کد خبر: ۳۴۲۸۵۰
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۷

داعش در موصل ایدز و ابولا را زنده کرد

بغداد-ایرنا- بعد از گذشت 18 ماه از تصرف موصل مرکز استان نینوا در 400 کیلومتری شمال بغداد توسط تروریست های داعش در دهم جوئن 2014، گزارش های بهداشتی در عراق از گسترش بیماری های واگیر دار خطرناک همانند ایدز و ابولا خبر می دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
روزنامه 'الصباح' پرتیراژترین نشریه عراق در سیزدهم دسامبر 2014 به نقل از منابع بهداشتی عراق از شناسایی دو مورد بیماری خطرناک ابولا در موصل خبر داد و اعلام کرد که عناصر آفریقایی داعش عامل انتقال این بیماری به موصل بوده اند.

همچنین این نشریه از شناسایی 26 مورد بیماری ایدز در بیمارستان های شهر موصل خبر داد که منابع بهداشتی علت آن را بازبودن مرزهای عراق از سمت استان نینوا وعبور و مرور عناصر خارجی تروریست های داعش به داخل عراق ذکر کردند.

بعد از چندی خبرگزاری آلمان در چهارم ژانویه 2015 به نقل از دکتر 'اکرم محمود' یکی از پزشکان سابق شاغل در بیمارستان های موصل نوشت که تعداد مبتلایان به ابولا به سه نفر افزایش یافته است.

در همان برهه زمانی حزب دمکرات کردستان عراق که نیروهای پیشمرگ کرد این گروه، اوضاع موصل را زیر نظر داشتند، از آتش زدن 5 جسد توسط گروه تروریستی داعش به خاطر ابتلا به بیماری 'طاعون' خبر داد.

این حزب کرد عراقی اعلام کرد که اجساد آتش زده از اعضا وعناصر گروه تروریستی داعش بوده اند.
از طرفی خانم 'نور البجاری' نماینده پارلمان ملی عراق از استان نینوا در چهارم آوریل سال گذشته اعلام کرد که بیماری تالاسمی بطور خطرناکی در بین کودکان در شهر موصل شیوع یافته است.

حالا بعد از گذشت ماهها از گزارش های هشدار دهنده، یک عضو کمیسیون بهداشت و محیط زیست در پارلمان ملی عراق امروز شنبه باردیگر از شیوع بیمارهای خطرناک همانند ایدز، ابولا، تالاسمی (کودکان)، هپاتیت و دیگر بیماری های کشنده در شهر موصل به دلیل سلطه تروریست های داعش بر این شهر خبر داد.

'فارس بیرفکانی' در اظهاراتی به خبرنگاران در بغداد گفت، مناطق تحت تصرف داعش در عراق بویژه بخش هایی از استان الانبار و شهر موصل در استان نینوا شاهد ظهور مجدد بیماری های ریشه کن شده در عراق همانند هپاتیت، ایدز و تالاسمی است.

به گفته وی، گزارش های بهداشتی از شیوع این بیمارهای کشنده در موصل خبر می دهد اما به دلیل عدم توانایی دولت مرکزی به ارائه خدمات بهداشتی و نمونه گیری آزمایشگاهی هنوز حجم خطر بطور کامل قابل برآورد نیست اما همه گزارش ها، شیوع این بیمارها را تایید می کنند.

وی علاوه بر بیماری های خطرناک واگیردار، شیوع خرید و فروش و مصرف مواد مخدر را در موصل از دیگر نگرانی های جدی در این شهر تحت تصرف تروریست های داعش ذکر کرده است.

این درحالی است که 'حنین قدو' نماینده سابق پارلمان ملی عراق از استان نینوا، شیوع این بیماری ها را جنگ جدید تروریست های داعش علیه مردم عراق توصیف کرده است.

نبود خدمات بهداشتی و درمانی مناسب، آلودگی آب های مصرفی، عدم امکان اجرای برنامه های منظم واکسیناسیون و عدم اهتمام تروریست های داعش به بهداشت و درمان به عنوان اولویت و فرار کادرهای پزشکی از موصل به اعتقاد کارشناسان در گسترش بیمارها نقش داشته است.

به گزارش ایرنا، اما به باور کارشناسان که بیرفکانی عضو کمیسیون بهداشت و محیط زیست در پارلمان ملی عراق از جمله آنهاست، ورود و خروج غیرضابطه مند اتباع خارجی به داخل عراق از سمت استان نینوا بویژه عناصر خارجی گروه داعش که از کشورهای مختلف دنیا هستند، در انتشار بیمارهای کشنده و نادر در این منطقه اثر مستقیم داشته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین