کد خبر: ۳۴۱۰۷۱
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱

بلندمرتبه سازی وزش باد در تهران را تا یک متر بر ثانیه کاهش داده است

یک کارشناس ارشد هواشناسی گفت: بدلیل بلندمرتبه سازی در تهران، سرعت وزش بادهای غربی و شمال - جنوب در 10 سال گذشته تا یک متر بر ثانیه کاهش یافته است.
آفتاب‌‌نیوز : پرویز رضا زاده روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: بررسی گزارش ایستگاه های هواشناسی در سطح شهر تهران در 60 سال گذشته نشان می دهد سرعت وزش بادهای غربی و شمال - جنوب که از ویژگی بادهای تهران است، همواره روند نزولی داشته است.
وی یادآورشد: با زیاد شدن موانع مقابل باد، سرعت وزش آن نیز تغییر می کند.

وی ادامه داد: اگر این مانع تنها یک ساختمان بلند باشد تاثیری جزئی دارد در غیر این صورت هرچه ساختمان ها در کنار هم متراکم باشند این مانع بزرگ سرعت وزش باد را کاهش خواهد داد.
رضازاده یادآورشد: معمولا در طراحی ساختمان ها و شهرها سعی بر این است که کانال های مشخصی برای جریان هوا ایجاد شود تا تاثیر ساختمان ها بر کاهش سرعت وزش باد کمتر شود.
به گفته این کارشناسی هواشناسی، در اجرای ضوابط و مقررات ساخت و سازها در شهرهایی که بلند مرتبه سازی مورد توجه قرار می گیرد، معمولا قسمت زیرزمین به گونه ای طراحی می شود تا در لایه های زیرین همواره جریان آزاد هوا برقرار باشد و یا ساختمان ها در کنار هم به صورت مخروطی شکل احداث می شوند تا مانع وزش باد نشوند.

وی اظهارداشت: در تهران بسیاری از پارکینگ ها به مسکونی تبدیل شده و این مساله مانع جریان آزاد هوا و باد در مجاور سطح زمین شده است؛ این سبب شده شاهد انباشت آلاینده ها در «باد پناه» همان ساختمان ها باشیم.

شورای عالی شهرسازی و معماری در نشست اخیر خود مقرر کرد برای جلوگیری از ایجاد حقوق مکتسبه بعدی، هرگونه ایجاد تعهد جدید اعم از توافق، تشکیل پرونده، طرح موضوع در کمیسیون ماده پنج و کمیته های کاری این کمیسیون، پیش پروانه برای احداث ساختمان های بلندمرتبه، تا تعیین تکلیف قطعی ضوابط مکان یابی و احداث این ساختمان ها ممنوع شود.
بر اساس این گزارش، دبیرخانه شورای عای معماری و شهرسازی موظف شد با همکاری سازمان های هواشناسی و محیط زیست، تأثیر ارتفاع ساختمان ها بر جریان باد در تهران را مدل سازی و نتایج آن را در ضوابط ساخت و ساز طرح جامع شهر تهران مطابقت و پیشنهادهای لازم برای انجام اصلاحات را ارائه کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین