کد خبر: ۳۴۰۶۴
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۸۴ - ۰۰:۰۴

قدرت نمایی پوتین و ترس از آغاز دور تازه مسابقه تسلیحات هسته ای

آفتاب‌‌نیوز : ارتش روسیه روز کریسمس یک ناوگان جدید از موشک های توپول – م (Topol-M) را فعال کرد. این موشک ها توانایی حمل کلاهک هسته ای و 6000 کیلومتر برد دارند و می توانند برای خنثی کردن هرگونه سامانه دفاعی مسیر خود را تغییر دهند.
تبلیغات جنجالی فرماندهان نظامی روسیه که با پاسخ تند نیروی دریایی آمریکا همراه شده است،‌ نگرانی ها را درباره از سر گرفته شدن جنگ سرد پیشین برانگیخته است.
ژنرال نیکلای سالافتسوف فرمانده نیروهای موشکی روسیه یک گردان را به موشک های توپول – م مجهز کرده است که قدرت تخریبی برابر با یک مگاتن یعنی 75 برابر بمبی که در هیروشیما منفجر شد، دارند.
ژنرال سالافتسوف که یکی از منتقدان فناوری دفاع پدآفند موشکی آمریکا است،‌ گفت: «موشک توپول – م قادر است در هر سامانه دفاع پدآفند موشکی نفوذ کند و نسبت به انفجارهای الکترومغناطیسی که سامانه پدآفند موشکی آمریکا از آن استفاده می کند،‌ ایمن است.
در حالی که روسیه در سال گذشته دو لشکر موشکی خود را منحل کرده بود، اکنون بیش از 20 واحد جدید تشکیل داده است. این مورد سریع ترین افزایش توان سلاح هسته ای روسیه پس از بحران موشکی کوباست.
ماه گذشته نیروی دریایی آمریکا موفق ترین آزمایش سامانه بازدارنده موشکی را که می تواند از یک رزمناو در اقیانوس آرام شلیک شود انجام دادند.
در این آزمایش یک موشک که از سوی دشمن فرضی شلیک شده بود در 100 مایلی بر فراز سطح دریا هدف قرار گرفت. این نخستین آزمایش موفقیت آمیز از این رشته آزمایش ها بود.
دونان لامونت یک تحلیلگر بریتانیایی مسایل دفاعی و عضو هیأت تحریریه نشریه Jane’s Strategic Weapons Systems گفت موشک های جدید Topol می توانند موشک های بالیستیک دفاعی را که هم اکنون در حال تجهیز آلاسکا و کالیفرنیا هستند خنثی کنند.
از زمان آخرین پیمان کنترل تسلیحات بین روسیه و آمریکا که در سال 1993 در مسکو به امضا رسید، روسیه در تلاش بوده تا سامانه دفاعی قدیمی خود را با فناوری جدید جانشین کند. اما در سال های بدی اوضاع اقتصادی روسیه بودجه برای انجام چنین کاری کفایت نمی کرد.
اما اکنون به برکت افزایش قیمت جهانی نفت اقتصاد روسیه رو به شکوفایی نهاده و برنامه موشک های هسته ای دوباره جان گرفته اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین