کد خبر: ۳۴۰۳۳۴
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۵

هافینگتون پست: 47 اعدام در یک روز و عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل!

پایگاه اینترنتی هافینگتون پست در مقاله‌ای تناقض میان اعدام دسته‌جمعی 47 نفر در یک روز در عربستان و در عین حال عضویت این کشور در شورای حقوق بشر در سازمان ملل را به تمسخر گرفت.
آفتاب‌‌نیوز : پایگاه اینترنتی هافینگتون‌پست در این مقاله همچنین با اشاره به بهره‌مند بودن عربستان از پشتیبانی هم‌پیمانانی نظیر آمریکا و انگلیس در شورای حقوق بشر سازمان ملل نوشت: «اعلام خبر اعدام 47 زندانی در عربستان شامل روحانی با نفوذ شیعه نمر باقر النمر در روز شنبه باعث اعتراضات گسترده در مناطق شیعه‌نشین سراسر جهان از خود عربستان گرفته تا بحرین و کشمیر شد.

رهبران شیعه در کشورهایی نظیر ایران، لبنان، عراق هشدارهای سرسختانه‌ای مبنی بر اینکه اعدام شیخ نمر النمر سقوط نظام آل‌سعود را در پی خواهد داشت، داده‌اند.

شیخ نمر النمر از اعتراضات ضد دولتی در عربستان حمایت می‌کرد و در سال 2012 دستگیر شد.

مقام‌های اروپا از اعدام‌های دسته‌جمعی اخیر عربستان انتقاد کرده و هشدار دادند اعدام شیخ نمر خطر برافروختن تنش‌های فرقه‌ای در منطقه را تشدید می‌کند.

معمولا عربستان احکام اعدام را با سر بریدن با شمشیر انجام می‌دهد.

سارا لیا ویتسون مدیر بخش خاورمیانه سازمان دیده‌بان حقوق بشر به رویترز گفت: صرفنظر از جرایم رخ داده اعدام دسته‌جمعی زندانیان تنها باعث لکه‌دار شدن هرچه بیشتر سوابق نگران‌کننده حقوق بشری عربستان خواهد شد.

عربستان در حالی این اعدام‌ها را انجام داد که مرگ‌بارترین سال را در زمینه اجرای اعدام‌ها طی دو دهه اخیر تجربه کرد.

این کشور در سال 2015 رکورد جدیدی با اعدام 158 نفر بر جای گذاشت.

به رغم ابراز خشم جهانی علیه اعدام‌ها درعربستان، ریاض به طور قطع با برخوردی از سوی نهاد حقوق بشری سازمان ملل مواجه نخواهد شود. در حقیقت عربستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل با توجه به بهره‌مندی از حمایت قدرت‌های جهانی نظیر انگلیس و آمریکا از نفوذ فراوانی برخوردار است.

47 عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل بین 5 منطقه جغرافیایی تقسیم می‌شوند و در جریان یک رای‌گیری مخفی، در مجمع عمومی سازمان ملل به مدت سه سال انتخاب می‌شوند. عربستان سعودی در نوامبر 2013 به عنوان یکی از اعضای این شورا از قاره آسیا انتخاب شد. با وجود آنکه گروه‌های حقوق بشری نسبت به عضویت عربستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل ابراز نگرانی کردند، این کشور حاشیه خلیج فارس در پیمودن این راه از حمایت حامیان قدرتمندی شامل انگلیس برخوردار بود.

همچنین عربستان به عنوان رییس یک کمیته کلیدی شورای حقوق بشر سازمان در تابستان گذشته انتخاب شد که خشم هرچه بیشتر گروه‌های حقوق بشری را در پی داشت. این کشور به ریاست گروه 5 عضوی موسوم به شورای مشورتی انتخاب شده و در این سمت می‌تواند کارشناسانی را انتخاب کند که برای بررسی مسائل حقوق بشری به نمایندگی از شورای حقوق بشر منصوب می‌شوند.

به رغم ابراز خشم و نگرانی از این تحولات، هم‌پیمانان عربستان همچنان در کنار این کشور ایستادند.یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: آمریکا از انتصاب عربستان در این کمیته استقبال می‌کند. سفیر آمریکا در سازمان ملل یعنی سامانتا پاور نیز اظهار کرد: این جایگاه صرفا یک جایگاه رویه‌ای است و تاثیر چشمگیری بر فعالیت‌های حقوق بشری سازمان ملل نخواهد گذاشت.

با این حال عربستان سعودی توانسته از نفوذ خود در شورای حقوق بشر سازمان ملل استفاده کند.

ماه سپتامبر فشارهای عربستان باعث لغو تصویب پیش‌نویس قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل توسط هلند به منظور انتصاب یک کمیته بین‌المللی برای تحقیق نقض حقوق بشر در جنگ یمن شد.

عربستان سعودی رهبری ائتلافی را به منظور انجام حملات هوایی در یمن برعهده دارد.

گروه‌های حقوق بشری اقدام به مستندسازی استفاده از کودک سربازان، بمب‌های خوشه‌ای ممنوعه و تلفات بالای غیرنظامیان در جریان 9 ماه تجاوز هوایی عربستان به یمن کرده‌اند.اما شورای حقوق بشر سازمان ملل بعد از مقاومت‌های عربستان تنها به تصویب یک قطعنامه مبهم بدون تشکیل تیم تحقیقات بین‌المللی برای یمن بسنده کرد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین