کد خبر: ۳۴۲۹۹۹
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸

لو فیگارو تحلیل کرد؛ لغو تحریم ها، پیروزی رئیس جمهور روحانی

روزنامه فرانسوی «لو فیگارو» لغو تحریم های ایران را نشانه ای از پیروزی «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران، خواند.
آفتاب‌‌نیوز :
لو فیگارو در گزارشی به قلم «ژرژ مالبرونو» خبرنگار و کارشناس مسائل خاورمیانه، نوشت: برداشته شدن تحریم های اقتصادی از مهمترین وعده های انتخاباتی روحانی در سال 2013 میلادی بود و به گفته یک دیپلمات غربی، وی نخستین رئیس جمهوری ایران است که قادر به اجرای این تعهد بود.

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شب گذشته بطور رسمی اجرایی شد و همه تحریم های مرتبط با فعالیت های هسته ای ایران لغو شد.

روزنامه فرانسوی نوشت: این پیروزی با آزادی هفت ایرانی زندانی در آمریکا در قبال چهار ایرانی – آمریکایی محبوس در تهران مضاعف شد.

این روزنامه با اشاره به پیشرفت های حاصل شده در مذاکرات افزود: شش ماه پس از توافق هسته ای، لغو تحریم ها در زمان مناسبی رخ می دهد... اقتصاد ایران با بازگشت تدریجی منابع مسدود شده می تواند خود را بازیابی کند؛ حتی اگر روند آن طولانی باشد. 

یک روزنامه نگار ایرانی معتقد است: طرح های توسعه ای که در شهرستان ها در جریان بود، به دلیل فقدان منابع مالی متوقف شده است.

یکی از تجار ایرانی که در جریان مسائل قرار دارد، گفت: روحانی به دلیل پایان گرفتن نقدینگی صندوق ها، به نتیجه این توافق نیاز فوری داشت.

به گفته وی، طی سه ماهه نخست سال جاری میلادی، ایران می تواند 40 تا 50 میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده در آسیا را بازیابی کند. هرچند که بانک مرکزی باید با رعایت جانب احتیاط حدود 30 میلیارد دلار را ذخیره کند، اما 15 میلیارد دلار می تواند اقتصاد ایران را احیا کند.

لو فیگارو نوشت: در فاصله 40 روزه تا انتخابات پارلمانی، برداشته شدن تحریم ها می تواند نشانه ای از پیروزی روحانی باشد. 

* امضای قراردادهای تجاری
'در هر صورت، برداشته شدن تحریم ها راه را بر توافق های تجاری که از این پس ایران می تواند با شرکای خود و به ویژه شرکای اروپایی امضا کند، باز می کند. این مساله 11 روز پیش از سفر وی به فرانسه و ایتالیا خبر خوبی محسوب می شود.'

وی پیشتر به دلیل حملات تروریستی 13 نوامبر (22 آبان) پاریس، سفر خود را به زمان دیگری موکول کرده بود. دیپلمات ها اطمینان می دهند که وی در این سفر قراردادهایی را امضا خواهد کرد.

روزنامه فرانسوی نوشت: پیشتر وزیر حمل و نقل ایران خبر داده بود که تهران 114 هواپیمای «ایرباس» را از شرکت هواپیماسازی اروپایی که دفتر مرکزی آن در شهر «تولوز» فرانسه قرار دارد، خریداری خواهد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین