با صدور بیانیه‌ای از اجرای حکم اعدام «شیخ نمر باقر النمر» روحانی بارز و رهبر شیعیان عربستان استقبال کرد.

دولت‌های امارات و بحرین نیز با استقبال از اعدام آیت‌الله النمر، این اقدام عربستان را در راستای مقابله با تروریسم قلمداد کردند.

منبع: فارس
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین