آفتابنیوز : اگرچه نمایندگان مجلس در تصویب قوانین صاحب حق هستند، لکن به نظر میرسد در این مقوله نکات مهمی مورد غفلت قرار گرفتهاند.
مسئله اینست که امکان برگزاری الکترونیکی انتخابات برای سالها مورد بررسی کارشناسی مراکز مسئول و مرتبط قرار گرفته و کارشناسان امین و مورد اعتماد طرفهای مرتبط با بررسی دقیق و موشکافانه به این اطمینان و یقین رسیدهاند که برگزاری الکترونیکی انتخابات، هم از نظر فنی و سخت افزاری قابل اجرا است و هم از دیدگاه نظارتی، با اطمینان بیشتری، نقش نظارتی شورای نگهبان اعمال میگردد و انتظارات اصلی درخصوص دقت، صحت و سرعت عمل به خوبی برآورده میشود.
جای تعجب است که چرا نمایندگان محترم مجلس به جای رفع اشکالات و موانع موجود، اصل صورت مسئله را هم پاک کردهاند!
انتظار میرفت و هنوز جای اصلاح و تجدیدنظر در این مقوله مهم وجود دارد که نمایندگان محترم در عین رفع ایرادات وارده، بر غنای سیستم برگزاری انتخابات بیفزایند و زمینهای را فراهم نمایند که امکانات و ظرفیتهای کشور در قلمرو IT در انتخابات مورد استفاده صحیح، دقیق و موثری قرار گیرد و روند تحولات انتخاباتی از نظم و انضباط بیشتر و اطمینانبخشتری برخوردار شود.
خوشبختانه کشور از این بابت در مرتبه پیشرفتهای قرار دارد و از جایگاه والائی بهرهمند است و این اطمینان برای شورای محترم نگهبان و نهادهای مرتبط ایجاد شده که امکان اجرای صحیح، دقیق و سریع انتخابات با استفاده از توان و ظرفیت الکترونیکی کشور و با بهرهگیری از کارشناسان مورد اعتماد فراهم است. انصافاً دلیل موجهی وجود ندارد که ما علیرغم کسب اطمینان در این مقوله، از انجام چنین مهمی منصرف شویم.
این نکته از آن جهت اهمیت مضاعفی پیدا میکند که اکنون قریب دو دهه است مسئولین مرتبط به جامعه وعده میدهند که سرگرم بررسی و فراهم کردن زمینههای لازم و کافی برای برگزاری الکترونیکی انتخابات هستند ولی در میدان عمل در هر دوره از انتخابات، این وعده عملی نمیشود. این پدیده برای اعتبار نظام جمهوری اسلامی، نکته مثبتی محسوب نمیشود و لازم است با تجمیع امکانات و ظرفیتها، در این مقوله به مرحله عمل برسیم. براساس گزارشها وزارت کشور مراتب آمادگی خود را برای برگزاری الکترونیکی انتخابات اعلام کرده و شورای محترم نگهبان هم با بررسیهائیکه به عمل آورده، لااقل در کلانشهرها این اقدام را قابل انجام دانسته و در نتیجه مانع قابل ذکری به ذهن نمیآید که توقف این حرکت مبارک را توجیه کند.
موضوع مهمتر در مقام مقایسه توانمندیها و قابلیتهای ایران اسلامی با کشورهای همسایه است. انصافاً پیشرفتهای علمی ما بویژه در قلمرو IT حتی در کل منطقه خاورمیانه با سایر کشورهای منطقه در سطوح بالاتری قرار دارد. عقب نشینی در مقوله برگزاری انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی با شیوه الکترونیکی قبول ناتوانی در این زمینه است و با این واقعیتهای عینی و توانمندیهای علمی کشورمان در این مقوله به کلی در تضاد است.
بعلاوه، وقتی مزایای بیشمار برگزاری الکترونیکی انتخابات را مرور میکنیم، بهتر در این زمینه میتوان به جمعبندی رسید که لازم است اگر مانع و ابهامی وجود دارد، رفع شود نه آنکه اصل برگزاری الکترونیکی انتخابات به فراموشی سپرده شود و مزایای فراوان این شیوه برگزاری انتخابات همچون نیاز کمتر به نیروی انسانی، هزینه کمتر، سرعت عمل بیشتر و درجه اعتماد و اتقان بالاتر از نتایج حاصله نادیده گرفته شوند.