کد خبر: ۳۴۲۳۸۴
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۵

عراق، بهشت خبری و قتلگاه خبرنگاران

کشورعراق به اعتقاد کارشناسان خبری، از دو دهه پیش تاکنون به واسطه قرار گرفتن در کانون تحولات جهانی، خبرسازترین و درعین حال خطرناکترین مکان برای خبرنگاران است و آخرین تاوان این بهشت خبری، قتل دو خبرنگار شبکه الشرقیه بود که آمار قربانیان رسانه را از 2003 میلادی تاکنون به 437 نفر رساند.
آفتاب‌‌نیوز :
خبرنگار و فیلمبردار شبکه تلویزیونی 'الشرقیه' عراق دیروز سه شنبه در حین بازگشت از شهر 'مقدادیه' از توابع استان دیاله در 55 کیلومتری شمال شرق بغداد، به دست افراد ناشناس به قتل رسیدند.

قتل 'سیف طلال' خبرنگار و 'حسن العنبکی' فیلمبردار این شبکه، نه تنها جامعه خبری عراق بلکه خانواده بزرگ خبرنگاران را فارغ از نگرش ها و خط مشی های سیاسی ، محزون و در عین حال آمار تازه ای به شمار کشته های خبری در این کشور اضافه کرد.

براساس اعلام کانون خبرنگاران و روزنامه نگاران عراق 29 خبرنگار و فعال رسانه ای سال 2015 در ماموریت های خبری در مناطق مختلف عراق کشته شدند تا آمار کل خبرنگاران و فعالان رسانه ای مقتول در عراق از 2003 تا پایان 2015 به عدد 435 برسد و با مرگ دو خبرنگار الشرقیه این رقم به 437 نفر افزایش یافت.

کانون خبرنگاران و روزنامه نگاران عراق در بیانیه ای با محکومیت قتل این دو خبرنگار خواستار تحقیق کامل دستگاه های امنیتی در خصوص عوامل متهم به قتل این دو خبرنگار شد.

از طرفی دیده بان آزادی های مطبوعات در بیانیه ای فرماندهی عملیات امنیت استان دیاله را در قبال قتل دو خبرنگار مسئول دانست و این درحالی است که هنوز مشخص نیست این خبرنگاران ماموریت خود را بصورت شخصی انجام داده اند یا با هماهنگی دستگاه های مربوطه.

نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در عراق نیز در بیانیه ای قتل این دو خبرنگار عراقی را به خانواده خبری عراق تسلیت گفت.

با قتل این خبرنگاران، بازهم این سوال در جامعه خبری عراق مطرح شده که چرا برخی از ارباب رسانه ها در عراق به خاطر پاره ای نگرش های تنگ سیاسی یا فرقه ای، جان خبرنگاران و کادرهای خبری خود را اینگونه به مخاطره می اندازند تا متعاقبا بر سر خون کادرهای خود، معامله های سیاسی کنند؛ موضوعی که پیش از این صاحب شبکه الشرقیه از سوی ناظران رسانه ای بارها به آن متهم شده است.

گروه 'خبرنگاران بدون مرز عراق' به مدیریت 'عدنان السراج الساعدی' روز سه شنبه، قتل خبرنگاران الشرقیه را محکوم کرد و به خانواده بزرگ رسانه تسلیت گفت.

براساس نمودار منتشر شده، این دو خبرنگار جوان که یکی 28 سال و دیگری 27 سال سن داشته اند، نمایی از نقض قوانین عراق را توسط الشرقیه به نمایش گذاشته تا تلویحا این شبکه تلویزیونی معروف به گرایش های بعثی را متهم به دست داشتن و یا اهمال در قتل خبرنگاران و کادر خبری خود کند.

براساس گزارش دیده بان آزادی مطبوعات در عراق، این رسانه در طول 12 سال فعالیت خود در داخل عراق، 14 تن از خبرنگاران و کادرهای خبری خود را براثر خشونت های جاری در این کشور از دست داده که تنها 6نفر از آنها در شهر موصل که تحت تصرف تروریست های داعش است، به قتل رسیده اند.

شبکه تلویزیونی الشرقیه متعلق به 'سعد البزاز' چهره معروف منتسب به حزب منحله بعث و دوست سابق 'عدی' پسر صدام دیکتاتور پیشین عراق است که همواره خط مشی خبری آن به اعتقاد کارشناسان ، در چارچوب تنش آفرینی و تشویق اختلافات فرقه ای و حمایت از گروه های مسلح تروریستی با استفاده از عنوان 'انقلابی' برای آنها، بوده است.

گزارش های هیات رسمی ارتباطات و رسانه در عراق که متولی اعطای مجوزهای قانونی به فعالیت رسانه ها در این کشور است، نشان می دهد که دو شبکه الشرقیه و 'البغدادیه' دیگر رسانه منتسب به جریان های بعثی، مخالف نظام نوین حاکم بر عراق، بیشترین نقض قوانین رسانه ای را در این کشور داشته اند. 

البزاز در بیانیه ای به مناسبت قتل این دو خبرنگار، با استفاده از واژه های نامناسب که معمولا توصیفی است که چهره های معروف به 'داعش سیاسی' در عراق علیه گروه های مقاومت اسلامی به کار می برند، کوشیده است، گناه قتل این دو خبرنگار را به گردن این گروه ها بیندازد.

این درحالی است که دستگاه های امنیتی عراق هنوز عوامل مسلح ناشناس را شناسایی نکرده اند و هنوز مشخص نیست آنان با مجوزهای لازم به منطقه عزیمت کرده بودند یا نه و همچنان بیشترین احتمال با توجه به تکرار موارد مشابه، این است که تروریست های داعش برای ایجاد خشونت فرقه ای در عراق، در پشت این عمل تروریستی قرار داشته باشند.

به گزارش ایرنا، قتل سیف طلال و حسن العنبکی ، به گفته یک فعال رسانه ای عراق، چیزی بیش از یک رقم اضافی به آمار خبرنگاران قربانی در عراق و ماتم برای جامعه خبری عراق نبود، اما برای سعد البزاز که در اردن زندگی مرفهی دارد، شاید فرصتی برای افزودن ارقام جدید به ثروتش و یا دستاوردهای دیگری در زمینه سیاسی برای وی باشد. 

با اینحال جامعه خبری عراق، فارغ از گرایش ها و دیدگاه ها و خط مشی ها، روز چهارشنبه بخاطر از دست دادن دو عضو خانواده بزرگ رسانه در این کشور عزادار شد. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین