کد خبر: ۳۴۳۸۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۰
برای از بین‌بردن نسل‌بشر نه جنگ لازم است و نه سیاست و نه فقر!

گونه جدیدی از انسان در راه است/آیا ما آخرین نسل‌بشریت هستیم؟

محققان معتقدند که برای از بین بردن نسل بشر نه جنگ لازم است و نه سیاست و نه فقر، بلکه ممکن است نوع انسان‌ها با کودکان اصلاح‌شده و هوش مصنوعی طراحی شده، از بین برود.
آفتاب‌‌نیوز :
ست شوستاک، ستاره‌شناس و رئیس موسسه جست‌وجوی هوش فرازمینی (SETI) به تازگی اظهار نظر جالبی در مورد آینده بشریت دارد و می‌گوید که توسعه و پیشرفت در زمینه بازمهندسی کودکان و طراحی هوش مصنوعی ما را به سمت گونه‌های «بیگانه» از انسان‌ها پیش خواهد برد.

به گزارش آفتاب به نقل از CNBC، جست‌وجوی هوش فرازمینی (SETI) نامی است که به پروژه‌های علمی با هدف یافتن هوش فرازمینی گفته می‌شود.

وی می‌افزاید: «ما در نهایت از این روش کودکانی را تولید خواهیم کرد که بسیار متفاوت از خود ما هستند؛ مثل تفاوت سگ با گرگ خاکستری».

شوستاک اظهار می‌کند: «من درباره تهدیدات انواع خودتخریبی‌های این دوران صحبت نمی‌کنم بلکه در مورد مسائلی صحبت می‌کنم که خودمان با دست خودمان و با اهدافی انجام می‌دهیم. سه مورد مهم وجود دارند که من معتقدم در قرن بیست و یکم اتفاق می‌افتند و آثار آنها عمیق‌تر از چیزی هستند که تصورش را می‌کنیم و البته این تاثیرات لزوما بد نیستند».

وی این موارد را این‌گونه بیان می‌کند: «نخستین تغییر این است که ما در نهایت زیست‌شناسی در سطح مولکول را درک خواهیم کرد. در نتیجه این تحول به زودی قادر به جلوگیری از تمامی بیماری‌ها خواهیم بود و این امر طلیعه‌ای برای دوران "کودکان اصلاح‌شده ژنتیکی" خواهد بود».

شوستاک همچنین بر این باور است که بشریت بیشتر از قبل به فضا نزدیک خواهد شد و از همین رو، به منابع بیشتری مثل مس، روی و پلاتین دست خواهد یافت و این امر ما را در جریان افزایش جمعیت جهان کمک خواهد کرد.

وی می‌گوید: «همه انتظار دارند که فرزندان‌مان بتوانند کلونی‌هایی روی سیاره مریخ یا ماه داشته باشند اما راهکار بهتر این است که یک زیست‌گاه عظیم که دور زمین می‌چرخد بسازیم تا لازم نباشد که حتما لباس فضایی به تن داشته باشیم».

وی می‌افزاید: «یکی از راهکارهای دیگر توسعه ایستگاه فضایی بین‌المللی به اندازه هزاران برابر ابعاد کنونی‌اش است تا بتوان افراد بی‌شماری را در این محیط‌های مهندسی‌شده قرار دهیم».

با این همه، شوستاک معتقد است که این فقط کودکان طراحی‌شده و کلونی‌های فضایی نیستند که بشریت را دچار تحول و دگرگونی خواهند کرد. شوستاک پیش‌بینی می‌کند که قبل از 2100 انسان موفق به ساخت «هوش عمومی‌ مصنوعی» یا GAI خواهد شد. در این صورت خود انسان‌ها به ماشین‌ها این امکان را می‌دهند که شغل‌هایشان را بگیرند و به جای آنها کار کنند. این ماشین‌ها لزوما نباید ماشین‌های بزرگی باشند.

شوستاک می‌گوید: «سیناپس‌های (محل اتصال دو عصب) مغز شما چند هزار نانومتر ابعاد دارند. ترانزیستور روی یک تراشه صدها برابر کوچک‌تر از این سیناپس‌هاست. پس این سخت‌افزارها نیز می‌توانند به هوشمندی انسان برسند و در یک ابزار الکترونیکی جا بگیرند».

این دانشمند ادعا می‌کند که این پیشرفت‌ها در دراز مدت در سیاست‌ها، جنگ یا اقتصاد شاید خود را ناچیز جلوه کنند اما موجب تحول و دگرگونی انسان خواهند شد. در واقع فرستادن افراد بیشتری به کلونی‌های فرازمینی ما را ناگزیر به نوعی «گونه‌زایی» می‌کند.

ست شوستاک معتقد است که نخستین تغییر در بشریت، این است که در نهایت به درک زیست‌شناسی در سطح مولکولی خواهیم رسید و در نتیجه انسان با تمامی بیماری‌ها مقابله خواهد کرد و وارد عصر «کودکان اصلاح ژنتیکی‌ شده» خواهیم شد

شوستاک می‌گوید: «بعد از تمام این موارد، محیط زیست فیزیکی بشر آینده چیزی متفاوت از زمین کنونی خواهد بود و براساس تاریخ می‌توانم بگویم که محیط اجتماعی آنها هم خاص خواهد بود».

وی می‌افزاید: «هزاران سال دیگر، حتی زیست‌گاه‌های کلونی مریخی آنها شباهتی به زندگی زمینی آنها نخواهد داشت. در واقع، بازمهندسی کودکان‌مان خیلی زود گونه بشریت را تغییر شکل خواهد داد».

شوستاک پیش‌بینی می‌کند که کلا زندگی انسان در هزار سال آینده تفاوت فاحشی با زندگی کنونی ما خواهد داشت و ربات‌های ابرهوشمندی طراحی خواهند شد که تاثیری هزار برابری روی انسان‌ها خواهند داشت.

وی معتقد است که با مهندسی فرزندان‌مان در واقع، موفقیت‌های مهندسی‌شده‌مان را جایگزین بچه‌های‌ طبیعی‌مان می‌کنیم.

شوستاک می‌گوید: «کودکان طراحی شده ما چیزی متفاوت و فراتر از خود ما خواهند شد ولی شاید بتوانیم با گذاشتن تراشه‌هایی در مغزشان یا حتی آپلود کردن مغزمان به این انسان‌های ماشینی، فرهنگ و شخصیت‌مان را به آنها القا کنیم اما مطمئنا چیزی که ما با آن مواجه خواهیم شد «گونه بشر اندیشه‌ورز» یا «هومو» نخواهد بود که ما 50 هزار است آن را شناخته‌ایم»!

دسته‌بندی هوش مصنوعی:

هوش مصنوعی محدود که به آن «هوش مصنوعی ضعیف» نیز گفته می‌شود. این نوع هوش مصنوعی تنها در یک حوزه متبحر می‌شود. هوش مصنوعی که توانست استاد بزرگ شطرنج جهان را شکست دهد، یکی از همین نمونه‌هاست. در واقع، تنها کاری که می‌تواند انجام دهد همین است.

هوش مصنوعی عمومی که به آن «هوش مصنوعی قوی» نیز گفته می‌شود. سطح هوشی این نوع هوش مصنوعی در سطح انسان است. ساخت این نوع هوش مصنوعی کاری دشوار است و دانشمندان هم‌اکنون در این مرحله هستند. این نوع هوش مصنوعی باید توانایی دلیل‌ آوردن‌، حل مشکل، توانایی فکر کردن به صورت مطلق، درک ایده‌های پیچیده، فراگیری سریع و درس‌آموزی از تجارب را داشته باشد. اگر جایگاه دقیق هوش مصنوعی را اکنون بخواهیم مشخص کنیم، بهتر است نمونه‌ای از روبات‌های هوشمند سال اخیر را مثال بزنیم. روبات آسیمو یک روبات انسان‌نماست که در چند سال اخیر معرفی و ارتقا داده شد. آسیمو توانایی خواندن حرکات و حالات چهره‌ انسان‌ها را دارد و می‌تواند مستقلا پاسخ دهد.

فراهوش هوشی است که در تمام زمینه‌ها از جمله خلاقیت علمی، هوش عمومی و مهارت‌های اجتماعی بسیار برتر از باهوش‌ترین انسان باشد.

منبع: آنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
کشتزار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
0
0
با تشکر از زحمات و مطالب خوب شما

" کشتزار " جامعترین و بروزترین پایگاه اینترنتی آموزشهای کشاورزی و باغبانی در ایران

http://www.keshtzar.com
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین