کد خبر: ۳۴۲۴۵۷
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴

گزارشی از مهمترین جلسه سال فوتبال؛ وزارت ورزش یک- فدراسیون فوتبال یک؛ بازی بدون برد در مجمع

نتیجه مجمع سالانه فدراسیون فوتبال با تساوی یک بر یک بین وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال به پایان رسید. در این مجمع هم اساس‌نامه اصلاح نشد و هم اینکه انتخابات فدراسیون فوتبال به سال 95 رفت.
آفتاب‌‌نیوز :
مجمع سالانه فدراسیون فوتبال دیروز از ساعت 13:43 در آکادمی ملی المپیک آغاز شد. در ابتدای این مجمع رای‌گیری جهت انتخاب ناظران مجمع برگزار شد و سه نفر در این رابطه انتخاب شدند. در ادامه عملکرد فدراسیون فوتبال در سال گذشته مورد بحث قرار گرفت و کلیپی در همین رابطه برای اعضای حاضر در مجمع فدراسیون پخش شد.

بعد از پایان کلیپ، کفاشیان اعلام کرد 65 نفر از 74 نفر در این مجمع حضور دارند و به این ترتیب جلسه رسمی دارد. او در ادامه افزود: تیم ملی فوتسال، فوتسال بانوان و تیم ملی بزرگسالان ما همچنان در آسیا اول است. ما به همراه ژاپن و استرالیا با اعلام AFC جزو توسعه یافته های ورزش آسیا هستیم.

دقایقی بعد از آغاز رسمی جلسه، محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان در مجمع حاضر شد.پس از اظهارات کفاشیان، ایمان‌زاده، خزانه‌دار فدراسیون درباره وضعیت مالی و صورت‌های مالی فدراسیون توضیحاتی ارائه داد.پس از قرائت گزارش خزانه‌دار، صورت‌های مالی قرائت شد.

پس از قرائت صورت‌های مالی، طاهری مدیرعامل پرسپولیس مطالبی را عنوان کرد. وی گفت که اطلاعاتی در گزارش برنامه بودجه 93-94 آمده که با صورت‌های مالی مغایر است.

این مسئله به جر و بحث او با حسابرس مجمع منجر شد و حسابرس مدعی شد متوجه منظور طاهری نمی‌شود. در ادامه کفاشیان در این قضیه دخالت کرد و گفت: برنامه و بودجه‌ای که در اختیار شماست رسمی نیست بلکه اظهارات حسابرس رسمی است.

کفاشیان افزود: شما اگر اعتراض یا سوالی در این‌باره دارید می‌توانید مطرح کنید ولی این مطلب را خطاب به آنچه حسابرس ارائه داده مطرح کنید چراکه آن مطالب رسمی است نه بحث برنامه و بودجه.

در ادامه طاهری گفت: ایراد دیگری که به گزارش‌ها وارد است این که ثبت رسمی برای اینکه سازمان لیگ متعلق به فدراسیون است یا نه انجام نشده است.

در ادامه حسابرس گفت: ما کار خود را درست انجام داده‌ایم و از این بابت مطمئن باشید. ما دقیقا می‌دانیم چه کار می‌کنیم. من 34 سال حسابرس مستمر بوده‌ام و دکترای حسابرسی دارم و به کارم مطمئنم.

در ادامه قنبرزاده مدیرعامل نفت تهران انتقاداتی را مطرح کرد. او گفت: ما به استناد ماده 70 اساسنامه فدراسیون فوتبال این حرف را می‌گوییم. در اینجا آمده بازرسان مستقل و کاملا شفاف مسائل را مطرح کنند. منطقم می‌گوید بازرس تایید کار حسابرس را انجام دهد. فیلم مجمع سال گذشته موجود است. بنا بر پیشنهاد کفاشیان مقرر شد دو موسسه مجزا کار حسابرسی و بازرسی را انجام دهند ولی این موضوع رخ نداده و می‌بینیم یک موسسه کار حسابرسی و بازرسی را انجام داده است. این درحالی است که این مسئله با اساسنامه فدراسیون در تضاد است. این اشکال وجود دارد و امیدوارم پاسخ دهید.

کفاشیان در پاسخ گفت: این طور نیست که دو نفر بازرسی را انجام داده باشند. در اینجا بازرس اصلی و بازرس علی البدل مطرح است. در پاسخ به کفاشیان، قنبرزاده گفت: چنین چیزی نیست. شما فیلم را بازنگری کنید. اگر چیزی مصوب شده باشد قانونی است یا نه؟ در مجمع سال قبلی این مسئله پیشنهاد شد و پیشنهادش را خود شما (کفاشیان) دادید.

کفاشیان گفت: افراد حاضر در آن جلسه امضا کردند.

قنبرزاده گفت: کاری ندارد. شما می‌توانید دو دقیقه از آن فیلم را ببینید. الان فیلم پیش من موجود است و نمی خواهم وقت جلسه را بگیریم. شما به عنوان حسابرس باید فیلم را بینید. اگر حرف من درست بود گزارش شما باید ابطال شود.

در پاسخ به قنبرزاده، حسابرس مجمع گفت: ما به عنوان حسابرس و بازرس این را امضا کرده‌ایم. چه اشکالی دارد که هر دو کار را ما انجام داده باشیم؟

بعد از از اظهارات او، قنبرزاده اعتراضاتی را مطرح کرد که با درخواست کفاشیان از ادامه بحثش منصرف شد.

همچنین دبیری در واکنش به اظهارات قنبرزاده گفت: اگر حتی این مسئله تصویب شده بود، باید به مجمع می‌رفت تا آنجا تصویب می‌شد.

در ادامه کردنوری نماینده باشگاه استقلال گفت: می‌شد که این گزارش شفاف‌تر باشد. من راجع به بند اولی که سازمان مالیاتی مطرح کرده است، پیشنهاد می‌کنم با توجه به اینکه به بدهی‌ها حداقل 3 درصد جریمه تعلق می‌گیرد، خوب است از انباشت آنها جلوگیری کرد. این به نفع فدراسیون است. مسئله بعدی هم به صدا و سیما بر می‌گردد. صدا و سیما یک حقی برای خودش قائل است. خوب بود در مدیریت مالی در این قسمت توجه بیشتری می‌شد تا زیان کمتر شود. یک مسئله هم ماده 12 بود که آنجا آمده عدم ثبت فدراسیون فوتبال در ثبت شرکت‌ها است. این یک سابقه دیگری دارد. شما اشاره کرده‌اید که یکی از اهداف فدراسیون احترام به اساسنامه فیفا است. تمامی بندهای آن در گذشته برگردانده شد تا اساسنامه جدید آماده شود.

در ادامه مجمعریال گودرزی وزیر ورزش صحبت کرد و گفت: امیدوار هستم که خداوند توفیقات بیشتری به شما عزیزان حاضر بدهد. دو خبر خدمت شما می‌خواهم بگویم. یکی خوب است و یکی بد. متاسفانه یکی از یاران زحمت کش و عزیز در عرصه ورزش یعنی سید جواد رفوگر از دنیا رفت. خبر خوب هم بهتر شدن جناب آقای آبشناسان رئیس سابق فدراسیون فوتبال ایران است.

وزیر ورزش افزود: دولت تدبیر و امید به پیشنهاد بنده دیروز تصویب کرد که حق پخش متعلق به ورزش است. 90 درصد این حق پخش به فوتبال برمی‌گردد. چیزی حدود 300 میلیارد تومان درآمدی است که سالانه حق فوتبال است ولی به آن تعلق نگرفته است. مجلس شورای اسلامی هم در تایید یا رد این لایحه تاثیرگذار است.

وی اضافه کرد: ما به عنوان معلم ورزش قائل به این هستیم که باید به ورزش به عنوان یک امر فرهنگی نگاه کرد. باید از چیزی که خدشه‌ای به خانواده ورزش وارد کند، جلوگیری کرد. ما نزدیک انتخابات فدراسیون فوتبال هستیم. لوایح، طرح‌ها، آیین نامه ها و .. نباید این شائبه را ایجاد کند که من نوعی چگونه ارتقا پیدا می‌کنم یا جایم حفظ می شود. ممکن است افراد پوئن‌هایی به هم بدهند. البته مذاکره و لابی کردن غیرقابل اجتناب است ولی اگر این مسئله به ما در مصوبات و آیین نامه و اساسنامه غلبه پیدا کند، موضوع شکلی دیگری پیدا می‌کند. انتخابات است و همه به دنبال ارائه برنامه برتر هستند و امیدوارم یک اتفاق خوبی رخ دهد و شرایط بهتری در برنامه‌ها داشته باشیم. البته نه به این معنا که فدراسیون فعلی عوض شود یا نشود. کل حرف من این است از تصمیماتی که شائبه ایجاد می‌کند، جلوگیری کنیم.

گودرزی در پایان افزود: از هیات رئیسه و ریاست فدراسیون تشکر می‌کنم که با تنگناها تلاش می‌کنند و ان شاءالله بتوانیم پایه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی را محکم‌تر کنیم.

پس از اظهارات وزیر ورزش، کفاشیان گفت: من از مجمع می‌خواهم که لوایح وزارت ورزش که احیا کننده ورزش است، را حمایت کنند تا نمایندگان مجلس آن را تصویب کنند.

پس از اظهارات کفاشیان، طاهری بار دیگر صحبت کرد. البته صدای مدیرعامل پرسپولیس در سالن خبرنگاران شنیده نمی‌شد چراکه بلندگوی او قطع بود. پس از او عابدینی صحبت کرد و گفت: این گزارش را به چند بخش می‌توان تقسیم کرد، اینکه چرا سال‌ها است تکلیف دو ساختمان باشگاه استقلال و پرسپولیس را روشن نمی‌کنند؟ چرا سازمان لیگ از فدراسیون فوتبال مستقل نمی‌شود؟ همین الان می‌توان با یک کمیته سه نفره تکلیف این دو مسئله را روشن کرد.

در ادامه این مجمع، دبیری در واکنش به انتقاد چند عضو از اساسنامه و اینکه چرا بند بند رای گیری نمی‌شود، گفت: حسابرس ما به صورت مشروط قبول کرده و اصلاحاتی را قبول کرده است. من نمی‌دانم منظور دوستان از بند بند بررسی کردن چیست؟

در ادامه پورکیانی قائم مقام استقلال خوزستان گفت: من از خوزستان به اینجا آمده‌ام. از یک و نیم سال پیش تا الان هیچ کمکی به فوتبال نکرده‌ایم. یک مقدار به وقت هم احترام بگذاریم. من با اجازه دوستان می‌خواهم اینجا را ترک کنم و هیچ چیزی هم گیرم نیامد و اینجا دستاوردی نداشتیم. 100 نفر هستیم و هرکس 3 دقیقه حرف بزند می‌شود 300 دقیقه.

بعد از پورکیانی، عزیزی خادم از اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال صحبت کرد و گفت: من باید دو، سه نکته را بگویم. یکی بحث آقای طاهری که به نظرم در مبانی استانداردسازی است. هیات رئیسه برآیند مجمع فدراسیون است و این بحث‌ها آنجا شده است.

مهدی تاج نیز در این مجمع گفت: بند 42 اساسنامه متعلق به فدراسیون است که به رئیس کمیته مسابقات لیگ بر می‌گردد. طبق قانون AFC ما باید سازمان لیگ و باشگاه‌ها را کاملا خصوصی کنیم. الان از نظر AFC صفدر حسینی همچنان مالک باشگاه پرسپولیس است. خوشبختانه قنبرزاده، ساکت، عابدینی و همچنین آل اسحاق و وکیل خود سازمان لیگ در هیات رییسه سازمان لیگ حضور دارند و این نفرات در مجمع حضور دارند.

در ادامه بندهای گزارش مالی مطرح و تک به تک تصویب شد.

در ادامه‌ی مجمع، کفاشیان پرسید، کسانی که خواهان شکایت از صداوسیما هستند، دستهایشان را بالا ببرند که اکثریت اعضا دست خود را بالا بردند و به این ترتیب تصویب شد تا سازمان لیگ از صدا و سیما به دلیل بحث حق پخش شکایت کند.

در ادامه مجمع فدراسیون فوتبال، درباره موضوع پولشویی و آموزش کارکنان بحث‌هایی مطرح شد که تاج عنوان کرد مسئول مبارزه با پولشویی انتخاب شود و به او نیز حکمی بدهند.

اسلامیان هم در مجمع فدراسیون فوتبال گفت: ابتدا درباره بحث حسابرسی یک چیز بگویم. اصولا حسابرسی به دنبال استاندارد سازی سیستم است. پیشنهادی بود که دوستانی که علاقمند هستند وقت جلسه گرفته نشود، به فدراسیون بیایند و بحث کنند. در ادامه در آن کارگروه بحث‌ها جمع شود و وقت دوستان برای بحث‌های فنی و تخصصی گرفته نشود. نکته دومی که می‌خواهم بگویم این است که مهم‌ترین موضوعی که اشاره شد اظهارات وزیر بود. ایشان بحث حق پخش را مطرح کردند. این خبر و اقدام از صدها مسئله برای فوتبال کشور مهم‌تر است. همه جای دنیا 50-60 درصد پول فوتبال از حق پخش است. متاسفانه حق ما را نمی‌دهند چون صدا و سیما یک مجموعه انحصاری مثل خودروسازی است که حق ما را نمی دهد. خودروسازی هم همین است که 120 هزار کشته در جاده‌ها می دهیم. با توجه به قیمت و سطح فوتبال ما، نمایندگان AFC بیایند تا قیمت حق پخش ما را مشخص کنند. اگر همه وقت خود را روی این مسئله بگذاریم بزرگترین خدمت را به فوتبال کرده‌ایم. اگر این مسئله حل نشود، ما همیشه مجبوریم از این بنگاه به آن بنگاه برویم.

وی ادامه داد: سیزده سال پیش این مسئله مطرح شد و در مجلس و در نهایت در مجمع تشخیص مصلحت این مسئله رد شد. ما در آخرین جلسه‌ای که با دوستان داشتیم، صحبت بر این بود که اگر این بحث بار دیگر به مجمع تشخیص مصلحت برگردد، به نتایج خوبی می‌رسد. باید سعی کنیم همه نمایندگان همراه شوند تا به سلامت از مجلس عبور کند و اگر از آنجا عبور کرد، حداقل 5-6 برابر وضعیت فعلی بهتر می‌شود.

در ساعت 16:18 گزارش مالی و حسابرسی با درخواست کفاشیان به رای گذاشته شد و مورد تایید اعضا قرار گرفت. گفتنی است که ابهامات زیادی در گزارش‌های مالی وجود داشته که در این جلسه تغییرات وارد شده قرائت شد و در نهایت با موافقت اعضا تایید شد.

همچنین بودجه فدراسیون فوتبال هم در این جلسه تصویب شد. این بودجه چیزی حدود 50 میلیارد تومان است.

بعد از خارج شدن بحث اساسنامه از دستور کار مجمع فدراسیون، کفاشیان رای گیری‌ای برای حسابرس و بازرس انجام داد و در نهایت حسابرس و بازرس شرکت فعلی باقی ماندند و قرار شد بحث مورد اشاره قنبرزاده دوباره بحث و مصوب شود.

در ادامه رضاییان مدیرعامل ملوان از واگذاری ساختمان به استقلال و پرسپولیس دفاع کرد و گفت: خیلی از جاهایی که نمی‌دانند فوتبال چیست به عشق استقلال و پرسپولیس به فوتبال نزدیک می‌شوند و باید ملی مسائل را دید.

البته مدیرعامل سایپا با او مخالفت کرد.

در همین لحظات عابدینی در حال راه رفتن میان صندلی‌ها و صحبت کردن با برخی حاضران بود که با درخواست کفاشیان روی صندلی‌اش نشست!

در پایان مجمع فدراسیون فوتبال و بعد از موکول شدن انتخابات فدراسیون فوتبال به سال آتی، اعضا با واگذاری ساختمان به استقلال و پرسپولیس مخالفت کردند.

به این ترتیب مجمع فدراسیون فوتبال دو خروجی مهم داشت. یکی اینکه اصلاح اساس‌نامه که مورد نظر فدراسیون فوتبال بود و با مخالفت وزارت ورزش روبه‌رو شده بود از دستور کار خارج شد و دیگری اینکه انتخابات فدراسیون فوتبال به سال 95 کشیده شد. این در حالی است که وزارت ورزش تاکید داشت این انتخابات تا پایان سال برگزار شود. البته کفاشیان گفت که به خاطر انتخابات فیفا و مجلس در اسفندماه، وزیر ورزش هم با تعویق انتخابات موافقت کرده است.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین