کد خبر: ۳۴۲۸۰۶
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴

تفاوت زیتون سیاه و سبز در چیست؟

یک کارشناس صنایع غذایی گفت: اگر رنگ سیاه زیتون به خاطر دستکاری‌های صنعتی و غیرمجاز نباشد، می‌توان گفت زیتون سبز و سیاه از نظر مواد مغذی تفاوتی با هم ندارند.
آفتاب‌‌نیوز :
جواد عباس‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: زیتون سبز و سیاه تفاوت چندانی با هم ندارند و شاید تنها تفاوتشان این باشد که زیتون‌های سیاه کمی روغنی‌تر هستند. البته میزان روغن عنصر تعیین‌کننده‌ای در درجه‌بندی زیتون‌ها به شمار می‌رود، به همین‌خاطر برخی کارشناسان معتقدند که زیتون‌های سیاه از زیتون‌های سبز مرغوب‌ترند.

این کارشناس کشاورزی ادامه داد: بخشی از ترکیبات زیتون در آب محلول بوده و خواص آنتی‌اکسیدانی، ضد باکتریایی و ضد میکروبی دارد، این در حالی است که زیتون سیاه به دلیل خاستگاهش از ظاهر و طعم متفاوتی با زیتون سبز برخوردار است اما از نظر ارزش غذایی، غیر از مقداری کارتنویید بیشتر، تفاوت قابل ذکری ندارد.

وی افزود: زیتون رنگ‌های متفاوتی مثل سبز، زرد، قرمز، بنفش و سیاه دارد که مهم‌ترین نوع رنگی آن زیتون سبز و سیاه است. برخی نیز به غلط تصور می‌کنند زیتون سیاه از رسیدن کامل زیتون سبز حاصل می‌شود، در حالی که این‌طور نیست و زیتون سیاه تنها به دلیل ظاهر سیاه و بازارپسندی مطلوب، قیمت بالاتری داشته و هر عدد آن هفت کالری انرژی دارد.

عباس‌زاده تصریح کرد: زیتون سیاه به دلیل نیاز به شرایط آب و هوایی خاص و نوع خاک در کشور ما قابلیت رشد خوبی ندارد و کشورهایی مثل اسپانیا و ایتالیا تولیدکنندگان اصلی آن به شمار می‌روند، ولی به دلیل آن‌که واردات آن از کشورهای مذکور پرهزینه است، متاسفانه برخی سودجویان با خرید زیتون سبز معمولی و فرآوری با ترکیبات آهن‌دار، محصول را سیاه کرده و به قیمت بالایی در بازارهای کشور می‌فروشند.

این کارشناس خاطرنشان کرد: تشخیص اصل یا تقلبی بودن زیتون سیاه توسط افراد عادی تقریبا غیر ممکن است و تنها افراد متخصص با انجام آزمایش‌های گیاه‌شناسی قادر به شناسایی خواهند بود. از این‌رو، توصیه می‌شود شهروندان از خرید زیتون‌های سیاه فله و فاقد مجوز بهداشتی خودداری کنند.

وی تاکید کرد: رنگ میوه‌ها به صورت طبیعی مربوط به فلاونوییدها و رنگدانه‌هایی است که همگی خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند. در واقع خاصیت این ترکیبات در مقایسه با یکدیگر تفاوت ناچیزی دارد، به همین‌خاطر اگر هنگام خرید نسبت به تقلبی بودن زیتون‌های سیاه با قیمت بالاتر تردید داشتیم بهتر است ریسک نکنیم و زیتون سبز بخریم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین