کد خبر: ۳۴۰۳۵۷
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۴

مطهری: پاسخ عربستان را در یمن، سوریه، عراق و اجرای برجام می‌دهیم

وی ادامه داد: خشم مردم در مقابل سفارت عربستان عکس‌العمل طبیعی و غیرقابل کنترل آنها بوده، اما از این به بعد باید دقت شود که کار غیرقانونی در این زمینه انجام نشود.
آفتاب‌‌نیوز : یک نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعرض به ساختمان سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد، این امر را عکس‌العمل طبیعی و غیرقابل کنترل مردم و در عین حال خلاف قانون بین‌الملل دانست و تأکید کرد که پاسخ عربستان باید در یمن و سوریه و عراق و نیز اجرای برجام داده شود.

علی مطهری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: روشن است که ورود به سفارت و کنسولگری یک کشور خارجی و تعرض به آن، کار قانونی نیست، اما در عین حال کنترل احساسات و هیجان مردم هم کار سختی است، زیرا جنایت آل سعود در اعدام شیخ نمر آنقدر بزرگ بوده که عواطف دینی مردم را جریحه‌دار کرده و احساسات آنها غیرقابل کنترل شده است.

وی اضافه کرد: ما باید پاسخ عربستان را در جای خود بدهیم. پاسخ آل سعود باید در یمن، سوریه و عراق و نیز با کمک به مخالفان حکومت این کشور داده شود تا آل‌سعود دوباره مرتکب این گستاخی‌ها نشوند، مخصوصاً که این گستاخی‌ بعد از حادثه منا بوده و هنوز این کشور به وظایف خود در قبال آن حادثه عمل نکرده است. همچنین اجرای برجام یک ضربه کاری به عربستان و اسرائیل است که از تیرگی روابط ایران و دنیای غرب بهره‌برداری می‌کنند.

مطهری افزود: تحکیم اتحاد اسلامی میان شیعه و سنی نیز پاسخ دیگری است به حکام ظالم سعودی، زیرا آنها به دنبال ایجاد تفرقه میان مسلمانان هستند و یکی از هدف‌هایشان از اعدام شیخ نمر فرقه گرایی و دامن زدن به تفرقه در دنیای اسلام است.

وی ادامه داد: خشم مردم در مقابل سفارت عربستان عکس‌العمل طبیعی و غیرقابل کنترل آنها بوده، اما از این به بعد باید دقت شود که کار غیرقانونی در این زمینه انجام نشود.

این نماینده مجلس به شهادت رساندن شیخ نمر را ناشی از خامی و بی‌تجربگی حکام جدید عربستان و موجب تنزل جایگاه این کشور بین کشورهای مسلمان دانست و اظهار کرد: اینها نشانه‌هایی از سقوط و انقراض حکومت آل سعود است و قطعاً خون مظلوم اثر خود را خواهد داشت.

مطهری با تأکید بر اینکه شهادت شیخ نمر صرفاً به دلیل انتقادات و اعتراضات وی بوده است،‌ گفت: شیخ نمر اقدام عملی علیه حکومت سعودی انجام نداده بود. اگر او اقدام مسلحانه‌ای کرده بود، در عرف بین‌الملل پذیرفته است که هر حکومتی مخالف مسلح خود را ممکن است اعدام کند، اما او صرفاً به جرم انتقاد اعدام شده و این جنایت بزرگی از سوی عربستان است که باید پاسخ مناسبی به آن داده شود.

این نماینده مجلس در پایان یادآور شد: ما باید تدبیر لازم را داشته باشیم و از راه درست مخصوصاً کمک به مبارزان یمنی انتقام خون شهید نمر را بگیریم. نیروهای مسلح ما باید از هر طریق ممکن به انقلابیون یمن کمک برسانند و این دستور قرآن کریم است که اگر دو گروه مسلمان با هم به جنگ پرداختند سایر مسلمانان باید با گروه سرکش و ظالم مبارزه کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین