کد خبر: ۳۴۴۴
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۸۴ - ۱۱:۱۰

توكيو بايد واقعيت هاي تاريخي را بپذيرد

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش بي بي سي، احساسات ضدژاپني در چين، از هفته گذشته و زماني بالا گرفت كه ژاپن متن تازه كتاب هاي درسي را تصويب كرد. كتاب هاي تازه، به گفته منتقدان بر بي رحمي هاي گذشته اين كشور در زمان جنگ سرپوش مي گذارد.

ون جيابائو گفت كه واكنش شديد چيني ها بايد توكيو را وادارد تا در تلاش خود براي دستيابي به يك كرسي در شوراي امنيت، به طور جدي تجديدنظر كند.

هردو كشور در جريان اين مجادله لفظي، از طريق مجاري عمومي و ديپلماتيك يكديگر را مورد اتهام قرار مي دهند.

جونيچيرو كويزومي، نخست وزير ژاپن حملاتي را كه عليه اماكن و شهروندان ژاپني در چين صورت گرفت "شديدا تاسف برانگيز" توصيف كرد.

او افزود كه پكن مسئول حفظ امنيت و تامين منافع ژاپن در اين كشور است و گفت مايل است براي حل اين اختلاف با مسئولان چين مذاكره كند.

ون كه روز سه شنبه در پايان سفر خود به هند گفت: "مسئله اصلي در روابط چين با ژاپن اين است كه ژاپن بايد صادقانه واقعيت هاي تاريخي را بپذيرد."

ون همچنين ناخرسندي چين را از تلاش هاي اخير ژاپن براي كسب يك كرسي دائم در شوراي امنيت سازمان ملل نشان داد و اظهار داشت: تظاهرات اخير بايد توكيو را برانگيزد تا بر اين مسئله "به طور عميق و ژرف" فكر كند.

او گفت: "تنها كشوري كه به تاريخ احترام بگذارد، مسئوليت گذشته تاريخي خود را بپذيرد و اعتماد مردم آسيا و جهان را به طور گسترده به دست آورد مي تواند مسئوليت بزرگتري در جامعه بين المللي برعهده بگيرد."

هرچند روابط تجاري و بازرگاني ميان دو كشور گسترش يافته است اما رفتار سربازان ژاپني در دوراني كه بخش هاي شرقي چين را در نيمه نخست قرن بيستم به تصرف درآورده بودند، همچنان احساسات تندوتيزي را در هر دو طرف بر مي انگيزد.

چين مي گويد: كتاب هاي درسي تازه اي كه اخيرا انتشار آنها از سوي توكيو تصويب شده بر بي رحمي هاي ارتش ژاپن سرپوش مي گذارند.

در يكي از اين كتاب ها، از قتل سيصد هزار غيرنظامي به دست ارتش ژاپن كه در سال 1937 در شهر ننجيانگ چين رخ داد، با عبارت "حادثه" نام برده مي شود، در حالي كه اين كشتار در ساير نقاط جهان به عنوان "قتل عام" شناخته مي شود.

روز شنبه ده هزار چيني در پكن راهپيمايي كردند تا خشم خود را نسبت به اين كتاب هاي درسي ابراز كنند. اين بزرگترين راهپيمايي در پكن از سال 1999 تاكنون است.

تظاهرات در روز يكشنبه به ساير شهرهاي چين هم كشيده شد و تظاهركنندگان علاوه بر ساختمان سفارت ژاپن به يك رستوران و گروهي از دانشجويان ژاپني حمله كردند.

تحليلگران مي گويند كه سطح و شدت اين ناآرامي ها در چين بي سابقه است و نشانگر موافقت ضمني دولت پكن با برگزاري تظاهرات است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین