کد خبر: ۳۴۲۶۵۹
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۵
محمد‌ بن نایف ولیعهد کنونی عربستان برکنار می‌شود

پادشاه عربستان به‌نفع پسرش از قدرت کنار می‌رود

اندیشکده مسائل خلیج فارس در واشنگتن از قول منابع آگاه در گزارشی، نوشت: ملک سلمان در طرحی که برکناری محمد بن نایف ولیعهد و وزیر کشور فعلی در ان پیش بینی شده است به نفع پسر خود، محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و وزیر دفاع کنار می رود.
آفتاب‌‌نیوز :
«سلمان بن عبدالعزیر» پادشاه عربستان سعودی قصد دارد به نفع پسرش محمد جانشین ولیعهد و وزیر دفاع از قدرت کناره گیری کند.

به گزارش آفتاب به نقل از شبکه خبری المیادین، اندیشکده مسائل خلیج فارس در واشنگتن از قول منابع آگاه در گزارشی، نوشت: ملک سلمان در طرحی که برکناری محمد بن نایف ولیعهد و وزیر کشور فعلی در ان پیش بینی شده است به نفع پسر خود، محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و وزیر دفاع کنار می رود.

در این گزارش آمده است که ملک سلمان به برادرانش گفته است که ثبات عربستان نیازمند تغییر است و او قصد دارد ضمن برکناری محمد‌بن نایف ولیعهد کنونی، حکومت را به پسرش منتقل کند.

این اندیشکده در گزارش خود با اشاره به نداشتن فرزند پسر توسط ولیعهد کنونی سعودی اعلام کرد که «محمد بن نایف» دو دختر دارد و به دلیل اعتیاد به کوکائین که روی فرزندآوری او اثر گذاشته، فرزند پسر ندارد. اما محمد بن سلمان دو دختر و دو پسر به نام های سلمان و مشهور دارد.

از زمان تاسیس عربستان سعودی در سال 1932سمت پادشاهی از عبدالعزیز به ترتیب به پسرانش سعود، فیصل، خالد، فهد، عبدالله و نهایتا در 23 ژانویه 2015 به سلمان رسید.

از این رو بر اساس روال معمول پادشاهی عربستان بعد از سلمان بن عبدالعزیز باید به محمد بن نایف ولیعهد فعلی منتقل شود اما پسر عمویش محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و وزیر دفاع فعلی او را به حاشیه رانده است.

در ادامه این گزارش همچنین آمده است که ملک سلمان برای اجرای این طرح به تجربه پادشاهی اردن در انتقال قدرت از پدر به پسر استناد کرده است.

در گزارش این مرکز همچنین آمده است که ملک سلمان با توجه به تجربه از دست رفتن مناسب پسران پادشاهان قبلی به دنبال مرگ پدرشان، می خواهد از عدم تکرار این موضوع برای محمد بن سلمان فرزند خود اطمینان حاصل کند، نوشت: «سلمان در نظر دارد تا وقتی زنده است اطمینان یابد که پسرش پس از مرگش از قدرت کنار زده نشود.

این گزارش خاطرنشان کرده که منابع مطلع زمان دقیقی برای کناره گیری(سلمان) از قدرت اعلام نکرده اند اما معتقدند که ظرف چند هفته آینده این موضوع انجام خواهد شد. 

این منابع همچنین گفته اند که پادشاه سعودی در حال هزینه و پرداخت صدها میلیون دلار برای جلب حمایت از این تصمیم خود در درون خاندان حاکم بر این کشور است.

این در حالی است که روزنامه ایندیپندنت نیز اخیرا در گزارشی نوشت: وقتی سلمان در ژانویه سال 2015 میلادی به عنوان پادشاه عربستان انتخاب شد، بیمار و به شدت متکی به پسرش بود.

این روزنامه افزود: گفته می شود که پادشاه 79 ساله عربستان دچار بیماری زوال عقل شده و قادر به تمرکز بیش از چند ساعت در روز نیست و عملاً محمد بن سلمان قدرت واقعی را در عربستان در دست دارد.

روزنامه ایندیپندنت ادامه داد: قدرت محمد بن سلمان در چند ماه نخست حکومت پدرش به شدت افزایش یافت و ضمن به دست آوردن وزارت دفاع، مدیریت شرکت نفتی آرامکو و نهاد جدید تأسیس اما قدرتمند شورای امور اقتصادی و توسعه عربستان و نیز صندوق سرمایه گذاری عمومی این کشور را بر عهده گرفت.

به گزارش ایرنا، این روزنامه نوشت: محمد بن سلمان اگرچه به عنوان معاون ولیعهد عربستان نام برده می شود اما موقعیتش از رقیبش محمد بن نایف ولیعهد و وزیر کشور عربستان، به دلیل توانایی اش در جذب درباریان، بهتر است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین