کد خبر: ۳۴۵۱۳۳
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱
انتخابات تنها روش حل دموکراتیک اختلاف سلیقه‌ها/شورای‌نگهبان به‌دور از دغدغه‌سیاسی به اعتراض‌ها رسیدگی کند

واکنش‌ به ردصلاحیت‌ها؛ نباید با صندوق‌رای قهر کنیم/ رایزنی روحانی و لاریجانی ادامه دارد

ممکن است که برخی از نمایندگان طی سالهای گذشته تخلفاتی مرتکب شده باشند اما این طبیعی است که از شورای نگهبان بخواهیم دلیل رد صلاحیت‌ها بیان شود و در افکار عمومی مشخص شود که عدم التزام به اسلام و نظام و ولایت فقیه یعنی چه؟
آفتاب‌‌نیوز :
نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: باید راهکاری وجود داشته‌باشد که نامزدهای ردصلاحیت‌شده حداقل بتوانند پیام‌شان را به مسئولان برسانند و مطمئن باشند این صحبت‌ها شنیده می‌شود اما متاسفانه باتوجه به حجم بالای ردصلاحیت‌ها عملاً این امکان وجود ندارد و به لحاظ اجرایی رسیدگی به این شکایت‌ها تقریباً غیرممکن است.

به گزارش آفتاب، مسعود پزشکیان با اشاره به رد صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب ازسوی شورای نگهبان اظهار داشت: متاسفانه آنقدر تعداد ردصلاحیت‌ها بالاست که عملاً امکان بررسی مدارک و اسناد اعتراض‌ها وجود ندارد و فکر می‌کنم نمی‌شود در عرض ۲۰ روز به این حجم بالای اعتراض‌ها رسیدگی کرد.

رسیدگی به این حجم ردصلاحیت‌ها در ۲۰ روز غیرممکن است

او گفت: باید راهکاری وجود داشته‌باشد که نامزدهای ردصلاحیت‌شده حداقل بتوانند پیام‌شان را به مسئولان برسانند و مطمئن باشند این صحبت‌ها شنیده می‌شود اما متاسفانه باتوجه به حجم بالای ردصلاحیت‌ها عملاً این امکان وجود ندارد و به لحاظ اجرایی رسیدگی به این شکایت‌ها تقریباً غیرممکن است.

برخی ائمه جماعت به‌دلیل عدم التزام به اسلام ردصلاحیت شده‌اند

نماینده مردم تبریز در مجلس ادامه داد: متاسفانه برای اکثر نامزدهای ردصلاحیت شده بند یک ماده ۲۸ درج شده که به معنای عدم التزام به اسلام است و مسئله اینجاست که در میان این افراد کسانی هستند که سابقه امامت نماز جماعت را داشته، یا کسانی که ۸ سال در جبهه جنگیده‌اند و کسانی که تمام وجودشان اعتقاد به اسلام و انقلاب است.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس نهم خاطرنشان کرد: سوال اینجاست که چگونه باید این اعتقاد به اسلام را به اثبات رساند؟ از طرفی آیا می‌توان ظرف ۲۰ روز هشت‌هزار صفحه کتاب داستان خواند که بتوان هزاران برگ سند و مدرک مربوط این ۸۰۰۰هزار نامزد ردصلاحیت‌شده را مطالعه و بررسی کرد؟!

پزشکیان در پاسخ به این سوال که باتوجه به حضورچهره‌های شناخته‌شده و نمایندگان مجلس ادوار گذشته درمیان این افراد ردصلاحیت شده، چگونه حکم عدم احراز صلاحیت صادر شده، گفت: مساله این است که روند قضاوت باید به گونه‌ای باشد که از ابتدا مانع از ایجاد چنین مشکلی شود و بحث بر سر این است که چرا باید چنین تاوانی را بدهیم و مردم را دلسرد کنیم.

روسای‌جمهور، مجلس و خود نامزدها درحال رایزنی برای حل مشکل هستند

این نماینده عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان این‌که از میزان تاثیرگذاری رئیس‌جمهور بی‌خبر است، گفت: با این وجود هم مجلس، هم دولت و هم خود کاندیدا‌ها درحال رایزنی با مسئولان برای حل این مشکل هستند.

نباید با صندوق رای قهر کنیم

پزشکیان همچنین در پاسخ به این سوال که آیا درصورت عدم حل مشکل ردصلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان، این جریان اقدام به دریافت رزومه از نیروهای غیرجناحی تاییدشده و تهیه لیست انتخاباتی خواهد کرد یا خیر، ‌ گفت: البته من مشخصاً درباره این پیشنهاد اطلاع دقیقی ندارم اما حضور در انتخابات یک اصل است و نباید با صندوق رای قهر کنیم.

او اضافه کرد: درخصوص این‌که باید با چه راهکاری با محدودیت‌هایی که پیش‌روی مشارکت ما به‌وجود می‌آید، روبرو شویم هم باید بگویم که نهایتاً باید براساس شرایط، موقعیت، داشته‌ها و کسانی که حضور دارند، تصمیم‌گیری کنیم.

مرزی میان اصلاح‌طلبان و مردم وجود ندارد

پزشکیان همچنین در پاسخ به این سوال که آیا چنین تصمیمی می‌تواند دایره اصلاح‌طلبی را به سمت مردم گسترش دهد، گفت: سوال اینجاست که مگر اصلاح‌طلبی روشی غیرمردمی است؟! اصلاح‌طلبان جزو مردم هستند و مرزی میان اصلاح‌طلبان و مردم وجود ندارد.

کرباسچی: انتخابات تنها روش حل دموکراتیک اختلاف سلیقه‌هاست/ قهر نمی‌کنیم

غلامحسین کرباسچی نیز در خصوص رد صلاحیت‌ها گفت: اگر مردم احساس کنند رد صلاحیت‌ها توجیهی نداشته قطعا دلسرد می‌شوند. امیدواریم بررسی صلاحیت‌ها به گونه‌ای باشد که شرکت مردم در انتخابات را کاهش ندهد.

وی با تاکید بر اینکه نفس انتخابات بسیار مهم است، گفت: در هیچ شرایطی حتی اگر نیروهای اصلاح طلب رد صلاحیت شوند در مقابل ناملایمتی‌ها نباید قهر کرده و انتخابات را‌‌ رها کرد تنها ابزار حل مسالمت آمیز اختلاف‌های درون کشور انتخابات است و اگر آن را حذف کنیم معنی آن این است که اختلاف سلیقه‌ها باید با روش‌های غیر دموکراتیک حل شود.

عضو حزب کارگزاران با اشاره به اینکه رد صلاحیت‌ها همواره در طول این سال‌ها وجود داشته و معمولا تجدیدنظرهایی نسبت به بررسی‌های اولیه صورت می‌گرفته است، گفت: البته رد صلاحیت‌ها هیچ‌گاه به گستردگی این بار نبود. ثبت نام کننده‌ها نیز در این دوره تعدادشان زیاد بود که بخش عظیمی از آن‌ها عدم احراز صلاحیت شدند که امیدوارم این مساله فقط درمورد یک جناح خاص نباشد البته بنابر آنچه که خودشان اعلام کردند فرصت کافی برای بررسی احراز صلاحیت‌ها نداشته‌اند.

وی گفت: باید دلایل رد صلاحیت‌ها برای افکار عمومی روشن شود گاهی فردی تخلف کرده و از صلاحیت افتاده است این عجیب نیست اشکال این است که آنچه دلیل رد صلاحیت‌ها عنوان می‌شود برای مردم و خود کاندیدا‌ها توجیه نمی‌شود مثل آقای مطهری که نسبت به وی و خانواده‌اش کوچک‌ترین شبهه‌ای وجود ندارد.

کرباسچی با تاکید بر اینکه نمایندگی برای هیچ کسی معصومیت نمی‌آورد، گفت: ممکن است که برخی از نمایندگان طی سالهای گذشته تخلفاتی مرتکب شده باشند اما این طبیعی است که از شورای نگهبان بخواهیم دلیل رد صلاحیت‌ها بیان شود و در افکار عمومی مشخص شود که عدم التزام به اسلام و نظام و ولایت فقیه یعنی چه؟مشکل این است که این موارد به افکار عمومی توضیح داده نمی‌شود و شورای نگهبان خود را مقید به ارایه توضیح قانع کننده به مردم و داوطلبان نمی‌بیند و این باعث می‌شود که حرف و حدیث‌هایی به وجود بیاید.

فضای انتخابات به دلیل ردصلاحیت‌ها رقابتی نیست

غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس هم با اشاره به رد صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب ازسوی شورای نگهبان، اظهار داشت: به‌طورکلی زمان بررسی صلاحیت‌ها باتوجه به حجم بالای نامزدهایی که نام‌نویسی کردند، زمان اندکی بوده و فرصت ۲۰ روزه‌ای که هم‌اکنون در اختیار هیات‌های نظارت و شورای نگهبان قرار گرفته، زمان خوبی است تا بررسی اعتراض‌ها به‌صورت دقیق انجام شود.

قطعاً تعدادی از نامزدهای انتخابات تاییدصلاحیت می‌شوند

او گفت: نمی‌توانیم از هم‌اکنون بگوییم صلاحیت هیچ‌کدام از نامزدهای ردصلاحیت‌ شده، تایید نمی‌شود و قطعاً پس از بررسی مدارک و اسناد ارائه‌ شده، تعدادی از افراد رد صلاحیت‌شده از این مرحله عبور خواهند کرد.

روحانی و لاریجانی درحال رایزنی با شورای نگهبان

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به رایزنی‌هایی که در دولت و مجلس درحال انجام است، گفت: ‌ از یکسو ما از آقای لاریجانی درخواست کردیم که وارد مذاکره بشوند و در دولت نیز قطعاً آقای رئیس‌جمهور نظارت دقیقی بر صحت اجرای قانون خواهند داشت.

شورای نگهبان به‌دور از دغدغه سیاسی و فشارها به اعتراض‌ها رسیدگی کند

نماینده مردم گچساران در مجلس یادآور شد: فکر می‌کنم برای این‌که هم حقوق قانونی افراد و نامزدهای انتخابات و هم شورای نگهبان رعایت شود، بهتر است اجازه دهیم در فاصله ۲۰‌روزه موضوع ردصلاحیت افرادی که به‌نوعی حقوقشان تضییع شده یا واقعیت‌های زندگی کاریشان دیده‌نشده توسط افراد دارای‌صلاحیت پشتیبانی شوند و درخواستشان مطرح شود و شورای نگهبان نیز به‌دور از دغدغه‌های سیاسی و فشارهای موجود به اعتراض‌ها رسیدگی کند.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس نهم با اشاره به تجارب مرحله احراز صلاحیت نامزدهای انتخاباتی در ادوار گذشته، اعلام کرد: تجربه ادوار گذشته نشان می‌دهد هرگاه وارد یک مسیر تفاهمی برای رفع مشکلات شده‌ایم، فضا بهتر خواهد شد.

فضای انتخابات به دلیل ردصلاحیت گسترده رقابتی نیست

او گفت: البته من مدعی نیستم که صددرصد مشکلات مرتفع خواهدشد اما اگر بتوانیم تعامل خوبی داشته‌باشیم قادر خواهیم بود درصدی از مشارکت نیروهای مختلف را در برخی از حوزه‌ها ایجاد کنیم تا حداقل کمی فضای انتخابات رقابتی‌تر شود، چراکه درحال حاضر در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه به هیچ‌عنوان فضا رقابتی نیست و این یک مشکل جدی است.

برتری اکثریت عاقل بر اقلیت قوی

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در پاسخ به این سوال که آیا درصورت عدم حل مشکل ردصلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان، این جریان اقدام به دریافت رزومه از نیروهای غیرجناحی تاییدشده و تهیه لیست انتخاباتی بر اساس این افراد خواهد کرد یا خیر، ‌ گفت: اولاً تحریم یا مسائلی از این دست به‌هیچ‌عنوان موضوعیت ندارد و هنگامی که اصلاح‌طلبان در مرحله نام‌نویسی وارد صحنه شده‌اند باید تا پایان در صحنه بمانند. نکته دیگر این است که یک اکثریت عاقل بهتر از یک اقلیت قوی است، چراکه یک اکثریت عاقل است که می‌تواند مملکت را در مدار درست قرار دهد.

باید گفتمان عقلانی را در مدیریت کشور حاکم کنیم

تاجگردون در پایان خاطرنشان کرد: از مدت‌ها پیش، همواره توصیه من به دوستان اصلاح‌طلب این بوده که سعی کنیم از ظرفیت کسانی که می‌توانند در مسیر اجرایی و مدیریتی مملکت گفتمان عقلانی را حاکم کنند، استفاده نموده و با حمایت ویژه و عدم انفعال در راستای مدیریت اصولی مملکت تلاش کنیم.

منبع: ایلنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین