کد خبر: ۳۴۴۷۳۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۵
عضو هیات علمی انشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان:

10 بانک و موسسه مالی تا سال آینده ورشکست می‌شوند/ نقش نمایندگان مجلس در حمایت از موسسات مالی غیرمجاز

یک کارشناس اقتصادی در مورد حمایت نمایندگان مجلس از موسسات مالی غیرمجاز گفت: 90 نماینده مجلس طی نامه‌ای از بانک مرکزی خواستند تا موسسه‌ای که اخیراً ورشکست شده را غیر مجاز اعلام نکند.
آفتاب‌‌نیوز :
محمدحسین ادیب، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان شب گذشته با حضور در برنامه پایش با بیان اینکه نباید نقش مجلس در حمایت از مؤسسات غیرمجاز را نادیده گرفت، افزود: اکنون هیچ فعال اقتصادی نمی‌تواند نرخ بهره 20 تا 27 درصدی را پرداخت کند.

وی با طرح این سوال که چرا نرخ بهره بانکی بالاست؟ اظهار کرد: علت بالا بودن نرخ بهره، بالا بودن سود سپرده است و علت بالا بودن سود سپرده نیز این است که ده موسسه و بانک کوچک در حال ورشکستی هستند.

این اقتصاددان به گفته حمید تهران‌فر، معاون نظارتی بانک مرکزی مبنی بر اینکه آب از سر این ده بانک و موسسه گذشته و هیچ چیزی برای آن‌ها مهم نیست، اشاره کرد و گفت: این‌ بانک‌ها و موسسات با بالا بردن سود سپرده قصد دارند، مشکلات خود را به بعد منتقل کنند.

وی تاکید کرد: مردم بدانند هر موسسه و بانکی که سود بیشتری می‌دهد آن موسسه یا بانک یک گام بیشتر تا ورشکستگی فاصله ندارد و به گفته مدیر عامل یکی از بانک‌های خصوصی، بانک‌های دیگر مجبورند که با این ده بانک و موسسه مالی ورشکسته رقابت کنند در غیر این صورت پول از بانک‌های دیگر به سمت این بانک‌ها سرازیر می‌شود.

ادیب ادامه داد: به عبارت دیگر چیزی که اکنون در کشور در حال رخ دادن است این است که بانک‌ها برای غرق شدن در حال رقابت با یکدیگر هستند و استراتژی بانک مرکزی عدم دخالت در این فضاست تا عملکرد بازار میزان سود را مشخص کند و با توجه به شرایط موجود نیز عملکرد بازار به معنی غرق شدن بانک‌هاست و صراحتاً می‌گویم با این استراتژی، ده بانک و موسسه مالی تا سال آینده ورشکست می‌شوند.

وی اظهار کرد: سود سپرده‌ای که بانک‌ها اکنون در حال پرداخت آن هستند در اقتصاد قابل توجیه نیست و به گفته تهران‌فر، معاون بانک مرکزی نیز 50 درصد وام‌های بانکی به شرکت‌های بزرگ داده شده که آن را باز نمی‌گردانند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه این شرکت‌ها برای بازپرداخت وام خود از بانک دیگری وام می‌گیرند، افزود: در واقع با این شرایط حاصل جمع مثبت این رفتار برای بانک‌ها صفر است و اگر به وام‌های دریافتی، شرکت‌های دولتی را نیز اضافه کنیم، بیشتر این وام‌ها به دو هزار شرکت داده شده است.

به گفته وی اکنون مشکل کشور صنایع کوچک نیست بلکه دو هزار شرکت دولتی است که از ده سال پیش به این سو به مرور باید ورشکسته می‌شدند و با گرفتن وام ادامه فعالیت داده‌اند.
ادیب با بیان اینکه تاکنون دو عامل تورم بالا در کشور و سود 80 درصدی که این شرکت‌ها کسب کرده‌اند آنها را سرپا نگه داشته است، تصریح کرد: در صورتی که این شرکت‌ها تا سال آینده تغییر استراتژی ندهند دیگر قادر به ادامه حیات نخواهند بود.

وی گفت: طی سه روز گذشته ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی، در جلسه‌ای خصوصی با مسئولان اعلام کرد که تورم در 4 ماه گذشته منفی بوده است و ما جرات اعلام آن را نداریم چراکه به اعتراض تولیدکنندگان می‌انجامد.

این کارشناس اقتصادی با طرح این سوال که مگر ممکن است نرخ بهره 27 درصد باشد و نرخ تورم منفی شود؟ گفت: در همه جای دنیا نرخ بهره و سود سپرده 2 تا 3 درصد بیشتر از تورم است.
وی تاکید کرد: علت دوم نیز این است که ما روزانه 400 هزار بشکه انرژی وارد اقتصاد کشور می‌کنیم و قبل از سقوط قیمت‌ نفت، نرخ هر بشکه‌ این محصول 110 دلار و معدل قیمتی انرژی در داخل کشور برای فروش 10 دلار بود و در واقع ما بابت هر بشکه نفت 100 دلار به اقتصاد ضرر می‌زنیم.
ادیب تصریح کرد: سالی 140 میلیارد دلار به اقتصاد دنیا انرژی عرضه می‌کردیم و پول آن را دریافت نمی‌کردیم.

وی ادامه داد: امروز نفت اپک بشکه‌ای 23 دلار است، یعنی 10 دلار آن را می‌دهیم و 13 دلار آن را دریافت نمی‌کنیم و د ران زمان 100 دلار نمی‌گرفتیم و اکنون 13 دلار نمی‌گیریم، این مهم‌ترین عاملی بود که به صورت سود در صورت مالی شرکت‌ها شناسایی شد.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: چون یارانه انرژی از بشکه ای 100 دلار به 13 دلار رسیده و تورم هم در ان وجود ندارد و دو هزار شرکتی که وام دریافت کرده بودند و آن را پس نمی‌دهند تا بهره‌وری را اجرایی کنیم، سیستم به بن‌بست رسیده و مسئول این اتفاق نیز بانک مرکزی است.

وی ضمن تاکید بر اینکه سال آینده ده موسسه مالی و بانک کوچک و بزرگ ورشکست می‌شوند، خاطر نشان کرد: حیات این بانک‌ها تا15 ماه دیگر نیز دوام ندارد و اگر بانک مرکزی از عملکرد بازار دست بردارد و در شرایط فعلی دخالت کند قضیه قابل مدیریت است.

منبع: آنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
1
0
با سلام لطفا اسم بانکها را اعلام نمائید تشکر
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین