کد خبر: ۳۴۱۱۵۱
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۸

تاثیر وضعیت رژیم غذایی پدرها بر سلامت جنین

تاکنون تنها برای زنان باردار رژیم غذایی سالم پیشنهاد می‌شد، اما به گزارش دویچه وله تحقیقات جدید نشان می‌دهند که رژیم غذایی پدر هم اهمیت فراوانی بر سلامت فرزندان دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
پدران با رژيم غذایی چرب، مشکلات سلامتی بسیاری برای فرزندان آینده خود ایجاد می‌کنند. تحقیقات علمی مختلف نشان دهنده آن هستند که جیره غذای چرب از راه اسپرم‌ها تاثیری منفی بر سوخت‌و‌ساز و هماهنگی ژن‌های فرزندان می‌گذارند.

نشريه ساینس نتیجه مطالعات دوگروه تحقیقی را در این زمینه منتشر کرده است. در دو تحقیق در آمریکا مشخص شده که جیره غذایی چرب در موش‌های نر، سبب ناهماهنگی ژن‌های جنین می‌شود. در تحقیق دیگری همین ناهماهنگی‌های ژنتیک در انسان نیز ثابت شده است.

تحقیق گروه اول

اعضای گروه تحقیقاتی محقق کی‌چن در دانشگاه نوادای آمریکا به مدت شش ماه چربی مواد غذایی گروهی موش نر را ۶۰ درصد افزایش دادند. در مقایسه با این موش‌ها گروهی دیگر از موش‌های نر قرار داشتند که چربی مواد غذایی شان تنها ۱۰ درصد بود.محققان سپس با اسپرم‌های این موش‌های نر تخمک‌های موش‌های ماده‌ای را بارور کردند. تغذیه موش‌های نوزاد برای هردو گروه یکسان بود. موش‌های نوزاد در ابتدای تولد وزنی یکسان داشتند و هیچ تفاوتی میان این دوگروه نوزاد مشخص نبود.

در هفته هفتم تولد موش‌ها آزمایش‌هایی روی موش‌های نوزاد انجام و مشخص شد که سطح گلوکز و انسولین نوزادانی که جیره غذایی پدران‌شان چرب بوده، بسیار بیشتر از موش‌های نوزادی است که جیره غذایی پدران‌شان موادی با چربی کم ۱۰ درصدی بوده است.

محققان متوجه شدند که سطح گلوکز و انسولین خون که مقدمه‌ای است برای بیماری دیابت، تا ۱۵ ماهگی این موش‌های نوزاد به تدریج افزایش ‌یافتند.
اعضای گروه پژوهشی تیم کی‌چن در دانشگاه نوادای آمریکا در بررسی‌های بعدی خود متوجه شدند که تفاوت‌هایی نیز میان اسید ریبونوکلئیک (RNA) در اسپرم‌‌های گروهی موش‌های نر با جیره غذایی چرب به نسبت گروه موش‌های نر با جیره غذایی عادی وجود داشته‌اند.
اسید ریبونوکلئیک (RNA) در اسپرم می‌تواند اطلاعات ژنتیکی را منتقل کند و سبب هماهنگی ژن‌ها شود.

تحقیق گروه دوم

اعضای گروه تحقیقاتی محقق اولیور جی راندو در دانشکده پزشکی ورچستر در دانشگاه ماساچوست آمریکا نیز به نتایج مشابهی با گروه تحقیقاتی محقق کی‌چن در دانشگاه نوادای آمریکا رسیدند. آنها در جیره غذایی گروهی از موش‌های نر ۱۹ درصد پروتئین و در جیره غذایی گروهی دیگر ۱۰ درصد پروتئین اضافه کردند.

اعضای این گروه تحقیقاتی نیز متوجه شدند که فعالیت‌های ژنتیک گروه موش‌های با جیره غذایی پروتئین کم‌تر بیشتر از گروه دیگر بوده و در گروه موش‌های نر با جیره غذایی ۱۹ درصد پروتئین ناهماهنگی ژن‌ها دیده شده است.
تحقیق روی انسان

چندی پیش تحقیقی در دانشگاه کپنهاگ بر روی انسان‌ها نیز نشان داد که آمادگی چاقی در نسل بعد می‌تواند از طریق اسپرم‌ها منتقل شود. گروه پژوهشی تیم ایدا دونکین در تحقیقات‌اش تغییرات چربی بر اسپرم‌ها را ثابت کرد.

به گزارش خبرآنلاین، در این تحقیق مشخص شد که نوزادان والدین چاق آمادگی بیشتری برای چاق شدن دارند. پژوهشگران با تحقیق روی اسپرم‌های پدران این نوزادن متوجه تغییر حالت این اسپرم‌ها شدند

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین