کد خبر: ۳۴۱۲۰۱
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷

گفت‌وگوی تلفنی اوباما و عبادی درباره تنش‌های ایران و عربستان

رئیس‌جمهور آمریکا طی یک تماس تلفنی با نخست‌وزیر عراق درباره تنش‌های اخیر میان ایران و عربستان گفت‌وگو کرد و بر لزوم جلوگیری از تنش‌های قومی در خاورمیانه تأکید کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
 «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا طی یک تماس تلفنی با «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق در خصوص تنش‌های اخیر عربستان و ایران گفت‌وگو کرد.

پایگاه تحلیلی «پالتیکو» در خبری اعلام کرد که «باراک اوباما» روز چهارشنبه (دیروز) با «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق درباره لزوم جلوگیری از بدتر شدن تنش‌های قومی در منطقه به دنبال تنش‌های به وجود آمده میان ایران و عربستان تأکید کرد.

این تماس تلفنی در شرایطی صورت گرفته است که اوایل هفته جاری، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا با رهبران خاورمیانه وارد تعامل و گفت‌وگو شد و خواستار برقراری آرامش شد.

گزارش‌ها حکایت از آن دارد که اوباما و عبادی درباره لزوم کاهش تنش‌های ایران و عربستان گفت‌وگو کردند و نگرانی‌ مشترک خود را درباره اعدام شیخ «نمر باقر النمر» روحانی شیعه در عربستان و همچنین حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان ابراز کردند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در خصوص موضوعات منطقه‌ای، حیدر العبادی و باراک اوباما درباره نگرانی‌های مشترک خود در خصوص اعدام شیخ نمر النمر و حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی اعلام کردند».

این بیانیه می‌افزاید: «آنها درباره لزوم خویشتنداری تمامی طرفین منطقه، دوری از لفاظی‌ها یا رفتارهای تحریک‌آمیز و دوری از بدتر شدن تنش‌های قومی توافق داشتند. آنها همچنین در خصوص اهمیت حفظ تعامل و گفت‌وگوهای دیپلماتیک بین تمامی طرفین به توافق رسیدند».

عربستان سعودی اوایل هفته جاری در اقدامی، ۴۷ نفر از جمله شیخ نمر را اعدام کرد که همین امر باعث برانگیخته شدن خشم در بین جامعه شیعیان به ویژه ایران شد و برخی از معترضان ایرانی مقابل سفارت عربستان تجمع کردند و بعد از آن عربستان نیز روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد و سپس برخی کشورها تحت تأثیر عربستان روابط با ایران را قطع کردند یا به سطح کاردار کاهش دادند.

طبق این گزارش، در تماس تلفنی صورت گرفته، اوباما به العبادی درباره تلاش‌های عراق علیه داعش در رمادی و طرح‌های این کشور برای ثبات بخشیدن به این شهر تبریک گفت.

به گزارش فارس،کاخ سفید اعلام کرد: «رئیس‌جمهور آمریکا شجاعت و سرسختی نیروهای امنیتی عراق در ادامه عملیات برای آزادسازی رمادی را تحسین کرد و تصریح کرد که آمریکا و ائتلاف ضدداعش به افزایش حمایت از نیروهای امنیتی عراق در زمینه این تلاش‌ها و در همکاری با دولت عراق ادامه می‌دهد».

طبق این گزارش، اوباما همچنین بر تعهد آمریکا برای همکاری با شرکای بین‌المللی برای کمک به ثبات بخشی به عراق و تقویت اقتصاد این کشور تأکید کرد و هر دو نفر بر خواسته خود برای نابودی تکفیری‌های «داعش» تأکید کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین