کد خبر: ۳۴۱۵۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۱
سخنگوی شورای نگهبان در نشست با خبرنگاران:

پرونده داوطلبان مجلس خبرگان‌رهبری باردیگر بررسی می‌شود/احتمال تغییر نتایج بررسی صلاحیت‌ کاندیداهای مجلس دهم

سخنگوی شورای نگهبان گفت: فقهای شورای نگهبان پرونده هر یک از داوطلبان انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری را پس از آزمون کتبی بررسی می‌کند و ممکن است درمورد درجه اجتهاد یک نفر اطمینان حاصل شود و در مورد فرد دیگر حاصل نشود.
آفتاب‌‌نیوز :
نجات الله ابراهیمیان روز شنبه در نشست خبری با خبرنگاران افزود: شان و جایگاه افرادی که برای مجلس خبرگان رهبری داوطلب شده اند را باید مدنظر قرار دهیم چرا که آنها مورد اعتماد مردم هستند و نباید مثل دعواهای معمول سیاسی با مساله انتخابات مجلس خبرگان رهبری برخورد کنیم. 

به گزارش آفتاب، وی یادآور شد: امروز آخرین مهلت شکایت داوطلبان رد صلاحیت شده انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است و از فردا - یکشنبه -( 20 الی 26 دی ماه ) هیات های نظارت استان ها با کسب نظر از هیات مرکزی نظارت به اعتراض ها رسیدگی می کنند.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان این که هیات های نظارت در قالب بررسی های استانی و هیات مرکزی درباره تایید صلاحیت ها نیز اظهار نظر می کند، تصریح کرد: شورای نگهبان از طریق رای گیری، پنج نفر را به عنوان عضو هیات مرکزی نظارت انتخاب کرده که براساس قانون ویژگی های آنان مسلمان بودن، مطلع بودن و مورد اعتماد بودن است، آنان نیز هیات های نظارت استانی را تشکیل داده اند.

ابراهیمیان ادامه داد: بررسی صلاحیت داوطلبان براساس اطلاعات و استعلامات مراجع چهارگانه و تحقیقات در محل خواهد بود اما روشن است که استعلامات چهارگانه پاسخگوی تمام شرایط مقرر در قانون انتخابات نبوده و شروطی وجود دارد که برای احراز آنها چاره ای جز تمسک به اطلاعات مطلعین وجود ندارد. 

وی اضافه کرد: از این رو از اطلاعاتی که پیشتر جمع آوری شده به ویژه درباره سابقه فعالیت سیاسی داوطلبان در هیات نظارت جهت تایید یا رد صلاحیت داوطلبان استفاده می شود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان همچنین گفت: از تعداد کل داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی حدود هشت هزار نفر داوطلب بدون هیچگونه سابقه داوطلبی در ادوار پیشین مجلس و سابقه فعالیت های نام نویسی کرده که درصد قابل توجهی از آنان در مرحله بررسی هیات های اجرایی تایید صلاحیت شده اند. به موجب قانون هم رد صلاحیت شدگان و هم کسانی که تایید صلاحیت شده اند در هیات های نظارت صلاحیت آنان مورد بررسی قرار می گیرد.

وی اظهارداشت: در قانون انتخابات و ماده مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام مقرر شده داوطلبانی که از سوی هیات های اجرایی تایید صلاحیت شده اند نیز باید در هیات نظارت مورد اظهار نظر قرار گیرند از این رو شبکه نظارتی مکلف است وارد مرحله اظهارنظر در این زمینه شود.احتمال تفاوت نتایج بررسی صلاحیت های توسط هیات های اجرایی و هیات های نظارت وجود دارد.

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: با بررسی هیات های نظارت مشخص خواهد شد که آیا در تایید صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی عجله شده یا نه یا این که اطلاعات به طور کامل جمع آوری شده بود یا نه. تجربه نشان می دهد این ارزیابی ها می تواند به نتایج متفاوت منجر شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در محکومیت های متهم به تخلفات اداری و نحوه تاثیر آن ها در تایید صلاحیت داوطلبان به این شکل است که اگر کسی با چند بار محکومیت و سوء شهرت داشته باشد هیات نظارت ماموریت دارد بی طرفانه پرونده وی را بررسی کرده و اعلام کند که صلاحیت او محرز است یا خیر و این یک تکلیف برای هیات نظارت است. بخش مهمی از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی فاقد سابقه فعالیت سیاسی و داوطلبی در انتخابات هستند که منطقی نیست به صلاحیت آنان قطع داشته باشیم. 

سخنگوی شورای نگهبان گفت: اگر در فرصت مشخص شده صلاحیت داوطلبان احراز نشود، اعلام می کنیم که برای شورای نگهبان صلاحیت این داوطلبان احراز نشده و پیام آن این است که سیستم اجرا و نظارت موفق به احراز صلاحیت آنان نشده است.

ابراهیمیان تصریح کرد: فرصت برای آنان وجود دارد تا در آینده با انجام فعالیت های سیاسی صلاحیت خود را نشان دهند و این تفاوت می کند با کسی که سابقه محکومیت داشته و آثار متفاوتی با هم دارند. 

وی همچنین درباره صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: شان و جایگاه افراد چه داوطلبان مجلس خبرگان رهبری و چه داوطلبان مجلس شورای اسلامی به لباس و جایگاه آنان بستگی ندارد اما در عرصه انتخابات خبرگان با نهاد روحانیت، دین و اعتقادات مردم سروکار داریم بنابراین باید یک مجموعه اصول و رفتارهای حرفه ای ما حاکم باشد. 

وی افزود: عمده داوطلبان مجلس خبرگان رهبری در زمره علما و فضلا هستند و جایگاه بالای اجتماعی دارند و این که شورای نگهبان اعلام کند صلاحیت بعضی از داوطلبان در انتخابات خبرگان احراز شد یا نشد نه چیزی به آنان اضافه و نه چیزی از آنان کم می کند چرا که این جایگاه برای نسل های آینده مهم است و ممکن است بعضی از این داوطلبان در آینده جزو مراجع یا فقهای شورای نگهبان شوند. 

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر این که رسانه ها به شان داوطلبان انتخابات محلس خبرگان رهبری توجه کنند، افزود: نباید شان آنان در تیترهای هیجانی مخدوش شود که به عنوان مثال اول یک حجت الاسلام پیش از نام آنان بیاوریم بعد به آنان آقای بگوییم و بعد صرفا اسم داوطلب را ذکر کنیم که این طرفداری از داوطلبان نیست.  همچنین در مقابل کسی که می خواهد از داوطلبی انتقاد کند باید آداب را رعایت کرده و شان و جایگاه او را لحاظ کند.

وی افزود: نباید با مساله داوطلبان مجلس خبرگان رهبری همانند دعواهای سیاسی معمولی برخورد شود بلکه باید متین و با رعایت ادب در این مقوله وارد شد تا تبدیل به دعوای پیش و پا افتاده سیاسی نشود. 

حقوقدان شورای نگهبان ادامه داد: اجتهاد لازم برای تایید صلاحیت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری به معنای «تجزی» است یعنی این که داوطلب انتخابات مجلس خبرگان قدرت استنباط برخی از مسایل را دارد و می تواند درباره رهبری واجد شرایط اظهارنظر کند که با اجتهاد یک مرجع صاحب فتوا تفاوت دارد. تیترهای برخی رسانه ها همانند کنکور مجتهدین تصویر صحیحی از این موضوع نیست. 

وی گفت: به استناد تبصره یک ماده سه قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری مرجع تشخیص شرایط فوق برای داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری، فقهای شورای نگهبان هستند که ترتیباتی برای تشخیص این شرایط تعیین می کنند، ممکن است در هر دوره شیوه هایی برای احراز صلاحیت علمی داوطلبان پیش بینی کنند. امسال از شهریورماه شرکت در آزمون علمی یکی از این شیوه ها بود و قانون مرجع نهایی تشخیص صلاحیت داوطلبان را برعهده فقها گذاشته است و این فقها در استفاده از این ابزار آزاد هستند. 

ابراهیمیان ادامه داد: شورای نگهبان در اطلاعیه ای اعلام کرد که قصد دارد از آزمون علمی برای تعیین صلاحیت همه داوطلبان مجلس خبرگان رهبری استفاده کند که به جز چند گروه تمامی داوطلبان باید در آن شرکت کنند که این به منزله دعوت از آنان بود.

وی همچنین گفت: فقهای شورای نگهبان در جلسات اخیر خود اعلام کردند که قصد محدود کردن اختیاراتشان در جریان تایید صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری را به طور مطلق ندارند اما اگر داوطلبانی که در آزمون علمی شرکت نکرده باشند، شرکت نکردن آنان به معنای انصراف نیست چرا که انصراف از داوطلبی باید کتبا و با تقدیم آن به وزارت کشور و فرمانداری ها انجام شود. 

حقوقدان شورای نگهبان افزود: پرونده تک تک داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری موضوع بررسی فقهای شورای نگهبان خواهد بود که در این بررسی ها ممکن است براساس اختیاراتی که قانون به فقهای شورای نگهبان داده اجتهاد داوطلبی برای فقها احراز شود حتی اگر آن فرد در آزمون علمی شرکت نکرده باشد. 

وی ادامه داد: اگر داوطلب این میزان از حد علمی را نداشته باشد که فقها بتوانند بدون نیاز به شرکت وی در آزمون علمی، اجتهاد آن فرد را تایید کنند، شرکت نکردن داوطلب در آزمون، ابزار احراز اجتهاد را از فقها سلب می کند. 

سخنگوی شورای نگهبان با یادآوری این که پرونده تمامی داوطلبان مجلس خبرگان رهبری باید تک به تک در جلسات فقهای شورای نگهبان مطرح و بررسی شود، گفت: در تبصره چهار ماده 16 آیین نامه انتخابات مجلس خبرگان رهبری امده که احراز صلاحیت داوطلبان به وسیله فقهای شورای نگهبان مانع نظارت استصوابی و عام شورای نگهبان نیست. 

ابراهیمیان افزود: فقهای شورای نگهبان در زمان ارزیابی شرایط داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری مانند ارزیابی شرایط داوطلبان مجلس شورای اسلامی توسط هیات های اجرایی هستند و این که شورای نگهبان دخالتی بر نظارت و اجرای انتخابات ندارد، آشکارا حرف غلطی است چرا که شورای نگهبان در همه مراحل اجرای انتخابات نظارت می کند. 

وی تاکید کرد: عده ای اصرار دارند همه چیز را زمینی کنند و جنبه های معنوی را از بین ببرند، یک عالم بزرگوار ممکن است تاثیرگذاری اش در خارج از خبرگان رهبری بیشتر از حضور در این مجلس باشد لذا شان و جایگاه علما در هدایت و تقویت بنیه های نظام باید محترم شمرده شود. 

سخنگوی شورای نگهبان درباره اظهارات اعضای شورای نگهبان اعم از فقها و حقوقدانان درباره داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز اظهارداشت: قانون ارزیابی صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان رهبری را برعهده فقهای شورای نگهبان گذاشته و اگر ترتیباتی اعلام می شود، اختیارات کلی فقهای شورا را از بین نمی برد. پیش از این برخی فقهای شورای نگهبان گفته بودند که ممکن است داوطلبی در آزمون علمی شرکت نکند اما اجتهاد و شرط علمی آن داوطلب کاملا محرز شود ولی این استثنا در اطلاعیه شورای نگهبان مطرح نشد. 

وی ادامه داد: کسی که صلاحیتش خود به خود محرز است و اقتدار علمی آن داوطلب آن قدر زیاد است که دارای شرط علمی باشد اجتهاد وی اثبات می شود ولی اطلاعیه فقهای شورای نگهبان ناسخ قانون نیست اگر قانون را کنار این اطلاعیه قرار دهیم تعارض ظاهری از بین نمی رود و در مجموع تعارضی بین اطلاعیه شورا و قانون وجود ندارد. 

سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره نحوه دعوت از داوطلبان انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری برای شرکت در آزمون علمی گفت: اگر دعوتنامه فردی برای داوطلبان می فرستادیم مسایل زیادی پیش می آمد و مطرح می شد که این مسایل و مشکلات در قانون حل و فصل نشده است. 

ابراهیمیان افزود: به عنوان مثال وقتی احضاریه ای از سوی دادگاه برای فردی فرستاده می شود، ممکن است این احضاریه به دست خود فرد برسد یا شخص دیگری آن را تحویل بگیرد، ممکن است بگوید مسافرت بودم یا مامور پست اشتباها احضاریه را جای دیگری تحویل داده است لذا اگر دعوتنامه فردی برای داوطلبان خبرگان رهبری ارسال می کردیم، امکان داشت مشکلی پیش آید اما زمانی که به صورت عمومی از رسانه ها برای شرکت در آزمون علمی دعوت شد، همه این شائبه ها از بین می رود. 

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: این شورا برای محکم کاری و اطمینان خاطر بیشتر، غیر از اطلاعیه رسمی فقها به شماره تلفن هایی که در پرونده داوطلبان وجود داشت پیامک نیز ارسال کرد اما این پیامک دعوتنامه نبود بلکه دعوتنامه رسمی شورای نگهبان همان اطلاعیه شورای نگهبان بود ولی استثنای مطرح شده در این اطلاعیه قید نشده بود چون قانون این اختیار را به فقهای شورای نگهبان داده و آقایان دیگر آن قید را در اطلاعیه مطرح نکردند. 

ابراهیمیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا هشت داوطلب زن مجلس خبرگان رهبری برای این انتخابات تایید می شوند یا خیر؟ گفت: شورای نگهبان باید تک تک درباره صلاحیت داوطلبان تصمیم گیری کند و برداشت من از رفتار فقهای شورای نگهبان این است که وقتی آنان زنان را به آزمون علمی دعوت کردند یعنی امکان احراز سایر شرایط هم وجود دارد و آنان می توانند این مسیر را طی کنند، این امکان به طور ضمنی پذیرفته شده است. 

وی همچنین درباره اظهارات آیت الله محمد مومن عضو فقهای شورای نگهبان مبنی بر امکان احراز شرط علمی برخی داوطلبانی که در آزمون علمی شرکت نکردند، اظهارداشت: آیت الله مومن برداشت خودشان را از قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری که در تبصره ماده سه آمده است گفتند؛ احراز شرط علمی و اجتهاد داوطلبان برعهده فقهای شورای نگهبان است ولی در جلسه اخیر شورای نگهبان برخی دیگر از آقایان فقها این موضوع را تکرار کردند. 

وی ادامه داد: آیین نامه انتخابات مجلس خبرگان رهبری نگفته است که برای احراز شرط علمی آزمون برگزار شود لذا ممکن است فقهای شورای نگهبان در دوره بعد انتخابات شیوه دیگری را برای احراز شرط علمی در نظر بگیرند چرا که همه این موارد در اختیار فقهای شورای نگهبان است. 

سخنگوی شورای نگهبان درباره امکان برگزاری آزمون جدید برای داوطلبان مجلس خبرگان رهبری نیز گفت: در حال حاضر آزمون جدیدی برای داوطلبان خبرگان رهبری پیش بینی نشده است، اطلاعیه شورای نگهبان می گوید عده ای از داوطلبان که جزو آن سه گروه نبودند باید در آزمون علمی شرکت کنند واین موضوع را قانون نمی گوید بلکه فقهای شورای نگهبان که این اختیار را دارند، آزمون علمی را تعیین کردند. 

ابراهیمیان در ادامه با بیان این که فرصت این شورا برای بررسی صلاحیت ها داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی محدود است، خاطرنشان کرد: این به معنای آن نیست که ما به دلیل فرصت کم صلاحیت ها را بررسی نکنیم اما در شرایطی که فرصت محدود است، تحقیقات در حد وسع و امکانی که وقت به ما اجازه دهد انجام می شود. 

وی افزود: وقت رسیدگی به اعتراض ها نیز فرصت نامحدودی نیست بنابراین نگرانی از این حیث که افرادی وارد عرصه انتخابات شدند در حالی که هیچ سابقه قابل ارائه ای برای شناختن آن ها وجود ندارد، وقتی دلایل کافی برای ارایه به هیات های نظارت یا اجرایی وجود نداشته باشد، امکان احراز صلاحیت داوطلبان طبیعتا وجود نخواهد داشت. شورای نگهبان از تمام فرصت برای رسیدگی به اعتراضات و صلاحیت ها استفاده خواهد کرد و در حال حاضر نیز کارشناسان شورای نگهبان به طور شبانه روزی مشغول جمع آوری اطلاعات جهت کمک به اظهارنظر درباره صلاحیت داوطلبان هستند. 

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار هفته نامه نهم دی مبنی بر اینکه بعضی از فرمانداری ها می گویند داوطلبان رد صلاحیت شده باید به هیات های نظارت اعتراض کنند اما هیات های اجرایی حاضر نیستند دلایل رد صلاحیت را به آنان اطلاع دهند، گفت: هیات های اجرایی می توانند بدون توجه به پاسخ به استعلامات از مراجع چهارگانه اظهارنظر کنند زیرا دایره اطلاعات و شرایط بسیار وسیع تر است و این امکان وجود دارد که به اطلاعاتی که از معتمدین به دست می آید با وجود مانع در پاسخ استعلامات چهارگانه، داوطلبی را رد و یا تایید کنند که شورای نگهبان نیز ناظر بر این اقدامات است و در هر پرونده باید مشخص شود که آیا فرد براساس مستندات تایید و یا رد شده است. 

ابراهیمیان همچنین در پاسخ به ادعای خبرنگار هفته نامه نهم دی مبنی بر دستور و نقش رییس قوه مجریه در رد صلاحیت برخی افراد در هیات های اجرایی افزود: شورای نگهبان بر تمامی مراحل اجرای انتخابات طبق قانون نظارت می کند اما هیات های اجرایی مستقل هستند و هیچ کس نمی تواند به آنها دستور دهد به طوری که فرماندار عضوی از هیات اجرایی است و اصلا سلسله مراتبی در این حوزه وجود ندارد. 

وی ادامه داد: هیات های اجرایی خودشان باید براساس قانون تصمیم گیری کنند اما کار شورای نگهبان و هیات های نظارت توجه به عدول از قوانین است به طوری که اگر داوطلبی بی دلیل رد یا تایید شده باشد شورای نگهبان آن را نقض می کند و طبق قانون نظر شورای نگهبان در این زمینه نهایی است. 

سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: براساس قانون در صورتی صلاحیت داوطلبی رد شود، علت رد صلاحیت وی باید به او اعلام شود البته محدودیت هایی برای اطلاع رسانی نکردن نظیر مسایل امنیتی یا موضوعات مربوط به آبروی اشخاص وجود دارد اما قاعده کلی این است که باید دلیل رد صلاحیت فرد ابلاغ شود. 

ابراهیمیان همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون انتشار خبری درباره اعطای وام به داوطلبان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز گفت: بنده از این مساله اطلاعی ندارم. 

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره انتخابات تمام الکترونیکی و وعده وزیر کشور برای اخذ تاییدیه های مربوط به سیستم اخذ رای الکترونیکی اظهارداشت: خوشبختانه همکاری نزدیک و همدلی خوبی بین وزارت کشور و شورای نگهبان درباره انتخابات الکترونیکی داریم. 

سخنگوی شورای نگهبان گفت: مساله فرایند انتخابات الکترونیکی دیر آغاز شد و این موضوع هم، همان رویه های همیشگی ماست که در دقیقه 90 اقدام به انجام کاری می کنیم. درخواست کردیم وزارت کشور جدول زمانبندی را به شورای نگهبان ارایه دهد و در آن جدول فرصتی را برای شورای نگهبان در نظر بگیرد که ما در آن فرصت امنیت سیستم انتخابات الکترونیکی را آزمایش کنیم و فرصت آموزش استفاده از این سیستم به افراد را هم داشته باشیم. 

ابراهیمیان ادامه داد: وزارت کشور یک جدول زمانبندی را به ما ارایه کرد که عملا رعایت نشد، یک راه حل این بود که چون این جدول زمانبندی رعایت نشده است انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار نشود ولی آرزوی ما این بود که در این دور از انتخابات پیشرفتی در اخذ رای الکترونیکی داشته باشیم. 

وی با بیان این که امنیت سیستم انتخابات الکترونیکی و سخت افزارهای مربوط به آن باید تایید شود، خاطرنشان کرد: شورای نگهبان دغدغه های خود را به وزارت کشور گفته است که البته این دغدغه ها بین وزارت کشور و شورای نگهبان مشترک بود. 

سخنگوی شورای نگهبان گفت: وزارت کشور می گوید شاید تا اسفندماه موضوع مربوط به امنیت سیستم انتخابات الکترونیکی یا سخت افزارهای مربوط به آن طول بکشد، اینکه وزارت کشور ناگهان در اسفند ماه اعلام کند که امکان برگزاری انتخاب الکترونیکی وجود ندارد، امر ممکنی نیست و باید این موضوع از همین الان تعیین تکلیف شود. 

ابراهیمیان افزود: از وزارت کشور خواهش کردیم تدبیری برای این امر بیندیشد و در کارها تسریع داشته باشد لذا ضرب الاجل 10 روزه ای تعیین شد تا تاییدیه های مربوط به سیستم انتخابات الکترونیکی توسط وزارت کشور اخذ شود چرا که باید با اطمینان کامل مشخص شود که آیا امسال می توانیم انتخابات را به طور الکترونیکی در برخی حوزه های انتخابیه برگزار کنیم یا خیر. 

وی ادامه داد: اگر در روز برگزاری انتخابات دستگاه ها خراب شوند یا ازدحام جمعیت موجب شود با تقلیل مشارکت مواجه شویم این مسائل ممکن است به بحران تبدیل شود. 

سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: وزیر کشور هم در این احتیاط حساسیت های ما را داشت لذا مقرر شد برای مشخص شدن تکلیف کار و برای آنکه شب انتخابات اتفاق جدیدی نیفتد، ظرف 10 روز که هنوز هم این فرصت به پایان نرسیده، درباره امنیت سیستم و سخت افزار و نرم افزار آن تاییدیه های مربوطه اخذ شود. 

ابراهیمیان اظهارداشت: اگر مراجع مورد توافق وزارت کشور و شورای نگهبان این موضوع را تایید کنند، آن زمان شورای نگهبان وارد آموزش استفاده از سیستم به افراد می شود؛ البته در این میان مجلس شورای اسلامی نیز باید نسبت به رفع ابهامات قانون انتخابات الکترونیکی تسریع کند. 

وی همچنین درباره امکان آماده شدن شرایط برای برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی در 10 کلانشهر کشور تصریح کرد: تلاش می کنیم در حد مقدورات در همان کلانشهرها موضوع را مورد بررسی قرار دهیم. 

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه به تعداد زیاد داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: در نوع نام نویسی برخی افراد در انتخابات اخباری به دست ما می رسد که متاسفانه در نبود فرهنگ تحزب، عادت ها و فرهنگ هایی جا افتاده که کار ما را دچار مشکل می کند. 

ابراهیمیان افزود: اینکه داوطلبی یک شبه تصمیم به حضور در عرصه سیاست بگیرد و یا بخواهد شانس خودش را امتحان کند و یا خانوادگی در انتخابات شرکت کنند، فرهنگ و عادت های بدی است که موجب افزایش زحمت شورای نگهبان می شود. 

وی ادامه داد: امسال یک جناح سیاسی تصمیم گرفت همه طرفدارانش در انتخابات شرکت کنند و ممکن است چهار سال دیگر همه جناح های سیاسی چنین تصمیمی بگیرند و تعداد داوطلبان انتخابات مجلس از 12 هزار نفر فعلی به 30 هزار نفر افزایش یابد لذا امیدواریم مشکلاتی از این قبیل، دولت ها را در آینده به این سمت ببرد تا قوانین انتخابات را اصلاح کنند. 

حقوقدان شورای نگهبان با بیان این که وقتی داوطلبی می داند یک یا دو درصد رای دارد چرا در انتخابات نام نویسی و هزینه زیادی را به نظام تحمیل می کند؟، یادآور شد: متاسفانه برخی داوطلبان سوابق ناامید کننده ای دارند اما در انتخابات نام نویسی کرده اند، چرا باید اجازه داده شود این افراد نام نویسی کنند و هزینه به نظام وارد شود. 

ابراهیمیان در ادامه تاکید کرد: همه داوطلبانی که قبلا عضو مجلس خبرگان رهبری بود ه اند از نظر علمی تایید می شوند اما ممکن است به دلیل موانعی دیگر رد صلاحیت شوند. 

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
0
0
اهانت وتوهین به روحانیون به ویژ ه مجتهدین جرم سنگین است خواهشمنداست شورای محترم نگهبان نسبت به صلاحیت مرتضی آقا تهرانی قاطعانه برخورد کند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین