کد خبر: ۳۴۳۵۹۳
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۴

گابن سفیر خود را از فرانسه فرا خواند

گابن اعلام کرد که سفیر خود در فرانسه را پس از اظهارات نخست وزیر این کشور مبنی بر زیر سوال بردن مشروعیت پیروزی علی بونگو در انتخابات سال 2009 فراخواند.
آفتاب‌‌نیوز :
این اتفاق آخرین سری از تنش‌های موجود میان گابن و فرانسه است. چندی پیش فرانسه تحقیقاتی را درباره ثروت خاندان کنگو در این کشور آفریقای غربی و نفت خیز انجام داد.

به گزارش آفتاب به نقل از خبرگزاری رویترز، مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی روز شنبه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا بونگو به صورت دموکراتیک انتخاب شده است، گفت: خیر تا آنجایی که می‌دانم اینگونه نیست.

علی بونگو توانست با موفقیت بر پدرش به ریاست جمهوری دست یابد.

در همین راستا فرانسوا کن رادی، کارشناس مرکز اقتصادی آفریقا در آفریقای جنوبی اعلام کرد: اظهارات والس می‌تواند فضا را برای اپوزیسیون باز کند. این اظهارات غیر دیپلماتیک والس در گابن به طور گسترده پخش شده و این مساله چهره بونگو را مخدوش کرده است.

همچنین وزیر کشور گابن در شبکه دولتی این کشور گفت: دولت در پی روشن سازی اظهارات والس خواهد بود. ما نیز تعجب کرده و از اظهارات مانوئل والس شوکه شدیم که او در حالی این اظهارات را بیان می‌کند که روابط دو کشور در سطوح عالی قرار دارد.

همچنین سخنگوی وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد: سفرای دو کشور روز دوشنبه در پایتخت‌شان با نمایندگان دولت کشورشان دیدار و گفت‌وگو کردند تا از هر گونه سوء تفاهم و سوء برداشت جلوگیری کنند.

گابن یکی از کشورهای ثروتمند در آفریقا است اما ثروت این کشور به صورت غیرمنصفانه توزیع می‌شود.

با توجه به اینکه گابن در گذشته یکی از مستعمرات فرانسه بوده است، هنوز پاریس نقش کلیدی در اقتصاد گابن بازی می‌کند و بیش از 100 شرکت نفتی مانند توتال در این کشور حضور دارند.

همچنین یک پایگاه نظامی در لیبرویل پایتخت این کشور قرار دارد که در آن بیش از 400 سرباز فرانسوی مستقر هستند.
منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین