آفتابنیوز : آیت الله سید احمد علمالهدی در مراسم گرامیداشت شیخ نمر که در محل مهدیه مشهد برگزار شد، با اشاره به اینکه این ملت آنقدر پاک و با اخلاص بودند که آن موجودات نتوانستند با آنان بسازند، اظهار کرد: این واقعه در تاریخ ثبت خواهد شد. تمام اینها از برکت شهادت مظلومانه شیخ نمر و موقعیت شناسی مردم است. ما در این انقلاب و در تاریخ اسلام شهید و حتی روحانی شهید زیاد داشتهایم و شهادت این علما افتخار ماست.
وی با اشاره به تفسیر آیه 22 سوره احزاب ادامه داد: در این آیه شریفه خداوند در مقام تبیین انسانهای مومن و خالص در رکاب رسولالله در برابر تهاجم سنگین و جنگ نابرابر میان کفر و اسلام میفرماید، زمانی که مسلمانان هماهنگی میان جبهه کفر و شرک را در این جنگ دیدند اظهار کردند این همان چیزی است که خدا و پیامبر خدا وعده داده بودند.
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه اضافه کرد: مشاهده قدرت یکپارچه بین کفر، شرک و نفاق نه تنها مسلمانان را نترساند و نسبت به عقایدشان مردد نکرد بلکه بر ایمان و باورمندی آنها افزود. آن وحدت عمومی میان شرک و کفر مشرکین، بتپرستان و یهودیان که خود را امتی ویژه در بین امم و تنها پاسدار توحید میدانستند در برابر اسلام، سبب تسلیم شدن مسلمانان نشد و حتی ایمان و اراده آنان را در برابر اراده حق افزایش داد.
علمالهدی در خصوص معنا و ماهیت واقعی قدرت خاطرنشان کرد: تمام جنگها و کشت و کشتارها از روز اول خلقت تاکنون متاثر از قدرت بودهاند به طوری که یا افراد و گروههای قدرتمند در صدد حفظ قدرت خود جنگ به پا میکردند و یا اشخاص فاقد قدرت برای دستیابی به آن به چنین اقدامی دست میزدند. در زمینه چیستی قدرت، آن را میتوان از دو منظر از جمله قدرت نسبت به خداوند و قدرت نسبت به مخلوق مورد بررسی قرار داد.
وی قدرت برای انسان و یا هر مخلوق دیگری را توانایی انجام کاری که فرد به آن اراده کرده است، دانست و تصریح کرد: این اراده و توانایی محدود است. موجودی وجود ندارد که قادر به انجام هر عملی باشد. قدرت در غیر خدا جریانی نسبی است حال آنکه در خداند نفیالعجز است. قدرت خداوند مطلق بوده و در هر چه تصور کنید تواناست. در هیچ موجودی غیر از خداوند قدرت مطلق وجود ندارد.
امام جمعه مشهد با ارائه تفسیر دیگری برای قدرت مبنی بر عرصه ظهور آن یادآور شد: قدرت در عرصه زندگی حیوان به گونهای تعریف شده است که آن موجود هر آنچه را اراده کند با به خاک و خون کشیدن به دست میآورد. تفسیر قدرت او در دنیای جنگل این است که هر حیوانی را میتواند پاره پاره کند. این قدرت در جامعه جنگل از هیچ قانون و شرطی برخوردار نیست و حد و مرزی ندارد تا آنجا که بتواند توانمندی خود را مورد اجرا قرار دهد؛ این در حالی است که تفسیر این مهم در جوامع انسانی کاملا متفاوت است.
علمالهدی قدرت را در جامعه انسانی حاکمیت اراده و خواست بر خواستهها و ارادهها تلقی کرد و گفت: دنیای انسان دنیای حکمت است، قدرت در این دنیا این است که فرد ارادهاش را بر ارادهها حاکم کند. بنابراین تفسیر قدرت در جامعه بشری بدین صورت است که جریانی پدیدار شود و یا عنصری ظهور کند که خواست آن بر تمام خواستها حاکم شود.
وی با تاکید بر حدیثی از پیامبر(ص) مبنی بر اینکه باطل جولان دارد اما دولت از آن حق است، ادامه داد: در این حدیث پیامبر اعظم در جهان اسلام قدرت را به دولت تعبیر میکند. باطل در جهان اسلام نمیتواند بر اراده و خواستهها مسلط شوند. دولت یعنی قدرت پایدار مربوط به موجود و جریانی که حاکمیت به خواستها و ارادهها دارد و آن جریان حق است. جریانی که با اسلحه و زور بر مردم مسلط میشود جبلان است زیرا ضد فطرت انسان است به همین دلیل پایدار نخواهد بود.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سخنانی از حضرت زینب (س) در زمان اسارت بیان کرد: آن حضرت به یزید میگوید که تو نمیتوانی کاری کنی که مردم ذکر ما را فراموش کنند زیرا ذکر ما، حق است. همچنین به یزید یادآوری میکند تا مپندارد که قطرهای زمین و افقهای آسمان را از آنان گرفته است. این یک ادعا نیست. این بیان یک تز و تبیین یک واقعیت در جهان اسلام است. دولت از آن حق است و گستره این دولت محدوده جغرافیایی ندارد، به اندازه تمام افقها و قطرهای زمین است. همانطور که حضرت زینب (س) اظهار کرده است، جولان باطل یک ساعت اما دولت حق تا روز قیامت پایدار است زیرا منطبق بر فطرت انسانهاست.
علمالهدی نابودی را عاقبت باطل دانست و اظهار کرد: سرنوشت به تمام قدرتهای ناشی از جنایات، فتنهها و توطئهها خاتمه میدهد. دولت حق را پایانی نیست. زمانی که در جریان جنگ احزاب مسلمانان قدرت یکپارچه یهودیان و مشرکان را مشاهده کردند گفتند که این همان باطلی است که خداوند و پیامبرش وعده داده بودند. یک ضربه تمام این جولان را از بین میبرد.
وی آنچه را که امروز در مقابل جمهوری اسلامی قرار گرفته است را باطل تلقی کرد و افزود: کمپین طاغوتی که امروز اسرائیل و انگلیس ضد جمهوری اسلامی به راه انداختهاند با یک حرکت نابود میشود. این قدرتها واقعی نیستند. همه مردم و مسئولان باید این مهم را باور کنند که این جولان باطل است. نباید دستپاچه شد و یا به دنبال میانجی بود تا تنشها را برطرف کرد. این اعمال نشان از خداناباوری دارد.
امام جمعه مشهد عنوان کرد: مردم در این شرایط وظیفه مجاهدت و مقاومت دارند. جبلان باطل عرصه فداکاری را فراهم میکند. یک سکوی پرش و پرواز برای افراد است. از روی این سکو میتوان مسیری که در 70 سال عمر طی میشود با یک پرش طی کرد و به اوج سعادت رسید. این سکو همان چیزی است که خداوند و رسولش به بندگان وعده دادهاند. خداوند دشمنان را به ورطه نابودی خواهد کشاند اما مردم نیز موظفاند غیر خدا را زیر پا گذاشته و اعتقاداتشان را در برابر زرق و برق دشمن حفظ کنند. جوهره ایمان و خداباوری مجاهدت و مقاومت است و علت لزوم این امر آن است که عشق و دلدادگی به حق در انسانها مورد آزمایش قرار میگیرد تا ثابت شود.
علمالهدی با بیان اینکه امروز در برخورد با شهادت شیخ نمر دو نگرش وجود دارد، ادامه داد: عدهای معتقدند که شیخ نمر باید به عبادت خود میپرداخت و مخالفتی با حکومت نمیکرد که این بینش ابن عباسی است که امام حسین (ع) را از جنگ باز میداشت و به عبادت در سکوت و صلح دعوت میکرد. اما عدهای بینش حسینی دارند. ما نیز باید مسیرمان را مشخص کنیم.
وی شهادت مظلومانه شیخ نمر را بدون توجیه تلقی کرد و یادآور شد: حکم اعدام شیخ نمر در حالی صادر شد که تنها اظهار کرده بود حکومت آل سعود را قبول ندارد. او هیچ اقدام جنگی نیز انجام نداده بود. چرا اکنون که مردم در برابر این عمل واکنش نشان دادهاند آنان را تندور، قانونشکن و افراطی میدانند و محکوم میکنند؟ از این مملکت میروند؟ بروند به جهنم. جامعه انقلابی ما چه نیازی به شما دارد؟ جز وزر و وبال و نکبت برای اسلام چیز دیگری نیستید.
وی تاکید کرد: حضور دولتهای عرب، مزدور و ناپاک اهانت به قرآن است. این دولتها لکه ننگی بیش نیستند. بعد از اینکه ما در این مملکت انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندیم و دولت ستمشاهی را ساقط کردیم و مزدوران شاه را با نکبت و ذلت از کشور بیرون راندیم، پس از همه این افتخارات برای ملت انقلابی این افتخار دیگری برای ماست که ذرات ناپاک، نجس و مزدور آمریکایی و اسرائیلی را از کشور بیرون کردیم. آنها با این ملت نتوانستند زندگی کنند.