کد خبر: ۳۴۴۸۳۰
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۲

لرد لامونت: بازار ایران بزرگ ترین بازار نوظهور از زمان فروپاشی شوروی است

لرد 'نورمن لامونت' رییس اتاق بازرگانی انگلیس و ایران با اشاره به فرصت های 'بسیار بزرگ ایجاد شده 'برای همکاری اقتصادی با ایران بعد از لغو تحریم ها، گفت: بازار ایران بزرگ ترین بازار نوظهور از زمان فروپاشی شوروی در 25 سال پیش به شمار می آید.
آفتاب‌‌نیوز :
لامونت وزیر پیشین دارایی انگلیس که اخیرا نیز به عنوان فرستاده تجاری انگلیس به ایران از سوی دیوید کامرون منصوب شده است در گفت وگویی با روزنامه ایندیپندنت که روز دوشنبه منتشر شد،گفت: لغو تحریم های تجاری علیه ایران فرصت بسیاری بزرگی را برای همکاری اقتصادی با ایران فراهم کرده است.

رییس اتاق بازرگانی انگلیس و ایران گفت: ایران چهارمین ذخایر نفت و دومین ذخایر بزرگ گاز جهان را دارا هست و این دو، ایران را در زمره یکی از کشورهای سرشار از انرژی جهان قرار داده ضمن اینکه برخلاف دیگر کشورهای تولیدکننده نفت، اقتصاد ایران دارای ابعاد و جنبه های دیگری نیز است.
لامونت با اشاره ظرفیت های بالای ایران در تولید مس، روی و آلومینیوم اضافه کرد: ایران دارای صنعت خودرو سازی است که این صنعت تمایل به همکاری با شرکت های خارجی دارد.

وی در همین حال گفت: تجارت انگلیس با ایران مایل ها از کشورهای دیگر عقب تر است. میزان تجارت انگلیس با ایران یک بیستم تجارت آلمان با این کشور و حتی پایین تر از آمریکا است که تجارت با ایران را به لحاظ نظری غیرقانونی کرده است. اما در آنجا فرصت فوق العاده ای وجود دارد که بایستی از استفاده کرد. 

لرد لامونت همچنین در مورد کسب سود توسط شرکت های انگلیسی در ایران با توجه به لغو تحریم های این کشور و فرصت های زیاد ایجاد شده ابراز امیدواری کرده است.

به نوشته ایندیپندنت، لامونت یکی از دوازده نماینده تجاری انگلیس است که توسط دیوید کامرون نخست وزیر این کشور با هدف افزایش صادرات انگلیس تا سال 2020 میلادی به یک تریلیون پوند در سال، منصوب شده است.

لرد لامونت در این گفت وگو همچنین با رد ادعاهای مطرح شده در مورد نقش منفی ایران در معادلات منطقه ای گفت: من این روایت غرب درباره ایران را قبول ندارم. آنها درباره مداخله ایران در دیگر کشورها صحبت می کنند اما وقتی عربستان سعودی در یمن دخالت می کند و یا زمانی که برای شورشیان سوری کمک های مالی می فرستد آنها درباره مداخلات ریاض چیزی نمی گویند.

لرد لامونت گفت:' این تقصیر ایران نیست که نفوذش در عراق زیاد شده است؛ نفوذ ایران در منطقه به خاطر اقدامات غربی ها زیاد شده است. این ایران نبود که صدام را ساقط کرد.'

وی افزود: ما می دانیم که آمریکا به دلیل نتایج اتفاقات صورت گرفته در یازدهم سپتامبر سال 2001 میلادی خیلی نگران امنیت این کشور است . اما یک دهه قبل از آن ایران به جنگ با عراق خاتمه داد. سیاست ایران تلاش برای کسب اطمینان از این مساله است که این اتفاق (جنگ) دوباره رخ ندهد.

لامونت همچنین با اشاره به برخی نگرانی ها در مورد توافق هسته ای ایران در غرب گفت: اگر هر یک از پنج قدرتی که توافق پنج به علاوه یک را امضا کردند فکر کنند که ایران از توافق هسته ای تخطی کرده است آنها می توانند تحریم ها را مجددا برقرار سازند. این توافق از سوی بخش وسیعی از جامعه ایران ازجمله (حضرت ) آیت الله خامنه ای رهبر معظم ایران مورد حمایت قرارگرفته است و این نشانگر یک ائتلاف وسیع در مورد ( اجرای ) آن است.

لرد 'نورمن لامونت'، رییس اتاق بازرگانی انگلیس و ایران و عضو مجلس اعیان اخیرا نیز در گفت وگو با ایرنا ضمن تبریک و ابراز قدردانی از تلاش بی وقفه محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در حصول توافق هسته ای و اجرای برجام تصریح کرد: شرکت های انگلیسی مشتاقانه منتظر ورود به بازارهای ایران هستند.

این سیاستمدار انگلیسی با «برد-برد خواندن توافق هسته ای» تصریح کرد: این توافق سرآغاز روابط بهتر میان جمهوری اسلامی ایران و انگلیس خواهد بود.

به گزارش ایرنا، ‘نورمن لامونت’ همچنین گفت: توافق هسته ای حاصل شده میان ایران و گروه پنج به علاوه یک، 'اتفاقی در ابعاد تاریخی ' است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین