کد خبر: ۳۴۳۰۸۵
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶

بورس عقب‌نشینی کرد

بورس تهران در اولین روز بعد از اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌های بین‌المللی دو واکنش متفاوت از خود نشان داد و بعد از رشد هزار واحدی در نیمه اول معاملات، از موضع خود عقب نشینی کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
بورس تهران در معاملات امروز و بعد از اینکه بیانیه مشترکی در خصوص اجرای برجام قرائت و فرمان لغو تحریم‌های بین‌المللی صادر شد، دو واکنش متفاوت از خود نشان داد به طوری که در نیمه اول معاملات رشد شدیدی را تجربه کرد اما در نیمه دوم از موضع خود عقب نشینی کرد و منفی شد.

به گزارش آفتاب به نقل از ایسنا، به این ترتیب بورس تهران که در معاملات روز گذشته خود و در آستانه لغو تحریم ها رشد هزار واحدی را تجربه کرده بود، در ابتدای معاملات امروز و بعد از رسمی شدن اجرای برجام و لغو تحریم‌ها نیز به روند صعودی خود ادامه داد و رشد بیش از هزار واحدی را در نیم ساعت اول معاملات تجربه کرد. اما منفی شدن شرکت‌های بانکی و نیز غلبه عرضه و تقاضا موجب شد تا بر خلاف انتظار بورس تهران در روز اجرای برجام روند صعودی خود را در ابتدای معاملات متوقف کرده و روند دیگری در پیش بگیرد.

بر این اساس سهامداران تالار شیشه‌ای که مدتها در انتظار رسیدن چنین روزی بودند، با ترس و نگرانی از ریزش مجدد قیمت‌ها و تکرار تجربه لوزان در تیر ماه و نیز بعد از شناسایی سود در روزهای گذشته ، اقدام به فروش سهام خود کردند.این اتفاقات موجب شد تا شاخص بورس تهران که تا نیم ساعت اول جهش 1100 واحدی را تجربه کرده و تا مرز 66 هزار واحدی پیش رفته بود، در پایان معاملات به رشد 563 واحدی اکتفا کند و در کانال 65 هزار و 424 واحدی متوقف شود.

در بازار امروز شرکتهای پتروشیمی و پالایشگاه و مخابراتی بیشترین تاثیر را در شاخص بورس گذاشتند به طوری که مخابرات، کشتیرانی، ارتباطات سیار، نفت و گاز پارسیان، غدیر، تاپیکو، پتروشیمی پردیس، پتروشیمی جم، پالایشگاه بندرعباس و پالایشگاه اصفهان موجب مثبت شدن شاخص شدند.

از سوی دیگر شرکتهای بانکی بر خلاف انتظار و به دلیل ابهامات ناشی از برداشته شدن تحریم سوئیفت روند نزولی به خود گرفتند و بیشترین تاثیر را در متوقف کردن روند صعودی بورس گذاشتند به طوری که شرکتهای بانک ملت، مپنا، بانک صادرات، بانک تجارت و بانک انصار، شاخص بورس را به سمت منفی شدن هدایت کردند و فشار عرضه ها را بیشتر کردند.

همچنین سهامداران تالار شیشه‌ای که در دو سال گذشته زیان های شدیدی را متحمل شدند، با مثبت شدن بورس در روزهای گذشته و شدت گرفتن آن و نیز ترس از رفتار حقوقی‌ها برای فروش سهم ترجیح دادند تا با فروش سهم اندکی از زیان های خود را جبران کنند و بعد از تداوم روند صعودی دوباره وارد بازار شوند.

کارشناسان می گویند روند صعودی بورس تهران که از هفته‌های گذشته آغاز شده است، با رفع تحریم ها ادامه پیدا می کند و بورس تهران می تواند رشد آرام و منطقی خود را تا پایان سال تجربه کند و روند ریزشی امروز موقتی بوده و به دلیل عدم احراز صلاحیت های مجلس است و روند مثبت بورس از روزهای آینده از سر گرفته می شود.

با این حال در بازار امروز شرکتهای قند قزوین، گروه توسعه ملی، و تولید محور خودرو از بیشترین تقاضای خرید برخوردار شدند و سرمایه گذاری مسکن، تهران شیمی و سیمان اصفهان بیشترین تقاضای خرید رابه خود اختصاص دادند.

به این ترتیب امروز در حالی روند رو به رشد بورس متوقف شد که همچنان در بازار سهام ارزش و حجم معاملات افزایش پیدا کرد که این موضوع نشان دهنده ورود نقدینگی به بازار سرمایه است به طوری که در مجموع 195 میلیون سهم به ارزش 369 میلیارد تومان داد و ستد شد و ارزش بازار سرمایه تا سطح 282 هزار میلیارد تومان رشد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین