کد خبر: ۳۴۴۱۳۱
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۴

بهترین مکان برای اختفای رهبران داعش+نقشه

یک روزنامه آمریکایی به نقل از منابع سوری اعلام کرد که داعش با این تصور که آمریکا هرگز سد طبقه در سوریه را بمباران نخواهد کرد، از این سد به عنوان پناهگاهی برای مهمترین زندانیان و مقری برای رهبران خود و انبار مهم سلاح‌هایش استفاده می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :  آریل اهرام، یکی از اساتید موسسه تحقیقاتی ویرجینیا که از سدهای خاورمیانه بازدید کرده در این باره می‌گوید: اگر سد طبقه سوریه که بزرگترین سد سوریه است تخریب شود، آبهای پشت این سد بخش‌های وسیعی از عراق را در خود غرق می‌کند و این به معنای قطع کامل برق از شرق سوریه نیز خواهد بود. باید گفت نتیجه تخریب سد فاجعه‌ای زیست محیطی برای عراق و بحرانی انسانی برای سوریه است.

به گزارش  روزنامه وال استریت ژورنال، سد طبقه در 25 مایلی غرب شهر رقه مرکز خلافت خودخوانده داعش در سوریه قرار دارد.

این سد در دهه 70 قرن گذشته با کمک روسیه برای مهار جریان آب روی رودخانه فرات به سمت جنوب شرقی سوریه و شمال عراق ساخته شده است که پشت آن دریاچه "الاسد" به طول 50 مایل به وجود آمده که بزرگترین دریاچه در سوریه محسوب می‌شود.

بهترین مکان برای اختفای رهبران داعش+نقشه

اهرام می‌گوید: داعش از این سد برای نگهداری زندانیان خود بسته به میزان اهمیتشان استفاده می‌کند به ویژه زندانیانی که می‌خواهد آنها را از چشم آمریکا و دیگر کشورها مخفی نگه دارد. داعش تصور می‌کند شناسایی و دست‌یابی به این زندانیان در تاسیسات سد طبقه برای دستگاه اطلاعات کشورهای خارجی دشوار است.

این روزنامه با استناد به اظهارات سه منبع می‌نویسد: مقامات آمریکایی از اقدامات داعش در سد طبقه اطلاع داشته و به شدت درمورد حفاظت از این سد و استفاده از آن به عنوان یک مرکز عملیاتی نگران هستند.

برخی تحلیلگران مسائل خاورمیانه و مقامات آمریکایی از این مسئله نگران هستند که داعش در صورتی که احساس کند کنترلش بر منطقه ضعیف شده،‌ بخواهد این سد را منفجر کند.

یک مسئول آمریکایی می‌گوید: داعش دفاتر برخی از رهبران برجسته خود را در سد موصل در عراق مستقر کرده بود و این مساله هنگامی که سد موصل در اوت 2014 توسط نیروهای عراقی و پیشمرگ‌ها پس گرفته شد به خوبی نمایان بود.

به گفته مسئولان آمریکایی، بازپس گیری سد طبقه از داعش دشوار بوده و این اقدام به یک دلیل مهم چالش بزرگتری نسبت به عملیات بازپس‌گیری سد موصل خواهد بود و آن هم اینست که "نیروهای زمینی ائتلاف ضد داعش در سوریه در این منطقه حضور ندارند که رهبری عملیات را برعهده بگیرند."
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین