کد خبر: ۳۴۲۲۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳

اردوغان: روسیه در حال ایجاد یک سوریه کوچک است/فرقی بین پ.ک.ک و داعش نیست

رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد، روسیه در تلاش برای تشکیل یک سوریه کوچک در اطراف لاذقیه است.
آفتاب‌‌نیوز :
 رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، روز سه‌شنبه در سخنانی در جمع شماری از دیپلمات‌های این کشور در آنکارا گفت: اقدام‌هایی که روسیه اخیرا در سوریه در حال انجام آن است، برای جهان مشکل‌آفرین شده است.

به گزارش وبسایت رادیو تلویزیون دولتی ترکیه (TRT) اردوغان ادعا کرد: «روسیه هیچ گونه مبارزه‌ای علیه داعش پیش نبرده بلکه برعکس در تلاش ساختن یک دولت کوچک در لاذقیه و اطراف آن است. مساله سرنگونی هواپیمای جنگی روسیه نیز در چنین فضایی بروز کرد.»

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری دویچه وله،رئیس جمهور ترکیه افزود: «راه خطرناکی که روسیه وارد آن شده است نه تنها برای خود این کشور، بلکه برای منطقه و جهان نیز مشکلات بزرگ و جدی به همراه دارد.»

اردوغان بحران پیش‌ آمده در روابط ترکیه و روسیه را نیز ناشی از اقدام‌های مسکو در سوریه و در اوکراین دانست.

او خطاب به مقام‌های روسیه گفت: «باید پرسید که خوب حالا که حکومت سوریه از آنها خواسته وارد این کشور شوند، آیا به گرجستان هم به خاطر اینکه از شما خواسته وارد شدید؟ آیا اوکراین از شما دعوت کرده بود که شما وارد این کشور شدید؟»

اردوغان از مقام‌های روسیه خواست به این پرسش‌های او پاسخ دهند.

اردوغان در سخنرانی خود جمهوری اسلامی ایران را نیز به "مشکل‌آفرینی" در منطقه متهم کرد و مدعی شد: این کشور "منطقه را به سوی درگیری مذهبی سوق داده است.

اردوغان بحران در روابط ایران و عربستان سعودی را "تنش عمدی" از سوی تهران دانست و ادعا کرد، این سیاست ایران "بخشی از استراتژی این کشور در روابط خود با عربستان سعودی و کشورهای خلیج فارس" است.

اردوغان در سخنرانی خود درباره درگیری‌های ارتش این کشور در جنوب شرق ترکیه با نیروهای نظامی کرد گفت: «آنکارا همچنان در مبارزه با تروریسم قاطع است و از نظر آن هیچ فرقی میان داعش و حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) که تروریستی است، وجود ندارد.»

رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد، دولت ترکیه مشکلی با کردها ندارد و اختلافات میان آنها با گفت‌وگو حل می‌شود.

او افزود: «مشکل امروز ترکیه، همانند بسیاری از کشورهای جهان که کم و بیش با آن درگیر هستند، مشکل تروریسم است نه مشکل کردها.»

او ادامه داد: «دولت ترکیه در مناطقی که تحت تاثیر فعالیت سازمان‌ها و گروه‌های تروریستی قرار دارد به اجبار باید بسیار قوی‌تر عمل کند. میدان را برای سازمان‌های تروریستی، تجزیه‌طلبان و تخریب‌کنندگان خالی نخواهیم کرد.»

جنوب شرق ترکیه در سه ماه گذشته شاهد درگیری خونین میان ارتش ترکیه و نیروهای مسلح حزب کارگران کرد (پ‌ک‌ک) است که تاکنون صدها نفر کشته و زخمی برجای گذاشته است.

شمار قابل‌توجهی از قربانیان این درگیری‌ها مردم عادی و زنان و کودکان هستند. از این رو دولت ترکیه در معرض انتقادهای نهادهای حقوق بشری و اتحادیه اروپاست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
0
2
این ترکیه بود که با حمایت از گروهای تروریستی و اجازه ی عبور به انها باعث ویرانی در سوریه شد.اقای اردوغان حالا که عبور نفت قاچاق به ترکیه اثبات شد .پس چرا استعفا ندادی؟
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین