کد خبر: ۳۴۱۶۲۰
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۷

موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک: روز اجرای توافق هسته‌ای نزدیک است

رییس موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک با بیان این که اجرای برجام احتمالا در ماه ژانویه خواهد بود،‌ گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای راستی‌آزمایی اجرای تعهدات ایران 9 روز زمان لازم دارد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا، مارک فیتز پاتریک، رییس موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک در یادداشتی با عنوان «روز اجرای توافق هسته‌ای با ایران نزدیک است» که در پایگاه رسمی این موسسه منتشر شده است، نوشت:

 زمانی که ایران و گروه 1+5 در ماه ژوییه سال 2015 توانستند بر سر برنامه جامع اقدام مشترک ( برجام) به توافق دست یابند من پیش‌بینی کردم که زمان اجرای این توافق حدود 9 ماه بعد یا بیش‌تر خواهد بود. اکنون با توجه به سرعت اجرای تعهدات ایران طبق برجام روز اجرایی شدن این توافق احتمالا در ماه ژانویه است. همان‌طور که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفته است: اگر همه چیز خوب پیش برد تا اجرای توافق هسته‌ای تنها چند روز فاصله داریم.

گام‌های اصلی ایران برداشته شده‌اند. بخش اعظم ذخیره اورانیوم غنی شده این کشور ماه گذشته به روسیه و قزاقستان منتقل شده است. نروژ نیز در روند انتقال 60 تن از اورانیوم طبیعی که قرار بود ایران در ازای اورانیوم غنی شده از قزاقستان دریافت کند، کمک چشم گیری کرد.

فیتز پاتریک در ادامه نوشت: جمع‌آوری حدود 14 هزار سانتریفیوژ در زیرساخت مربوط به آن نیز در جریان است و به‌زودی کار آن تمام می‌شود. به علاوه برداشتن قلب راکتور آب سنگین اراک مدت کمی پس از آن باید تکمیل شود که فرایند این سه گام کلیدی ایران احتمالا تا نیمه ماه ژانویه به پایان می‌رسد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 9 روز زمان لازم دارد تا راستی آزمایی کند ایران تعهداتش را تکمیل کرده است.

علاوه بر این موارد، ایران باید چند تن از آب سنگین خود را از کشور خارج کند. وزارت انرژی آمریکا توافق کرده است که شش تن از آن را بخرد و فروش 34 تن دیگر را به بخش خصوصی تسهیل کند. توافقات قراردادی برای انجام این فروش‌ها شاید مقداری زمان ببرد اما ممکن است ایران در این میان برای انتقال آب سنگین خود به عمان برنامه‌ریزی کند.

این تحلیلگر آمریکایی در ادامه یادداشت خود با بیان این که اکنون سطح همکاری میان ایران و آمریکا با توجه به خصومت 36 ساله میان دو کشور فوق‌العاده است، نوشت: اما شکاف میان دو کشور بر سرمسائل غیرهسته‌ای هم‌چنان عمیق است و اعتمادی که میان مقاماتی که در گیر موضوع هسته‌ای بوده‌اند، ایجاد شده هنوز نتوانسته است تاثیری ملموس بر حل دیگر مسائل داشته باشد.

 البته غیرمنطقی نیست که انتظار داشته باشیم لغو تحریم‌ها پس از اجرای توافق هسته‌ای، حمایت داخلی از حسن روحانی، رییس‌جمهور این کشور را بیش‌تر کند. هم‌چنین انتظار می‌رود که رفع تحریم‌ها بر انتخابات پیش رو در ایران تاثیرگذار بوده و به تقویت جایگاه روحانی منجر شود.

بنابراین در میان همه معضلات دیگر در منطقه در ابتدای سال جدید ( میلادی) روزنه‌ای از امید وجود دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین