کد خبر: ۳۴۵۳۳۱
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۱

۳ هزار قوی بی پناه در فریدونکنار، در دام تورهای صیادان

تالاب سرخرود پرشده از قوهای مهاجر. قوها، درمیان تورهایی که درجای‌جای فریدونکنار بالا رفته‌اند تا پرندگان مهاجر را صید کنند، در سرخرود فرود آمده و این تالاب را برای استراحت انتخاب کرده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
 شهروند نوشت: تالاب سرخرود پرشده از قوهای مهاجر. قوها، درمیان تورهایی که درجای‌جای فریدونکنار بالا رفته‌اند تا پرندگان مهاجر را صید کنند، در سرخرود فرود آمده و این تالاب را برای استراحت انتخاب کرده‌اند. انتخابی که به نگرانی جدی دوستداران محیط‌زیست و حیات‌وحش تبدیل شده تا از این سه‌هزار قو در مقابل تورهای هوایی حفاظت کنند.

هرچند در تالاب سرخرود، توری دیده نمی‌شود اما کمی آن‌طرف‌تر، تورها در فریدونکنار، از باران و شالیزارهای منطقه خودنمایی می‌کنند، همین موضوع باعث شده تا دوستداران محیط‌زیست نگران قوهایی باشند که به پرواز درمی‌آیند و ممکن است با فاصله گرفتن از سرخرود درون تورهای هوایی گرفتار شوند. اسماعیل کهرم مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از این نگرانی با عنوان حفاظت کمرشکن از ٣‌هزار قوی مهاجر در مقابل هزاران متر تور در فریدونکنار یاد کرده و به ایرنا می‌گوید: «حفاظت از ٣‌هزار قو که برای زمستان گذرانی به تالاب فریدونکنار آمده‌اند، در مقابل هزاران متر تور صیادی هوایی بسیار کمرشکن و گاهی غیرممکن است.»

او ادامه می‌دهد: «در زمان مهاجرت پرندگان به فریدونکنار شاهد برپاشدن تورهای هوایی به طول ١٠متر و عرض ٤٠متر هستیم که به صورت پی درپی و درکنار هم نصب شده‌اند.»

کهرم یادآوری می‌کند: «با برپایی این تورها هیچ پرنده‌ای در هوا درامان نیست و خواه و ناخواه در آنها گرفتار می‌شوند که این مسأله موجب تلف‌شدن هزاران بال پرنده در فصل مهاجرت می‌شود.»

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، با بیان این‌که میزبان‌های خوبی برای این پرندگان نیستیم، می‌گوید: این پرندگان با بی‌رحمی تمام شکار و در بازار فریدونکنار به فروش می‌رسند، یک غاز در این بازار ١٢٠‌هزارتومان خریدوفروش می‌شود که جای تأسف دارد.

او با بیان این‌که کل استان مازندران حدود ٣٠٠ محیط‌بان دارد، ادامه می‌دهد: «به هیچ عنوان این تعداد محیط‌بان توان مقابله با متخلفان و حفاظت از هزاران بال پرنده مهاجر را ندارند که نتیجه این عدم تعادل منجر به کشتار بی‌رحمانه این پرندگان می‌شود. زمانی که تورهای هوایی برپا می‌شوند، عده‌ای مامور نگهبانی دادن و حفاظت از آنها هستند. بنابراین نزدیک‌شدن به این تورها نیازمند همکاری نهادهای انتظامی با سازمان محیط‌زیست است.

کهرم با اشاره به این‌که هزینه برپایی یک تور هوایی ٢٠‌میلیون تومان است، می‌گوید: «شکارچیان گاهی تورها را ماهانه ٨ تا ٩‌میلیون تومان اجاره می‌دهند، از این‌رو با تمام توان از آن محافظت می‌کنند.»

در ماه‌های گذشته، سازمان حفاظت محیط‌زیست قول‌های بسیاری برای حمایت و حفاظت از پرنده‌های مهاجر داده است. نیمه آبان‌‌ماه بود که حمیدرضا خیلدار فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست ٢٨ آبان‌ماه را زمان آغاز برخورد با متخلفان صید و شکار پرندگان در فریدونکنار اعلام کرد و قرار بود از این روز با متخلفان صید و شکار در منطقه به صورت جدی برخورد شود، اما برخوردهایی که قرار بود با متخلفان صید و شکار انجام شود، چندان موفقیت‌آمیز نبود و تورهای هوایی همچنان در آسمان فریدونکنار خودنمایی می‌کنند. فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست، حدود ٣ماه پس از اعلام برخورد با متخلفان صید و شکار در منطقه درباره اقداماتی که برای مقابله با متخلفان صید و شکار در منطقه شده است، به ایرنا می‌گوید: «یک برنامه ٥ساله برای ساماندهی پرندگان مهاجر توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست طراحی شده که فاز اول آن مقابله و جمع‌آوری تورهای هوایی است.»

خیلدار با تأکید بر این‌که برای مقابله با این مشکل در فریدونکنار باید تمام نهادها درکنار هم باشند، ادامه می‌دهد: «به‌طور کلی همکاری نیروهای انتظامی و سایر مسئولان استانی برای مقابله با شکار غیرمجاز و گشتزنی در مناطق تا حدودی خوب است اما کافی نیست.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین