کد خبر: ۳۴۲۵۹۱
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۷

دلجویی جان کری از عربستان

جان کری در دیدادر با همتای سعودی خود در واشنگتن گفت در دعوای میان عربستان وایران، آمریکا درکنار سعودی ها می ایستد
آفتاب‌‌نیوز :
آسوشیتدپرس پنجشنبه شب ازلندن گزارش داد: 'جان کری' وزیرخارجه آمریکا امروز /پنجشنبه/ دردیداربا 'عادل الجبیر' همتای عربستانی خود اعلام کرد که 'درشکاف ایجاد شده ورو به گسترش سعودی ها با ایران که برسراعدام یک روحانی شیعه مذهب بدست سعودی ها اتفاق افتاد, آمریکا درکنار عربستان, می ایستد'.

آسوشیتد پرس دراین گزارش می نویسد : کری درعین حال ازدو رقیب منطقه ای خواست که ازراه های دیپلماتیک مناقشه فیمابین را حل وفصل کنند.

کری دراین دیدار که درهتلی درلندن انجام شد, درفرازی ازصحبت هایش تصریح کرد : ' کشورهای خاورمیانه نباید درامور داخلی سایر کشورها دخالت کنند' .

کری درادامه صحبت هایش برقابلیت های دیپلماسی تاکید ورزید .

کری دراین دیدار به خبرنگاران گفت : ' آمریکا چالش هایی را که پادشاهی عربستان وسایر کشورهای منطقه ازدخالت ها درکشورهای متبوعشان احساس می کنند, متوجه است '.

کری با بیان اینکه 'واشنگتن درکنار دوستانش است', افزود: ' اما ما ضمن آن می خواهیم که کارها بدست دیپلماسی گردش پیدا کند. ما سعی کنیم ببینیم آیا راهی رو به جلو برای حل پاره ای ازاین مشکلات وجود دارد بدون آنکه منتهی به یک درگیری بزرگتر شود '.

کری تاکید کرد: ' درگیری, آخرین چیزی است که منطقه به آن نیاز دارد ومن می دانم که پادشاهی سعودی هم با این امر موافق است'.

وزیرخارجه آمریکا یاداور شد که این پیام را درتماس تلفنی با محمد جواد ظریف به او خواهد گفت .
به گزارش آسوشیتدپرس, عادل الجبیر وزیرخارجه عربستان هم دراین دیدار با اشاره به اهمیت همکاری آمریکا - سعودی اظهارکرد :'موثرترین راه ها برای رفع این چالش ها, مشارکت نزدیک ما ومتحدانمان با ایالات متحده آمریکاست '.

به گزارش خبرآنلاین، عادل الجبیر بی ثباتی جاری منطقه را با تهاجم 'صدام حسین ' واشغال کویت درسال 1990 قابل مقایسه دانست وگفت :' آمریکا وعربستان سعودی با این چالش ها به شیوه ای تعامل خواهند کرد که منافع دو ملت بزرگ ما محفوظ بماند '.

به گزارش آسوشیتدپرس, عادل الجبیر درادامه صحبت هایش درخصوص تلاش های دیپلماتیک برای حل بحران سوریه نیز از تلاش های کری برای میانجیگری آتش بس میان دولت مورد حمایت ایران در سوریه با گروه های شورشی متحد سعودی تاکید کرد .

قرار است گفت وگوهای صلح سوریه درتاریخ 25 ژانویه / 5 بهمن/ درژنو از سر گرفته شود.

عادل الجبیر افزود: ' ازلحاظ گروه همکاری سوریه, روابط ما با ایران مستقل ازروابط ما با هر فرد دیگری درگروه همکاری سوریه است '.

آسوشیتدپرس درانتهای خبر اشاره می کند که این دو دیپلمات دردیدارشان در لندن, انفجارهای صبح امروز /پنجشنبه / جاکارتا پایتخت اندونزی را هم محکوم کردند .

کری افزود:' ترور هیچ خاصیتی ندارد به جز مرگ و نابودی'.

وی افزود:' جهان با تروریسم مبارزه خواهد کرد . جهان, تروریسم را قبول نخواهد کرد و ما از انجام هر کاری که لازم باشد در این راه دریغ نخواهیم کرد'.

آسوشیتدپرس در انتها تفسیر می کند : این اقدام واشنگتن برای ایجاد تعادل در تعاملش با ایران و عربستان, دربرهه ای مطرح می شود که واشنگتن خود را آماده می کند میلیاردها دلار دارایی توقیف شده ایران را به آن عودت دهد وضمن آن مترصد است حمایت ایران را از تلاش ها برای خاتمه دادن به جنگ داخلی سوریه جلب نماید.

دیدار کری با همتای عربستانی خود درلندن درمقطعی انجام شد که همزمان ایران تلاش می کند به تعهداتش درقبال توافق هسته ای با صحت تمام عمل نماید.

هرزمان که ایران به تعهداتش دراین زمینه عمل نماید؛ احتمالا تا چند روز آینده مزایای کلان اقتصادی این اهتمام خود را درو خواهد کرد .

عربستان که شروط خود را برای توافق هسته ای ایران مطرح کرده است بشدت نسبت به یک ایران غنی شده وتشجیع شده, محتاط است.

آمریکا نسبت به توافق هسته ای ایران تضمین های لازم را به عربستان سپرده است اما ضمن آن نگران اعدام های دسته جمعی است که در تاریخ 2 ژانویه / 12 دی/ در این پادشاهی اتفاق افتاد و موجی از اعتراضات را در ایران برانگیخت وبحرانی در روابط ایران با سعودی آفرید .

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین