کد خبر: ۳۴۲۶۵۵
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۴

موسویان: آمریکا به همکاری ایران نیازمند است

یک دیپلمات پیشین ایران تأکید کرد که صدور تحریم‌های جدید علیه ایران باعث کند شدن تلاش‌ها برای بازگرداندن ثبات به خاورمیانه می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
 حسین موسویان، عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در یادداشتی در روزنامه یو.اس.ای تودی آمریکا نوشت: زمانی که پس از به قدرت رسیدن حسن روحانی در آگوست 2013، امیدها برای دستیابی به یک توافق هسته‌ا‌ی با ایران افزایش یافت، آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب ایران سریعاً از تلاش‌های دیپلماتیک برای حل این موضوع استقبال کرد اما از طرفی هشدار داد که آمریکا قابل اعتماد نیست. در واقع بزرگ‌ترین مانع روابط ایران و آمریکا پس از بروز انقلاب اسلامی سال 1979 در ایران نبود اعتماد میان دو طرف بوده است. برای مثال ‌آمریکا از حمله صدام حسین، دیکتاتور پیشین عراق به ایران در سال 1980 که باعث بروز یک جنگ هشت‌ساله و شهادت 300 هزار ایرانی شده حمایت کرد.

مذاکرات هسته‌ای باعث شد که آمریکا و ایران پس از 35 سال وارد یک مذاکرات رسمی مستقیم دوجانبه در بالاترین سطح شوند.

به گزارش ایسنا، وزیران خارجه ایران و آمریکا هر دو برای حل یکی از مهم‌ترین موضوعات بین‌المللی و حل مشکلات جانبی آن با یکدیگر به گفت‌وگو نشستند.

در موضوع مربوطه به الزام تعهدات در برجام، ایران همه اقدامات لازم را انجام داده است. بنا بر اعلام جان کری ایران همه الزامات خود در برجام درباره زمان تعیین شده را مثل تکمیل روند خارج کردن حدود 11 هزار کیلوگرم از ذخائر اورانیوم خود به روسیه را انجام داده است.

نه آژانس و نه کشورهای عضو گروه 1+5 هرگز اعلام نکرده‌اند که ایران برخلاف تعهدات خود در توافق اولیه ژنو در نوامبر 2013 و توافق برجام عمل کرده است.

این در حالی است که با نزدیک شدن به روز اجرایی شدن برجام موانعی در این زمنیه ایجاد می‌شود. هر قدر که ایران بیش‌تر در مسیر اجرای تعهدات خودش پیش می‌رود کنگره آمریکا راه‌های جدیدی را برای اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران به وجود آورد.

یکی از مثال‌های بارز در این باره تصویب لایحه محدودیت صدور ویزا است که باعث جلوگیری از ورود سرمایه‌گذاران و توریسم به ایران است. حتی بدتر از لایحه ویزا لایحه‌های جدیدی است که مجلس نمایندگان آمریکا سعی دارد با تصویب آن‌ها توافق هسته‌ای را نابود کند. برای مثال می‌توان به لایحه محدود کردن اختیارات اوباما در برداشتن تحریم‌ها و یا جلوگیری رفع تحریم‌های بانکی ایران که در برجام آمده اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، این در حالی است که لایحه محدود کردن اختیارات اوباما برای لغو تحریم‌ها روز پنج‌شنبه به دلیل حضور نداشتن یک سوم از کل نمایندگان در جلسه رأی‌گیری باطل شد.

از دیدگاه ایران توافق هسته‌ای برجام به منزله آن است که آیا می‌توان به آمریکا اعتماد کرد یا خیر. یک تفکر در این زمینه در ایران ماهیت آمریکا و سیاست‌های آن را نه منطقی بلکه از روی گردن کلفتی و قلدری می‌داند. اعتقاد این جریان فکری آن است که اگر ایران در قبال آمریکا نرمش نشان دهد تنها باعث ایجاد رفتارهای خصمانه‌تر آمریکا علیه ایران خواهد شد. بنابراین ایران باید به گونه‌ای عمل کند که هرگونه اقدام خصمانه علیه ایران با بهای سنگین مواجه شود و یک استراتژی اقدام متقابل را در قبال آمریکا اتخاذ کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین