کد خبر: ۳۴۳۹۱۷
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۵

رییس جمهور چین را بیشتر بشناسید

شی جی پینگ،‌ هفتمین رییس جمهور جمهوری خلق چین است که دوره ریاستش از 14 مارس 2013 آغاز شده و 62 ساله است. او علاوه بر این که رییس جمهور و رییس حزب کمونیست چین است،‌ ریاست کمیسیون مرکزی ارتش چین را هم برعهده دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
شی جی پینگ پیش از رسیدن به مقام ریاست جمهوری در دولت مقام های دیگری را هم به عهده داشته است، ‌نایب‌رئیس کمیسیون مرکزی نظامی کشور، ریاست دانشکده مرکزی حزب کمونیست، و عضویت دائمی پولیتبورو قدرتمندترین نهاد سیاسی کشور از جمله این سمت ها است. او در سال ۲۰۱۲ به عنوان رهبر جدید چین و رئیس جدید کمیسیون مرکزی ارتش انتخاب شده است.

* سیاست در خانواده آقای پینگ ارثی است. او فرزند یکی از اعضای منتقد دولت چین در سال های گذشته است. پدر او شی ژونگ شان از بنیانگذاران حزب کمونیست بوده و پست های مختلفی از جمله رییس نهاد تبلیغات سیاسی ‌و معاون نخست وزیری را به عهده داشته است، اما زمانی که شی جی، ‌10 ساله بود،‌ پاکسازی شده و برای کار به یک کارخانه فرستاده شده است. در 15 سالگی شی‌، پدرش در جریان انقلاب فرهنگی و تسلط مائو به زندان افتاد. با این حال پینگ جوان در شاخه جوانان حزب به فعالیت پرداخت و دبیر یکی از شاخه های تیم تولید حزب شد.

*پینگ، ‌تحصیلات اولیه دانشگاهی اش را در رشته شیمی پشت سر گذاشت و بعد از آن به عنوان منشی برای یکی از زیردستان سابق پدرش کار کرد. بعد از این دوره، او برای مطالعه در مورد کشاورزی در آمریکا به ایالت آیووا رفت و برای مدتی با یک خانواده آمریکایی زندگی کرد. سپس او بار دیگر به درس خواندن در کنار شغلش ادامه داد و سرانجام مدرک دکتری در حقوق را دریافت کرد که شاخه ای شامل علوم حقوق، ‌مدیریت، ‌سیاست و تاریخ انقلاب است؛ البته گفته می شود که در مورد مدرک دکترای پینگ سوالاتی وجود دارد.

*پینگ در دهه 80 با دختر سفیر چین در بریتانیا ازدواج کرد، ‌اما چند سال بعد از همسرش جدا شد و در اواخر همان دهه 80 با یک خواننده آوازهای محلی بسیار مشهور و محبوب چینی ازدواج کرد. این زوج خوشبخت که یک فرزند دختر دارند به دلیل مسافرت های زیادی که هر دو به علت شغلشان ناچار به آن هستند جدا از هم زندگی می‌کنند. دختر آنها در سال 2010 برای ادامه تحصیل با نام مستعار در دانشگاه آکسفورد ثبت نام کرده است. *«پنگ» همسر فعلی «پینگ» در توضیف او می‌گوید: « شی،‌ آدم خاکی و سخت کوشی است،‌ وقتی در خانه است اصلا فکر نمی کنم که او رهبر است،‌ او در خانه تنها همسر من است» همسر آقای پینگ، ‌با آن که همواره در کنار رییس جمهور نیست، ‌نقش خود را به عنوان بانوی اول کنار نگذاشته است. ‌برای مثال او یک بار در سال 2014 میزبان میشل اوباما، همسر اوباما رییس جمهور آمریکا، بوده است.

*در سال 1997 آقای پینک بعد از دوره ای از شغل های دولتی در استان های مختلف چین، توانست وارد کمیته ی مرکزی حزب شود، با این که عضویت او در ابتدا به صورت علی البدل بود و تعداد آرایی که کسب کرد، ‌کم بود اما توانست با توجه به جایگاهش به پست جدید دست پیدا کند. در مدت معاونت و استانداری در استان فوجیان چین توانست با جذب سرمایه گذاری های خارجی به پیشرفت اقتصادی این استان کمک کند. حدود پنج سال بعد،‌ او توانست در یک استان دیگر به سمت فرمانداری برسد و ریاست حزب در آن استان را هم به دست بیاورد. بعد از آن توانست به عنوان عضو اصلی به کمیته مرکزی حزب راه یابد.

*در سال 2012 پینگ برای چند هفته از نظر ها ناپدید شد،‌ او قرار های مهمی مثل دیدار با وزیر خارجه وقت آمریکا،‌ هیلاری کلینتون، لی هسینگ لونگ نخست وزیر مالزی ‌و یک مقام عالی رتبه روسی را لغو کرد.‌روزنامه آمریکایی واشنگتون پست در یک گمانه زنی احتمال زخمی شدن او را مطرح کرده بود،‌ اما برخی دیگر احتمال می دهند که این غایب شدن پینگ با هدف آماده شدن او برای قرار گرفتن در پست های بالاتر دولتی بوده است.

یک ماه بعد از ناپدید شدن، پینگ در نوامبر 2012 دبیرکل حزب کمونیست شد،‌ انتخاب همزمان او به عنوان رییس کمیسیون نظامی مرکزی،‌ به صورت غیر رسمی نشان دهنده انتخاب او به عنوان رهبر بعدی چین بود. در یکی از اولین سخنرانی ها در مقام جدید، پینگ گفت که مردم چین « انتظار تحصیلات بهتر، ‌شغل های با ثبات بیشتر، ‌درآمد بیشتر، ‌امنیت اجتماعی قابل اعتمادتر، ‌مراقبت های پزشکی با استانداردهای بالاتر، ‌شرایط زندگی راحت تر و محیط زیست زیباتر را دارند.» و حزب کمونیست در نوامبر 2013 دستور یک سری اصلاحات اقتصادی و اجتماعی را داد. اصلاحاتی که جامع و عمیق توصیف شدند و گفته می شود که بعد از اصلاحات سال 1992 در چین مهم ترین اصلاحات اساسی این کشور هستند. این اصلاحات با این هدف بود که دولت به تدریج دخالت خود را در توزیع سرمایه کاهش دهد و بازسازی شرکت های دولتی به منظور ایجاد رقابت بیشتر با جذب سرمایه های بخش خارجی و خصوصی در صنایع که قبلا بسیار کنترل شده بودند، فراهم شود.

*در دوران ریاست جمهوری پینگ یکی دیگر از قوانین انتقاد برانگیز دولت چین در مورد مردم این کشور مورد بازنگری قرار گرفت و دولت اعلام کرد که از ابتدای سال 2016 خانواده های چینی می توانند دو فرزند داشته باشند، تا قبل از این همه خانواده های چینی به صورت الزامی تنها می توانستند یک فرزند داشته باشند.

*رییس جمهور فعلی چین،‌ سفرهای خارجی زیادی در طول دوران ریاست جمهوری اش داشته و ‌از جمله از روسیه، ‌بریتانیا و ‌آمریکا دیدن کرده است اما دیپلماسی چینی ها در آسیای غربی و خاورمیانه آن قدرها فعال نبوده است. رییس جمهور چین اردیبهشت امسال در دیداری با حسن روحانی بر لزوم گسترش روابط این کشور با ایران تاکید کرده بود، ‌اما دور جدید سفرهای او در خاورمیانه که شامل دیدار با پادشاه عربستان و رییس جمهور ایران است، ‌با تاکید بر افزایش همکاری های منطقه ای انجام می‌شود.

*پیش از این گمانه زنی می شد که پینگ برنامه سفرش را به گونه ای تنظیم کرده است که بتواند نقش میانجی را در کاهش تنش بین ایران و عربستان بازی کند، تنش هایی که بعد از به شادت رسیدن شیخ نمر و حمله به سفارت عربستان در تهران و مشهد افزایش پیدا کرده است.

*شرایط اقتصادی امروز چین،‌چندان امیدوار کننده نیست، ‌رشد اقتصادی این کشور نسبت به سال های گذشته سقوط چشم گیری داشته است. آمارهای رسمی دولت چین نشان می‌دهد که نرخ رشد اقتصاد این کشور در سه ماهه پایانی سال گذشته میلادی ٦.٨ درصد و از نرخ ٦.٩ درصد در سه ماهه قبل از آن پائین‌تر بوده است. نرخ رشد اقتصادی سالانه این کشور طی سال گذشته میلادی به ٦.٩ درصد رسید که پائین‌ترین رقم آن از سال ١٩٩٠ میلادی است. کارشناسان اقتصادی معتقد هستند با توجه به بحران بازارهای جهانی، چین نیازمند بازارهای جدید برای محصولات خود است،‌ آن هم در شرایطی که کاهش قیمت نفت بسیاری از کشورها را تحت تاثیر قرار داده و منابع مالی آنها را کاهش داده است. در چنین شرایطی سفر رییس جمهور چین به ایران که بعد از سفر نخست وزیر پاکستان در هفته گذشته دومین سفر یک مقام رسمی خارجی به کشور بعد از برداشته شدن تحریم‌ها است، می‌تواند با گمانه زنی در مورد اهداف اقتصادی از جمله جذب سرمایه و پیدا کردن بازار همراه باشد.

منبع: ایسنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین