کد خبر: ۳۴۵۰۷۱
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۹

حیوانی که بیش از یک قرن پیش منقرض شده، دوباره ساخته می‌شود؟

دانشمندان در حال تلاش هستند تا حیوانی از خانواده گورخرها را که بیش از 100 سال منقرض شده بود، دوباره به وجود بیاورند.
آفتاب‌‌نیوز :
تاکنون اسم کواگا را هم نشنیده اید؟ شما تنها نیستید. این حیوان یکی از انواع گورخرها است که حدود 100 سال پیش منقرض شده. ولی الان در شهری در آفریقای جنوبی دانشمندان تلاش می کنند این حیوان را بازگردانند.

مانند گورخرها، کواگا ها هم خط دارند، ولی این خط ها فقط در جلوی بدنشان قرار دارند. بر عکس گورخرها نیمه پشتی بدن این حیوان قهوه ای رنگ است. این حیوانات معمولا در آفریقای جنوبی زندگی می کردند ولی مهاجران اروپایی شروع به کشتن بی‌رویه آنها کردند و در سال 1880 آخرین نمونه هم کشته شد. البته الان به کمک دی‌ان‌ای، دانشمندان حیوانی را پرورش داده اند که به شدت با کواگا شباهت دارد.

مهندسی معکوس

گروهی به اسم پروژه کواگا تلاش کرده اند تا این گونه کمتر شناخته شده را احیا کنند. اریک هیلی رهبر این پروژه و استاد دانشگاه کیپ تاون در این رابطه گفت که کلید احیاء این گونه، در ژن حیوان پنهان شده بود. آزمایش کردن پوست این حیوان نشان داد که کواگا گونه ای از گورخر است.

هیرلی فرض کرد که ژن های که کواگا را به وجود آوردند در گورخرها هنوز وجود دارد و می تواند با روشی، ظاهر شود. در این تحقیق، اکنون با هر توله گورخری که به دنیا می آید رنگ ها متمایزتر و شفاف‌تر دیده می شود.

یک گورخر می تواند خط های خود را تغییر دهد

به گزارش خبرآنلاین؛ این پروژه هم بدون انتقاد نبود، بعضی می گویند این پروژه شیرین کاری بیش نیست و تنها کار آنها ساختن گورخری با شکل متفاوت است.

رهبر پروژه در این رابطه گفت: مخالفان می گویند شما دقیقا همان گونه ای که اینجا بوده است را نمی توانید بسازید. شاید بهشکل ژنتیکی این حیوانات مثل حیوان های قبلی نباشند، شاید ویژگی های ژنتکی باشد که ما از آنها استفاده نکرده باشیم.

به این حیوانات رائو کواگا می گویند، از 100 حیوانی که روی آنها این تغییر در حال اجرا است فقط 6 نوع این اسم را دارند ولی برنامه هایی وجود دارد که وقتی این تعداد به 50 رسید آنها در یک مکان با هم زندگی کنند.

منبع: سی ان ان/ 26 ژانویه 2016
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین