کد خبر: ۳۴۱۱۵۵
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۴

سناتور ارشد فرانسه: عربستان تحمل بازگشت ایران به صحنه جهانی را ندارد

یک سناتور ارشد فرانسوی با بیان این‌که عربستان برای حفظ وجهه خود باید ثابت کند که با تروریسم مبارزه می‌کند، گفت: سعودی‌ها با قطع رابطه با ایران به دنبال تسلط بر خلیج فارس هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
ناتالی گولت، نایب رییس کمیسیون روابط خارجی و دفاعی مجلس سنای فرانسه در یادداشتی در خبرگزاری ترند با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 نوشت: کشورهای حوزه خلیج فارس و در راس آن‌ها عربستان سعودی هیچگاه توافق هسته‌ای ایران را نپذیرفتند و در این مورد همچنان خشم و نارضایتی خود را نسبت به آمریکا حفظ کرده‌اند.

از طرفی دیگر ضرورت ایجاب کرد که پادشاهی عربستان نه تنها مجبور به مبارزه علیه داعش شود، بلکه ثابت کند که مبارزه با داعش خواست واقعی عربستان نیز هست، هرچند که خودش سرمایه گذار تاریخی داعش بوده است. بنابراین عربستان علاوه بر اعدام‌های متعددش در آغاز سال جاری میلادی، مجبور شد ائتلافی قدرتمند متشکل از ۳۴ کشور را برای مبارزه با داعش ایجاد کند.

به گزارش ایسنا، در منطقه پیچیده شرق هیچ چیز تصادفی نیست. عربستان سعودی خوب می‌دانست که با اعدام یک شیخ شیعه مخالف رژیم، نه تنها باعث تحریک اعتراض و مخالفت در تهران خواهد شد، بلکه خشم اقلیت‌های شیعه منطقه شامل بحرین، یمن و لبنان را هم بر خواهد انگیخت. این یک حرکت حساب شده از طرف سعودی‌ها برای تحریک رقیب بزرگ خود، یعنی ایران بود. این در حالی است که ایران برای بازگشت به قلب صحنه سیاست جهانی در تلاش است و تهران نیز تبدیل به گذرگاه اجتناب ناپذیر سیاستمداران، جهانگردان و بازرگانان شده است.

این سناتور برجسته فرانسوی در ادامه نوشت: احیا و بازگشت ایران به صحنه جهانی برای عربستان غیرقابل تحمل است. در حالی که عربستان سعودی با یک کسری بودجه تاریخی به میزان ۸۷ میلیارد دلار، مطابق با ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی خود مواجه شده است، ایران به زودی به چندین میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده‌اش در خارج از مرزهای این کشور دست پیدا خواهد کرد.

عربستان سعودی در یک سیستم حکومتی بسیار پیچیده عمل می‌کند. عربستان با حس طرد شدگی و رانده شدگی از طرف آمریکا احساس می‌کند که با تبدیل شدن به متحد ثانویه آمریکا از جایگاه قبلی خود نزول کرده است. بنابراین این کشور مجبور است که ثابت کند واقعا می‌خواهد علیه تروریست مبارزه کند.

اما از طرفی دیگر با اعدام یک رهبر شیعه و با تحریک تمام شیعیان نشان داد که می‌خواهد کنترل خلیج (فارس) را به دست گیرد، خلیجی که از نظر عربستان نمی‌تواند خلیج فارس باشد.

ناتالی گولت در یادداشت خود با اشاره به روی کار آمدن حسن روحانی، رییس جمهور ایران در سال 2013 نوشت: در مقابل شرایط بوجود آمده حسن روحانی با درایت عمل کرد، او نه تنها تظاهرات غیر مجاز را محکوم کرد، بلکه تعدادی را نیز دستگیر و برای جلوگیری از وخامت اوضاع تمام تلاش خود را کرد. واضح است که روحانی نمی‌تواند اجازه دهد تمام تلاش‌های چند ساله و منافع به دست آمده از توافق هسته‌ای به هدر رود اما او تمام کلیدها را در دست ندارد.

وی افزود: اگرچه آمریکا نیز به گونه‌ای مخالفت خود را با دولت عربستان ابراز کرده است،ا استراتژی سعودی‌ها روشن است؛ تخریب قدم به قدم فرایند بازگشت ایران به صحنه بین‌المللی جهانی. برای این منظور عربستان نه تنها سعی در مشارکت با پادشاهی‌های خلیج فارس را دارد، بلکه سعی درهمکاری با ترکیه و خصوصا اسرائیل را نیز دارد.

به قول معروف؛ دشمنان دشمنان ما دوستان ما هستند و ظاهرا این اصطلاح در سطح دولت‌ها نیز عمل می‌کند.

نایب رییس کمیسیون روابط خارجی و دفاعی سنای فرانسه با اشاره به این‌که خاورمیانه این روزها نظامی شده است، نوشت: فقط اندکی تحریک برای منطقه‌ای که در حال حاظر بسیار نظامی شده کافی است تا آتشی شعله ور شود؛ یا به شکل مستقیم یا از طریق واسطه‌هایی که ایران قادر به کنترل آنها نیست.

اما امروز جهان برای مبارزه با داعش به وحدت نیاز دارد و ما شاهد افزایش بی جهت یک فشار دیپلماتیک در ایران و عربستان هستیم . تمام تعادل و ثبات این منطقه استراتژیک در خطر است. به نظر می‌رسد که فروشندگان اسلحه روزهای خوبی در پیش رو دارند.

اما باید از تمام عوامل تشدید کننده جنگهای فرقه‌ای اجتناب کنیم، چیزی که هم اکنون در حال شکل گیری در مقابل چشمانمان هست. شاید در نهایت بر علیه خود ما بازی شود و دامنه آتش آن از این هم فراتر رود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین