کد خبر: ۳۴۱۱۳۲
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۷

بهره گیری از دانشمندان و سیاستمداران هسته ای لازمه ی دوران پسا برجام

با توجه به بازی پیچیده غرب و سیاستمداران غربی به نظر می رسد یکی از راهکارهای خنثی نمودن شانتاژهای خبری مربوط به ایران هراسی آنها بهره گیری از تیم های قوی متشکل از دانشمندان و سیاستمداران هسته ای در کنار ارکان اصلی تصمیم گیری نظام خواهد بود تا با شفاف سازی علمی و فنی راه را بر روی سو استفاده کنندگان ببندند.
آفتاب‌‌نیوز : - دكتر على معافى- فيزيكدان اتمي و استاد دانشگاه - دوران بعد از برجام که پسا برجام نامیده می شود با توجه به موضوعات مطرح شده در متن توافقنامه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی تا شفاف سازی یا راستی آزمایی ها، تسلیحات نظامی و موشکی و بالستیک هر کدام می تواند بهانه ای را به دست سیاستمداران غربی که اکثرا مستقل هم نیستند بدهد.

تجربه حضور دو تن از دانشمندان فیزیک یکی ایرانی و دیگری آمریکایی  و نه اروپایی در جمع مذاکره کنندگان باعث تسریع در روند تصمیم گیری سیاستمداران شد تا بتوانند دغدغه های فنی و علمی ابعاد برنامه ی صلح آمیز هسته ای کشورمان را با خیالی راحت از روی میز مذاکره بردارند و به اما و اگرهای غیر واقعی و غیر علمی پایان دهند.

با توجه به بازی پیچیده غرب و سیاستمداران غربی به نظر می رسد یکی از راهکارهای خنثی نمودن  شانتاژهای خبری مربوط به  ایران هراسی آنها بهره گیری از تیم های قوی متشکل از دانشمندان و سیاستمداران هسته ای در کنار ارکان اصلی تصمیم گیری نظام خواهد بود تا با شفاف سازی علمی و فنی راه را بر روی سو استفاده کنندگان ببندند.

به عنوان مثالهایی که دانشمندان هسته ای می توانند به تببین آنها پرداخته و از سفسطه پردازي سياستمداران غربي در خصوص تداخل ابعاد صلح آمیز و ابعاد نظامی جلوگیری نمایند پاسخ به این سوالات است:

١. آیا غنی سازی فقط از طریق سانتریفیوژها امکان پذیر است؟

٢. آیا واقعا نیاز به تاسیسات بسیار گسترده و غیر قابل پنهانی همچون نطنز و.... برای غنی سازیست؟

٣. آیا داشتن تاسیسات فراوری اورانیم برای تولید سوخت مورد نیاز، اساسا ارتباطی با نیروگاه های هسته ای دارد؟ چرا که ایران می تواند منحصرا یکی از صادر کنندگان و تولید کنندگان سوخت هسته ای مورد نیاز بسیاری از نیروگاههای هسته ای دنیا باشد.

٤. آیا محروم کردن جوانان و دانشجویان کشور از دانش گسترده هسته ای که کاربردهای اساسی و غیر قابل انکاردر پزشکی و کشاورزی و تغذیه و ..... دارند به بهانه ابعاد غیر صلح آمیز نشان از سیاست های پنهان و پشت پرده جذب نخبگان و مغزهاي هسته ای ایران در خارج از کشور به بهانه نبود امکانات علمی و پژوهشی نیست؟

٥- آيا امروزه دستيابي به سلاح هاي هسته اي كه در جنگ جهاني دوم ساخته و استفاده شده واقعا كار سختي است و آيا در ساده ترين شكل خود كه بيش از هفتاد سال قبل ساخته شده با تكنولوژي امروز به سادگي قابل ساخت نمي باشد؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین