کد خبر: ۳۴۲۸۰۸
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۶

نسل آینده یزدی‌ها در معرض خطر جدی

مدیر مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت یزد با بیان اینکه حدود 18 درصد یزدی‌های بالای 30 سال به دیابت مبتلا هستند، نسبت به روند افزایشی این آمار هشدار داد.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر محمدرضا آقایی میبدی در گفت‌وگو با ایسنا، دیابت را شایع‌ترین بیماری غددی در دنیا خواند و گفت: متاسفانه یزد جزو سه استان اول کشور در آمار بالای دیابت است به نحوی که در حال حاضر 22 درصد از مردم استان با این بیماری دست به گریبان هستند.

وی با تاکید بر اینکه دیابت، نسل آینده یزد را تهدید می‌کند، تصریح کرد: متاسفانه نسل آینده یزدی‌ها به دلیل کم تحرکی و چاقی در معرض خطر جدی هستند و لذا موکداً توصیه می‌کنیم که با تغییر سبک زندگی از داشتن نسلی بیمار در آینده جلوگیری کنیم.

آقایی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 18 درصد افراد بالای 30 سال در یزد به دیابت مبتلا هستند و این آمار رو به افزایش است، به یزدی‌ها توصیه کرد که بیشتر به ورزش و تحرک بپردازند و ضمن پرهیز از مصرف غذاهای شیرین، مواد غذایی کم چرب، کم نمک، سبزیجات و گوشت سفید را در برنامه غذایی خود داشته باشند.

مدیر مرکز دیابت یزد در مورد بیماری قند گفت: غالباً هر نوع ماده غذایی به جز سبزیجات برای سوختن در بدن به قند تبدیل می‌شود. زمانی که این قند وارد شده برای سوختن وارد سلول‌های بدن نشود و ترشح انسولین کم شود و واکنش بدن نسبت به آن از بین برود، قند موجود در خون درون رگ‌ها تجمع می‌کند و سلول‌ها گرسنه می‌مانند که تظاهرات بیرونی آن احساس گرسنگی کاذب در فرد بیمار است.

وی ادامه داد: معمولاً وجود قند خون بالاتر از 180 تا 200 یا قند خون بالاتر از 126 در دو بار آزمایش می‌تواند نشانه‌ای از بروز بیماری دیابت در افراد باشد، هر چند که اغلب پیش دیابتی‌ها در یزد نیز دارای قند خون 100 تا 126 هستند که مرز بیماری دیابت تلقی می‌شود.

آقایی با این حال توصیه کرد که افراد به ویژه سنین بالای 30 سال منتظر علائم بیماری دیابت نمانند چرا که در اکثر افرادی که دارای قند خون 126 تا 200 هستند، بیماری قند بدون علامت است و بر همین اساس نیز پیش‌بینی می‌شود که در استان یزد 100 هزار بیمار دیابتی وجود داشته باشد.

وی با اشاره به فعالیت‌های مرکز تحقیقات دیابت استان، گفت: در حالی که این مرکز در آذرماه سال گذشته 29 هزار بیمار را تحت پوشش داشت، این آمار در تیرماه امسال به 32 هزار نفر افزایش یافته است.

این مسئول، مرکز تحقیقات دیابت یزد را یکی از مجهزترین مراکز درمانی و تحقیقاتی دیابت در منطقه دانست و گفت: هم‌اکنون در این مرکز بیش از 52 متخصص با تجهیزات پیشرفته در تشخیص و درمان دیابت فعالیت دارند.

وی، پیشگیری، درمان و بیماریابی را عمده‌ترین و اولویت‌دارترین فعالیت‌ها در این مرکز، عنوان و خاطرنشان کرد: خوشبختانه در این مرکز کلینیک‌های تخصصی لیزر چشم، مشاوره و روانشناسی، کلینیک تخصصی پایش سلامت، کلینیک‌های پیشگیری و توانبخشی زخم پای دیابت، کلینیک دندانپزشکی و بخش‌های نوار قلب، مشاوره و ژنتیک، مامایی، روانشناسی بالینی و مراقبت‌های پرستاری فعال هستند.

آقایی با اشاره به ایجاد کلینیک طب سنتی در این مرکز، اظهار کرد: متاسفانه مردم آشنایی لازم با متخصصین طب سنتی ندارند و به وی‍ژه در استان برای درمان بسیاری از بیماری‌ها در وهله اول به منظور دریافت داروی گیاهی به عطاری‌ها مراجعه می‌کنند در حالی که داروهای گیاهی در کنار درمان با دارو می‌تواند موثر باشد و توصیه می‌کنیم که به جای مراجعه سرخود به عطاری‌ها با متخصصان طب سنتی مشورت کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین