کد خبر: ۳۴۰۹۰
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۸۴ - ۱۰:۲۳

حذف زنان از قدرت بحثی به اندازه و طول تاریخ

آفتاب‌‌نیوز :
اما از آنجایی که امروز با حضور زنان با استفاده از دلایل اسلامی مخالفت می‌شود، ذکر چند نکته الزامی است.
دو شرط اساسی برای حضور در مجلس خبرگان وجود دارد. اول صلاحیت علمی که همان اجتهاد است و دوم صلاحیت اخلاقی و سیاسی و اجتماعی تا یک فرد بتواند 10 شرط اساسی برای رهبری را تشخیص دهد که مهم‌‌ترین آن فقاهت و عدالت است اما آنچه بدیهی است در هیچ کجای قانون اساسی صراحتا به منع زنان برای حضور در مجلس خبرگان وجود ندارد و زنان هم می‌توانند داوطلب شرکت در مجلس خبرگان رهبری شوند. چرا که زنان می‌توانند شرایط اجتهاد را به دست آورند چنانچه زنان بسیاری در طول تاریخ توانسته‌اند به این مقام دست یابند.
فقیهان شرایطی را بیان کرده‌اند که در کتاب «الرسایل» آیت‌الله خمینی ذکر شده است از جمله 1) کسب علوم عربی(صرف و نحو و معانی و بیان و لغت) به مقداری که در فهم کتاب و سنت باشد.
2) آشنایی با عرف جاری که برای کسی که می‌خواهد استنباط کند، ضروری است.
3) فراگیری علم منطق به میزانی که بتواند قیاس‌ها را بشناسد و حدود و قضایا را تشخیص دهد و توان اشکال و پاسخ به آنها را بیابد و فرق میان درست و نادرست را تشخیص بدهد.
4) اصول مهم از دانش فقه را که در فهم حکم شرعی موثر و دخیل است را فراگیرد.
5) علم رجال را به قدری که بتواند روایات را از جهت سند و حال راویان شناسایی کند و آشنایی به علم درایه‌الحدیث.
ـ آشنایی و شناخت کافی به قران و سنت پیامبر و آشنایی با تفسیر و شأن نزول آیات، کیفیت استدلال ائمه، شرایط صدور روایت و مقام بیان در استنباط احکام مؤثر است.
ـ جست‌وجوی کامل از سخنان و فتواهای فقیهان مذهب و آشنایی با فتواهای فقیهان عامه.
کسی که با این مقدمات و مبانی آشنا باشد، مجتهد است و اعلان فتوا هم برایش جایز است.
پیامبر اکرم هم فرموده در طلب‌‌العلم فریضه علی کل مسلم و مسلمه و کسب دانش نیاز به جنس و یا طبقه خاص ندارد. زنان و مردان به گونه مساوی در فراگیری علوم و فنون مورد خطاب قرار گرفته‌اند و زنان مانند مردان حق علم‌آموزی و کسب معارف بشری را دارد. هیچ یک از علمای سنتی و شیعه نگفته‌اند زنان نمی‌توانند مجتهد شوند یا حق ندارند مجتهد شوند. تنها تردیدی که شده، این است که پس از رسیدن زن به اجتهاد زنان می‌توانند مرجع تقلید شوند یا خیر؟ که بسیاری از علما معتقدند می‌توانند چرا که ما نمونه‌های فراوانی از ارجاع ائمه به زنان مانند ارجاع به حضرت زینب و ام‌حمید همسر امام صادق و ام ابی‌محمد مادر امام عسگری و حکیمه خاتون داریم. عالمان و فقیهان زنی که کرسی تدریس فقه و اصول داشتند.
از سوی دیگر حتی در باب مرجعیت تقلید پایه استدلال مراجعه جاهل به عالم است و هیچ‌گونه قید جنسیت لحاظ نشده است. فرقی نمی‌کند عالم زن باشد یا مرد باشد و در سوره توبه آیه 122 که راجع به مراجعه مردم به فقیهان است هیچ عنوانی که اشاره به مردان شده باشد، وجود ندارد و در سوره نحل آیه 43 هم تاکید بر روی دانش و آگاهی است، خواه زن یا مرد. در سوره بقره آینه 159 هم چنین است و می‌فرماید آنهایی که از ماانزل الله آگاهی دارند و این آگاهی و دانش را در اختیار دیگران قرار نمی‌دهند و از مردم پوشیده می‌دارند، مورد لعن و نفرین و غضب الهی قرار می‌گیرد(چه زن باشد چه مرد) و آیه به صورت مطلق آمده است. همچنین در رسایل‌الشیعه ج 8، ص 125، حدیث 7 آمده است فردی از امام صادق می‌پرسد آیا زن در حج می‌تواند از مرد نیابت کند، با اینکه در انجام مناسک با هم متفاوتند. حضرت می‌فرماید: زن اگر عالم و آگاه به احکام فقهی باشد، می‌تواند نیابت کند پس می‌فرماید چه بسا زنی که از مرد آگاه‌تر و فقیه‌تر باشد.
و اساسا مگر روایت نکرده‌اند که از میان 313 نفر یاران امام عصر 50 تن از زنان باتقوا و فاضل هستند و دختر شیخ طوسی که از پدر و برادر خود اجازه روایی داشت و زنان بسیار دیگر که بردن نام آنها بحث را طولانی می‌کند.
بنابراین به نظر می‌رسد همانگونه که مجتهد مردم، موظف و مکلف به بیان احکام الهی است و می‌تواند مرجع مردم باشد. مجتهد زن هم مکلف و موظف است که احکام الهی را بیان کند و مرجع احکام بوده باشد.
آیت‌الله صانعی هم در این رابطه در کتاب منزلت اجتماعی زن از دیدگاه اسلام، ص 24 می‌نویسد. در مرجعیت و اجتهاد، مرد بودن را شرط نمی‌دانم. بنابراین زن می‌تواند فقیه شوند و می‌تواند مرجع شود. جنسیت مطرح نیست.
بنابراین، چنانچه زنی داوطلب مجلس خبرگان رهبری شد و شرایط لازم را داشته باشد، حق کاندیداتوری را داشته باشد و هیچ مردی نمی‌تواند او را منع کند. متاسفانه ما در قرن 21 به سر می‌بریم اما هنوز بسیاری از علمای دین انگار می‌خواهند برای مردم قرن 14 قرن پیش دستورالعمل صادر کنند. امروز زنان و دختران ما پا به پای مردان فعالیت می‌کنند و طالب حقوق برابر با مردان هستند. مگر می‌شود امروز به زنان گفت شما چون احساساتی هستید، حق اجتهاد ندارید و یا چون ناقص‌العقلید نمی‌توانید رییس جمهور بشوید و یا چون جسم شما ضعیف‌تر است، آن هم در عصر دانایی باید در خانه بنشینید و مردانی برای تسلط بر خود و دختران خود تربیت کنید. مهم نیست که در این دوره هم هیچ زنی نتواند به خبرگان برود و یا تعداد زنان در مجلس شورای اسلامی حداقل باشد و مدیریت‌های ارشد در دست مردان باشد. چون امروز زنان ما فکر نمی‌کنند که این حق مردان است بلکه مطمئن هستند که این حقی است که از زنان سلب شده و به مردان اعطا شده است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین