کد خبر: ۳۴۲۲۲۳
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷

آزادی زندانیان ایرانی در آمریکا

منطقه در شرایط بسیار خطرناکی قرار دارد و یک اشتباه کوچک میتواند باعث بهم ریختن آن بشود و دودش توی چشم همه برود.
آفتاب‌‌نیوز :
نصرت اله تاجیک در یادداشتی در خبرآنلاین نوشت:باید خیلی پخته و با مسئولیت با تحولات درون و بیرونی منطقه برخورد نمود. از همه مقصر تر دولت آمریکا است که غیر مسئولانه و فقط برای منافع اقتصادی، فروش تسلیحاتی بی دلیل به حجم حضور نظامی خود در منطقه افزوده و از کشورهائی همچون عربستان و ترکیه که سیاست و روش آنها باعث بهم ریختگی منطقه شده است حمایت میکند. انفجار در استانبول و شرق عربستان و دستگیری ده نظامی آمریکائی در دو قایق نظامی که بین کویت و بحرین در رفت و آمد بوده و در اطراف جزیره فارسی در آبهای ایران توسط نیروهای نظامی ایران نشانه های کوچکی از وخامت این اوضاع است.

 اوضاعی که میتواند آبستن حوادث و شعله ور شدن آتش جنگ در داخل منطقه باشد. در این میان عربستان از حل مشکلات بین ایران و غرب ترسیده و در صدد اقدامات تخریبی در منطقه است. از سوی ما نیز یکی از مشکلات دردسر ساز در سیاست خارجی آنست که با مسائل منطقه احساسی برخورد نموده و معادلات جدید را با چهار چوب و اطلاعات و رویکرد قدیم تجزیه و تحلیل میکنیم و عکس العمل نشان میدهیم و میزان آسیب های ناشی از عدم روز آمدی سیاست و راهبرد را دست کم میگیریم. 

نگاهی به روند تاریخی تحولات و بالا و پائین رفتن سطح و کیفیت روابط دو کشور و مشکلاتی که عربستان با آن روبرو و بدنبال یک عامل تهدید فرضی برای انسجام درونی است، ایجاب می کند دور شدن تدریجی عربستان از ایران و تنشهای حاصله از اختلاف دو کشور در زمینه مسائل خاورمیانه به نحو مطلوب و همه جانبه ائی مدیریت و کنترل شوند تا مسائل بصورت حاد و غیر قابل کنترل در نیایند. عربستان بیش از انکه با ایران مشکل داشته باشد با غرب مسئله دارد و سیاست خارجی اش با آن زاویه پیدا کرده است. ما متاسفانه هنوز نتوانسته ایم از این نقار استفاده کرده و به تحولات درونی عربستان و طبعا" تغییرات کیفیت روابط منطقه و بین المللی اش و همچنین روابط بین عربستان با ایران و آمریکا بصورت استراتزیک نگاه کرده و عجله نکنیم. یعنی اجازه بدهیم سیر طبیعی تحولات در این کشور طی شود. بی تردید منطقه بحرانی و آبستن حوادثی است. باید با نگرش راهبردی به تحولات نگاه و برای آنها برنامه های عملیاتی و راهبردی داشته باشیم. هم باید به نقائص خود در سیاست خارجی اذعان و آنها را اصلاح کنیم و هم با صبوری اجازه بدهیم تحولات عربستان بدون سزارین و بصورت طبیعی صورت گیرد.

هم اکنون با دستگیری ملوانان آمریکائی تجربه خوبی از نحوه ازاد‌سازی ملوانان انگلیسی در سال 1385 در پیش روی خود داریم. به ضرس قاطع این نظامیان دستگیر شده با تجاوز به ابهای ایران مقصر محسوب شده و اگر ایران هم به این نتیجه برسد که آنها را ازاد کند باید مابه ازای مطلوب سیاسی و انسانی و ازاد کردن ایرانیانی که در زندانهای آمریکا هستند را دریافت کند. یکی از اقداماتی که آمریکا باید بعنوان مابه ازای سیاسی برای این حسن‌نیت ایران انجام دهد دست برداشتن از امنیتی کردن علائق سیاست خارجی ایران، فهم تحولات و مشکلات منطقه و پذیرفتن نقش مثبت و سازنده ایران در منطقه است. در این راستا آزاد کردن ایرانیانی که در زندانهای آمریکا به سر میبرند مقدمه استحکام قدمهای بعدی بین دو کشور است. ازادی زندانیان ایرانی در زندانهای آمریکا هم اقدامی انسانی است و هم نشان دادن حسن نیت و از بین بردن زمینه های سوء تفاهم و فراهم کردن شرایط برای تعامل سازنده بین دو کشور است. انشاالله!
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین