کد خبر: ۳۴۲۹۱۱
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۶

اتهام زندانیان دو تابعیتی که امروز با آمریکا مبادله شدند، چه بود؟

دادستان عمومی و انقلاب تهران از آزادی چهار زندانی دو تابعیتی خبر داده است. این زندانیان با تعدادی زندانی ایرانی در آمریکا مبادله شده اند.
آفتاب‌‌نیوز :
 در خبرهای غیررسمی آمده که جیسون رضائیان، سیامک نمازی، امیر میرزا حکمتی و سعید عابدینی کشیش ایرانی آمریکایی زندانیان دوتابعیتی آزاد شده هستند. البته خبرگزاری قوه قضاییه حرفی از آزادی سیامک نمازی نزده و نوشته که نصرت الله خسروی یکی از آزاد شده هاست. اما آنها به چه دلیل در ایران زندانی بودند؟

دلایل بازداشت سه نفر از این افراد را بخوانید؛

جیسون رضاییان: او خبرنگار ایرانی-آمریکایی واشنگتن‌پست در ایران بود. رضاییان به اتهام جاسوسی همراه با همسرش در تابستان ۹۳ بازداشت شد. جیسون رضائیان از سوی دادستانی تهران به جاسوسی از طریق جمع‌آوری تصمیمات کشور در خصوص مسائل سیاست داخلی و خارجی و قراردادن آن در اختیار افراد غیر صالح متهم شده است. بر اساس کیفرخواست صادره، دسترسی و جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده، همکاری با دول متخاصم و نوشتن نامه به اوباما رئیس جمهور آمریکا و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران از دیگر اتهامات جیسون رضائیان بود. حکم قطعی او تاکنون اعلام نشده است.

امیر میرزاحکمتی: او متولد 1983 میلادی اهل ایران، مقیم آمریکا ایالت میشیگان است که در ۱۶ آذر سال ۹۰به اتهام همکاری با دولت  آمریکا و سرویس جاسوسی CIA علیه نظام جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده بود. شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی، امیر میرزاحکمتی را  در رابطه با همکاری با دولت متخاصم و عضویت در سازمان جاسوسی آمریکا (CIA) و همچنین تلاش برای متهم سازی ایران در تروریسم، محارب و مفسد فی الارض شناخته و برای وی حکم اعدام صادر کرد.

سعید عابدینی: کشیش ایرانی-آمریکایی در اوایل مهر سال ۹۱ در منزل پدری‌اش بازداشت شد. او از سال 1385 کلیسای خانگی داشته و در این راستا فعالیت می‌کرده است و پس از آن به خارج رفته که پس از بازگشت بازداشت شده است. به وکیل عابدینی، او به اتهام تشکیل کلیساهای خانگی به قصد برهم زدن امنیت کشور و تبانی جهت ارتکاب  جرم، محاکمه شد. او ابتدا به اعدام و سپس به ۸ سال زندان محکوم شد.

گفتنی است دولت آمریکا در سال‌های گذشته درخواست آزادی این افراد را به ایران داده بود.

منبع: خبرآنلاین
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین