کد خبر: ۳۴۲۸۴۶
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۴

قیمت نفت به زیر 30 دلار رسید

بهای نفت در بازار‌های جهانی در آخرین روز معاملات هفته گذشته به کمتر از 30 دلار در هر بشکه رسید.
آفتاب‌‌نیوز :
در پی تنزل بیش از پیش بازار‌های سهام چین و انتظار فعالان بازار برای افزایش قریب‌الوقوع صادرات نفت ایران قیمت نفت در بازار‌های جهانی کمتر از 30 دلار در هر بشکه شد.

نفت سبک آمریکا و نفت برنت پس از افزایش مختصر در معاملات روز پنج‌شنبه برای اولین‌بار پس از هشت روز در معاملات روز جمعه مجددا کاهش یافت و به این ترتیب کاهش قیمت نفت در هفته‌های اول 2016 به بیش از 20 درصد رسید که بیشترین کاهش دو هفته‌ای از زمان بحران مالی سال 2008 تاکنون محسوب می‌شود.

برخی تحلیلگران هشدار می‌دهند که این روند نزولی هنوز به اتمام نرسیده، چرا که لغو تحریم‌ها علیه ایران راه را برای موج جدید نفت ایران باز می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتظار می‌رود امروز شنبه گزارش خود را در خصوص تبعیت ایران از توافق هسته‌ای اعلام و بدین ترتیب تحریم‌ها علیه ایران لغو خواهند شد.

بازار‌های سهام در چین به عنوان دومین کشور مصرف‌کننده نفت جهان روز گذشته تنزل داشت به‌طوری که شاخص سهام شانگهای با 3.5 درصد به پایین‌ترین سطح دسامبر 2014 رسید و ارزش یوآن چین به شدت سقوط کرد.

آنچه که به نگرانی‌ها درباره سوخت نشان می‌دهد که خرده‌فروشی سوخت کاهش یافته و تولید صنعتی در ماه دسامبر تضعیف شده است.

نفت برنت با یک دلار و 94 سنت کاهش 28 دلار و 94 سنت در هر بشکه به فروش رسید که پایین‌ترین سطح از فوریه 2004 تاکنون است. نفت سبک آمریکا نیز با یک دلار و 78 سنت کاهش 29 دلار و 42 سنت در هر بشکه داد و ستد شد.

نفت آمریکا در معاملات روز گذشته تا 29 دلار و 13 سنت پایین‌ترین قیمت از نوامبر 2003 تاکنون پایین آمده بود.

برخی فعالان بازار می‌گویند: بازار نفت پس از دوهفته فروش بی‌وقفه با فروش بیش از حد مواجه شده است.

فیلیپ استیبل استراتژیست ارشد بازار نفت در شیگاگو می‌گوید: فکر می‌کنم شاهد یک جهش سخت در نفت خام خواهیم بود که ممکن است دو، سه یا چهار دلار افزایش و جهش به محدوده 35 دلار در هر بشکه باشد.

حتی قبل از برداشته شدن تحریم‌های ایران صادرات نفت این کشور انتظار می‌رود در ماه ژانویه به بالاترین سطح 9 ماه اخیر برسد.

انتظار می‌رسد صادرات ایران به هند بزرگ‌ترین بازار بزرگ رو به رشد آسیا و همچنین شرکای قدیمی در اروپا پس از لغو تحریم‌ها افزایش پیدا کند.

به رغم سقوط قیمت نفت به پایین‌ترین سطح چند سال گذشته تحلیلگران می‌گویند: قیمت‌ها هنوز به کف بازار نرسیده است و تقاضا احتمالا در هفته‌های پیش‌رو کاهش خواهد یافت که به ویژه به دلیل شروع فصل تعمیرات پالایشگاهی در بهار خواهد بود.

کارستن فریچ تحلیلگر کامرز بانک به رویترز گفت: سقوط بیشتر قیمت‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت.

وی هشدار داد: سقوط قیمت نفت به 25 دلار در هر بشکه کاملا محتمل است، اما بیش از این کاهش نخواهد یافت.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین