کد خبر: ۳۴۱۴
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۸۴ - ۱۴:۵۸

دفاع از برنامه های اتمی ایران بر روی سد دوستی

آفتاب‌‌نیوز :
محمد خاتمی در اين ديدار با تأكيد بر علاقه‌مندي تهران، براي گسترش همكاري‌هاي دوجانبه، با تركمنستان افتتاح سد دوستي را نشانه‌ي پيوستگي و همبستگي دولت و ملت ايران اعلام کرد.
وی در عین حال به صفر مراد نیازف گفته که تهران به هيچ وجه، از حق خود در استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي نخواهد گذشت و اگر اروپايي‌ها در مذاكرات خود جدي باشند، مسأله به راحتي قابل حل خواهد بود. 

رييس‌جمهور تركمنستان نيز در اين ديدار، تقويت روابط دوجانبه و تكميل پروژه‌هاي مشترك را تأمين‌كننده‌ منافع طرفين دانسته و تقويت اين مناسبات و گسترش آن را در بخش‌هاي گوناگون خواستار شد. 

وي با بيان اهميت احداث سد دوستي و راه آهن ميان دو كشور ايران و تركمنستان، همچنين بازتاب مطلوب آن در مطبوعات منطقه و دنيا، ديدگاه‌هايش را پيرامون چگونگي مبادلات تجاري، تبادل دانش فني و مسائل منطقه اعلام كرد.در اين ديدار، همچنين طرفين درباره‌ي نظام حقوقي درياي خزر و نيز همكاري درباره استخراج و صدور گاز، بحث و تبادل نظر كردند.
خبرگزاری ها می گویندكل كابينه‌ تركمنستان، رييس‌جمهور اين كشور را در اين مراسم همراهي می کردند. 

سد دوستي باهزينه مشترك دو كشورکه معادل ‪ ۱۶۸‬ميليون دلاراست احداث شده و آب آن به طور مساوي بين ایران و ترکمنستان تقسيم خواهد شد. 

۱۵۰‬ميليون مترمكعب از آب سد دوستي براي مصارف شرب شهر مشهد به اين شهر منتقل و ‪ ۲۵۰‬ميليون مترمكعب ديگر نيز براي آبياري اراضي دشت سرخس مصرف خواهد شد. 


مطالعات احداث سد در سال ‪ ۱۳۵۴‬ توسط موسسه "سرخوزپرم اكسپورت " شوروي سابق شروع و نتايج آن درسال ‪ ۱۳۵۸‬به دولتهاي دو كشور تسليم شد و در سال ‪ ۱۳۶۲‬بار ديگر در مورد مطالعات تكميلي به منظور انتخاب بهينه محل سد توافقي بين نمايندگان دو كشور صورت گرفت. 


به دنبال فروپاشي شوروي سابق و استقلال تركمنستان ، مطالعات تكميلي مرحله اول توسط " انستيتو تركمن گيپرو تخوز" تركمنستان و با همكاري شركت مهندسي مشاور" "طوس آب " از ايران شروع و در سال ‪ ۱۳۷۸‬به تاييد وزارت آب تركمنستان و وزارت نيروي ايران رسيد ، براساس اين مطالعات احداث سدي خاكي با هسته رسي مورد تاييد قرار گرفت . 

بر اساس توافقهاي به عمل آمده و پروتكلهاي امضا شده بعدي ، مقرر شد عمليات اجرايي سد ‪ ۱۴‬ماه زودتر از زمان پيش بيني شده در ‪ ۱۰‬دي ماه ‪ ۱۳۸۳‬خاتمه يابد كه اين امر تحقق يافت و سرانجام سد دوستی به شکل رسمی امروز افتتاح شد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین