کد خبر: ۳۴۱۲۷۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۲

اعلام قطع روابط دیپلماتیک «سومالی» با ایران

دولت‎ سومالی اعلام کرد که به دلیل حمله به سفارت عربستان در تهران، روابط خود با ایران را قطع کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
دولت سومالی در پی حمله به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری آن در مشهد، امروز اعلام کرد که ارتباط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرده است.

پایگاه خبری البیان گزارش داد که تصمیم به قطع روابط دیپلماتیک سومالی با ایران در نشست امروز هیئت دولت سومالی و در اعتراض به «تعرض به سفارت عربستان» اتخاذ شده است.

در همین حال، شبکه سعودی «الاخباریه» گزارش داد که مجمع الجزایر «کومور» نیز امروز سفیر ایران در شهر مورونی پایتخت این کشور را فراخواند.

مجمع‌الجزایر قُمُر یا کومور مجمع‌الجزایری است در جنوب شرقی آفریقا در آبهای اقیانوس هند و در شرق سواحل موزامبیک و شمال غربی ماداگاسکار قرار دارد. مساحت آن به 2236 کیلو مربع می رسد. کومور از 7 ناحیه تشکیل شده که به شکل فدرال اداره می‌شود. مرکز حکومت آن مورونی است که در جزیره گراند کومور قرار دارد.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه سومالیایی «جوهر»، بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران داخلی و خارجی معتقدند که عربستان برای سرپوش گذاشتن به اقدام ریاض در اعدام شیخ نمر رهبر شیعیان این کشور، با وعده و وعید وام و اعطای پول به تعدادی از کشورهای عربی و آفریقایی آنها را مجبور کرد تا با سیاست‎های ریاض همسو شوند و مواضع ضد ایرانی اتخاذ کنند.

جیبوتی نیز از جمله کشورهای آفریقایی است که عربستان پس از ناکامی در ایجاد موج ضدایرانی میان کشورهای عربی غرب آسیا به سراغ این کشور رفت و از آن خواسته تا روابط خود با ایران را قطع کند.

تاکنون از مجموع 22 کشور عربی عضو اتحادیه عرب، سه کشور بحرین و سودان، جیبوتی و سومالی روابط خود را با ایران در پی اعدام شیخ نمر باقر النمر روحانی مبارز شیعی قطع کرده‌اند و دیگر کشورها مانند امارات، کویت، اردن حاضر به قطع روابط نشده‌اند و تنها به احضار سفیر یا خارج کردن سفیر خود بسنده کرده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
مهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
0
6
بازم کمک مواد غذایی به سومالی بفرستید.سومالی ها یادشون رفت در شرایط سخت چه کشوری به اونها کمک میکرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
0
4
بورکینافاسو هم فردا روابط را قطع میکنه!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین