کد خبر: ۳۴۳۳۹۰
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۸

بنزن هوا ۱۲۰ برابر حد مجاز بود، آن را ۴۰ برابر کم کردیم

دکتر سعید متصدی با اعلام این که میزان استاندارد بنزن در هوای شهرها ۵pbb است، گفت: در سال ۱۳۸۹ این میزان در هوای کلانشهرهای ما ۶۰۰pbb بود که امروز آن را به کمتر از ۱۵ رسانده‌ایم.
آفتاب‌‌نیوز :
معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست که امروز در همایش روز هوای پاک سخن می‌گفت اعلام کرد: هیچ وقت در هیچ جای دنیا آلودگی هوا توسط یک سازمان کاهش پیدا نمی‌کند و توسط یک سازمان هم تولید نمی‌شود. هرکدام از ما نقشی دوگانه در کاهش یا افزایش آلودگی هوا داریم. انتظار این است که همه با هم تلاش کنیم و این باید مد نظر همه ما قرار بگیرد.

متصدی با ابراز امیدواری نسبت به سیاست‌های دولت و برنامه جامعی که در نوع خودش جزو بهترین‌ها و اولین‌ها در کشور است، گفت: ۸ کلانشهر ما برنامه کاهش آلودگی هوا داشتند که متاسفانه در سال‌های گذشته اجرا نشد اما دولت تدبیر و امید امروز برنامه جامع کاهش آلودگی هوای کشور را که برنامه جامع و کاملی برای کل کشور است دارد.

بر اساس نمودارهای تغییر وضعیت آلودگی هوا در ۹ ماهه منتهی به پایان آذر ۹۴ در مقایسه با روزهای مشابه سالهای قبل که متصدی در این همایش ارائه کرد، اصفهان در این بازه زمانی در سال ۱۳۹۲، ۵۴ روز ناسالم داشته که اکنون به ۱۲ روز ناسالم رسیده است. این عدد درمورد تهران ۴ به ۱ است. در اهواز تعداد روزهای خطرناک در این بازه زمانی از ۴۰ روز به ۱۷ روز کاهش یافته است و نمودارهای مشابه در کلانشهرهای دیگر هم نشانگر کاهش آلودگی هوا هستند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست در تشریح اقدامات انجام شده طی سال‌های اخیر برای کاهش آلودگی هوا جلوگیری از شماره‌گذاری خودروهای دیزلی فاقد فیلتر دوده و جلوگیری از شماره‌گذاری خودروهای بنزینی وارداتی فاقد یورو ۵ را بخشی از این اقدامات برشمرد.

تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری متوقف می شود

وی با اعلام این که هر موتورسیکلت کاربراتوری به اندازه ۵ خودرو آلودگی هوا ایجاد می‌کند، خبر داد: از اول مهرماه ۱۳۹۵ تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری متوقف خواهد شد.

به گفته متصدی ارائه بسته حمایتی تولید خودروها و موتورهای هیبریدی و برقی و بازنگری و تصویب حدود مجاز معاینه فنی خودروها بخش دیگری از اقدامات دولت برای کاهش آلودگی هوا بود.

وی در این باره گفت: با راه‌اندازی مقدماتی سیستم یکپارچه معاینه فنی خودروها امیدواریم این سیستم را ظرف ۱۰ روز آینده افتتاح کنیم. راه‌اندازی این سیستم یکپارچه به معنی حذف تقلب و ۹ درصد کاهش آلودگی هواست.

معاون محیط زیست انسانی سنجش آلاینده‌های خاص در هوای کشور را نیز از مهم ترین اقدامات دولت دانست و گفت: در سال ۱۳۸۹ میزان بنزن هوای شهرهای ما به ویژه در تهران بالای ۶۰۰pbb بود. میزان استاندارد این آلاینده ۵ pbb است که ما امسال آن را به زیر ۱۵ رسانده‌ایم و این یعنی حذف یک آلاینده سرطان‌زا. چیزی که هیچ وقت به چشم نمی‌آید چرا که نه بو دارد، نه رنگ و نه ایجاد کدورت می‌کند. چیزی است که فقط ما در سیستم و دستگاه خودمان می‌بینیم. اگر از سونامی سرطان صحبت می‌شود علت عمده آن همین آلاینده است که با حذف بنزین پتروشیمی و تکمیل شدن طرح کهاب کاهش آن نیز اتفاق افتاده است.

متصدی همچنین از کنترل و نظارت مستمر بر فعالیت واحدهای صنعتی آلاینده از طریق کارگروه مدیریت ساماندهی صنایع آلاینده خبر داد و اعلام کرد: ۳۰۰۰ واحد صنعتی ما اکنون عوارض آلایندگی پرداخت می‌کنند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست با اشاره به تدوین برنامه ارتقای نیروگاه‌های کشور برای بازسازی، بهسازی و تبدیل به سیکل ترکیبی گفت: مصرف گاز در نیرو‌گاه‌های کشور ۱۸ درصد افزایش پیدا کرده است. امروز نیروگاه‌های ما فقط ۱۵ درصد مازوت مصرف می‌کنند. مصرف سوخت مازوت نسبت به سال ۱۳۹۳ به میزان ۳۳ درصد کاهش یافته و در ۴ نیروگاه کشور متوقف شده است.

متصدی با اشاره به اجرای طرح معاینه فنی و هوشمندسازی موتورخانه‌های خانگی به طور آزمایشی، از بازنگری قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا در قالب لایحه هوای پاک و ارائه به مجلس شورای اسلامی و بازنگری و تصویب حدود مجاز خروجی صنایع و معاینه فنی خودروها خبر داد.

وی همچنین بررسی دقیق گزارش‌های ارزیابی زیست محیطی با تاکید بر مدل‌سازی آلاینده‌های هوا، تصویب برنامه اقتصاد کم کربن در هیئت دولت به عنوان پیوست برنامه ششم، تهیه سند ملی گرد و غبار و تهیه برنامه مشارکت داوطلبانه کشور در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای INDC را برنامه‌های پیش روی دولت اعلام کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین