کد خبر: ۳۴۱۱۳۳
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۶
راه‌های تشخيص اجتهاد نامزدها در قانون آمده است؟

4راه احراز اجتهاد نامزدهای مجلس خبرگان/راه‌هایی به‌جز آزمون هم وجود دارد/اجتهاد سیدحسن خمینی چگونه قابل احراز است؟

آیت الله مومن گفتند که ما از راه‌های دیگری غیر از آزمون می توانیم برای افراد خاصی احراز صلاحیت کنیم. به هر حال غیر از سید حسن خمینی؛ آقایان اعرافی و غروی هم از شخصیت‌های برجسته‌ای هستند که در آزمون شرکت نکردند و از راه‌های دیگری احراز صلاحیت شده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
حجت الاسلام هاشم هاشم‌زاده هریسی از چهار راه احراز اجتهاد نامزدهای انتخابات خبرگان سخن گفت. اين عضو مجلس خبرگان رهبري در پاسخ به سوالي که به موضوع دعوت سيدحسن خميني به آزمون خبرگان و عدم حضور وي اشاره داشت، گفت: بنده در رابطه با دعوت به آزمون حاج حسن آقاي خميني مستقيما و مستقلا حرفي نمي‌زنم. اينکه شوراي نگهبان از آقايان دعوت کرده يا نکرده و آنها مي‌گويد که دعوت شده يا نشده‌اند؛ موضوعي نيست که از آن مطلع باشم. چون نمي​‌دانم اين دعوت انجام شده يا نه و چرا دعوت شدگان در انتخابات حضور نيافته‌اند.

به گزارش آفتاب، وي با بيان اينکه قانون براي نامزدهاي انتخابات خبرگان، «شرط اجتهاد» را در نظر گرفته است، ادامه داد: متولي و مرجع تشخيص اجتهاد نامزدها نيز، شوراي نگهبان است.

به گفته وي، شوراي نگهبان براي بررسي احراز صلاحيت‌هاي علمي نامزدهاي خبرگان و تشخيص اجتهاد آنان، چهار راه را اعلام کرده است. يکي اينکه اجتهاد افراد آنقدر مشهور باشد که حوزه ها و علما و فقها اين را بدانند. مانند مراجع و افراد صاحب فتوا که همه در حوزه‌هاي درسي و ... از اجتهاد آنان خبر دارند. از کساني که در چنين حدي از فقاهت و اجتهاد هستند، آزمون نمي گيرند.

هاشم‌زاده هريسي ادامه داد: کساني که چندين کتاب تحقيقي فقهي نوشته اند، نيز اجتهادشان مشخص است. چون اينگونه کتاب ها را فقط مجتهدين مي توانند بنويسند. براي همين است که در مورد برخي کانديداها، شوراي نگهبان در تاييد اجتهادشان به جزوه هايشان استناد مي‌کند.

وي در تشريح سومين راه تشخيص اجتهاد نامزدهاي خبرگان نيز به کلاس‌هاي درس آنان در حوزه‌هاي علميه اشاره کرد و گفت: کلاس‌هاي درس برخي از آقايان در ميان فضلا و علما جا افتاده است. کساني که مجتهد نباشند، نمي توانند چنين کلاس هايي را برگزار کنند.

اين عضو مجلس خبرگان ادامه داد: به جز کساني که شهرت به اجتهاد دارند، کتب تحقيقي نشان دهنده اجتهاد دارند ويا کلاس‌هاي درسشان نشان دهنده اجتهادشان باشد؛ ديگران بايد در آزمون تشخيص اجتهاد شرکت کنند. يعني اگر کسي هيچ يک از اين سه ويژگي را نداشته باشد، شوراي نگهبان ناچار است که از طريق آزمون اجتهادش را تشخيص دهد.

وي افزود: در رابطه با سيدحسن آقا اطلاع ندارم که به آزمون دعوت شده است يا نه، اما مي توانند به جزوات تحقيقي او مراجعه کرده و اکتفا کنند و يا به حوزه درسي او مراجعه کنند و اصلا به امتحان دعوتش نکنند. اگر هم اينها را کافي ندانند و تشخيص دهند که بايد به آزمون دعوتش کنند هم لابد تشخيصشان بوده است. گويا شوراي نگهبان گزينه چهارم را انتخاب کرده و جزوه و کتب و کلاس وي را ملاک قرار نداده و مي‌خواهد از طريق امتحان اجتهاد او را تشخيص دهد؛ در حاليکه او به دليل جزوه و کلاسش مي‌گويد که نيازي به حضور در آزمون ندارد.

هاشم زاده هريسي که مي گفت «نظر دادن ما در اين مورد تاثيري ندارد»، يادآور شد که راه‌هاي تشخيص اجتهاد نامزدها از سوي شوراي نگهبان در قانون نيامده و شوار نگهبان در اين زمينه مي‎تواند از راهي که مي‌تواند اقدام به احراز اجتهاد کانديداها کند. آنها خودشان اين مقررات و چهار راه را انتخاب کرده‌اند که به نظر معقول مي آيد.

محسن غرویان نیز در همین‌باره گفته است: آیت‌الله مومن هم گفته‌اند که ما از راه‌های دیگری غیر از آزمون می‌توانیم برای افراد خاص احراز صلاحیت کنیم. من از مصادیق بند دو اطلاعیه شورای نگهبان بودم و چون قبلا در دوره سوم انتخابات خبرگان آزمون داده بودم، لذا در آزمون اجتهاد روز گذشته شرکت نکردم.

وي با اشاره با اینکه برخي از چهره های سرشناس کاندیداي خبرگان در آزمون اجتهاد شورای نگهبان شرکت نکردند، اظهار داشت: کسانی که در آزمون اجتهاد شرکت نکردند، چند دسته هستند. یک عده کسانی هستند که در آزمون های سال های قبل شرکت کرده بودند و به نوعی شامل اطلاعیه شورای نگهبان در این باره می شوند. برخي هم از کسانی هستند که به گفته آیت الله مومن خود فقهای شورای نگهبان از طریق دیگری غیر از آزمون، صلاحیت علمی آنها را احراز کرده اند. لذا این‌ها دعوت به آزمون نشدند. این به معنای تایید صلاحیت علمی آنها محسوب می شود. 

غرویان با اشاره به وضعیت احراز صلاحیت شخصیت هایی مانند حجت الاسلام سیدحسن خمینی که در آزمون اجتهاد شرکت نکردند، اظهار داشت: آیت الله مومن گفتند که ما از راه‌های دیگری غیر از آزمون می توانیم برای افراد خاصی احراز صلاحیت کنیم. به هر حال غیر از سید حسن خمینی؛ آقایان اعرافی و غروی هم از شخصیت‌های برجسته‌ای هستند که در آزمون شرکت نکردند و از راه‌های دیگری احراز صلاحیت شده‌اند. به نظر می رسد برای احراز صلاحیت سید حسن خمینی هم راه دیگری غیر از آزمون هم می تواند وجود داشته باشد.

منبع: خبرآنلاین
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین