کد خبر: ۳۴۵۳۴
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۸۴ - ۱۵:۰۸

جنگی برای اسراییل

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش پايگاه اينترنتي الجزيره در بررسي اين موضوع آورده است: خبرگزاري اينترپرس به نقل از مقاله‌ي فيليپ زليكو، كه هم اكنون مدير اجرايي تيم تحقيق حملات 11 سپتامبر است، اعلام كرد، يكي از دلايل اصلي حمله‌ي آمريكا به عراق در سال 2003 حفاظت از منافع اسراييل در منطقه بود.

اظهارات زليكو در رابطه با " تهديد اعلام نشده"، در دوران خدمتش در شوراي مشورتي اطلاعات خارجي كه گزارش‌هاي خود را مستقيما به رييس جمهور ارسال مي‌كند، ايراد شده است. وي از سال 2001 تا 2003 در اين شورا فعاليت كرده است.

اظهارات زليكو با توجيحات دولت جورج بوش كه هرگز موضوع عراق را به امنيت اسراييل مرتبط نمي‌كند، تناقض دارد. در عوض بوش تاكيد دارد اين جنگ براي سرنگوني صدام، ديكتاتورعراق، آزادي عراقي‌ها و انهدام سلاح‌هاي كشتار جمعي صدام بوده است. اين در حالي است كه هنوز هيچ سلاح كشتار جمعي در عراق يافت نشده است.

زليكو به عنوان نماينده‌ي تيم كارشناسان سياست خارجي در امرارزيابي اثرات حملات 11 سپتامر بر آينده‌ي جنگ با ترور آمريكا، در سخنراني خود در دانشگاه ويرجينا در 10 سپتامبر سال 2003 گفت: چرا عراق بايد به آمريكا حمله كند يا از سلاح‌هاي هسته‌يي عليه ما استفاده كند؟ به عقيده‌ي من تهديد واقعي از سال 1990 شكل گرفت و اين تهديد عليه اسراييل بود. من با صراحت به شما مي‌گويم، اين تهديدي است كه كسي جرات نام بردن از آن را ندارد چراكه اروپايي‌ها توجه زيادي به اين تهديد ندارند و دولت امريكا به دليل عدم حمايت‌هاي عمومي نمي‌خواهد از آن به صورت علني ياد كند.

وي افزود: حتي اگر عراق واقعا به سلاح‌هاي كشتار جمعي دست مي‌يافت ترس در اختيار قرار گرفتن اين سلاح‌ها در دستان جنبش‌هاي مقاومت فلسطين، اسراييل را تهديد مي‌كرد نه آمريكا را.

تاكنون روشنفكران و نويسندگان و منابع نزديك به دولت بوش به ندرت جرات كرده‌اند تا به صراحت اعلام كنند كه واشنگتن به خاطر اسراييل به عراق حمله كرده است اما اظهارات زليكو اولين اعتراف يك منبع نزديك به دولت بوش در باره‌ي دلايل اصلي آغاز جنگي است كه تاكنون جان هزاران عراقي را گرفته است. اينكه اين جنگ فقط براي ريشه كني تهديد عليه اسراييل آغاز شد.

تحليلگران سياسي كه اظهارات زليكو را مورد بازبيني قرار دادند مي‌گويند اين يك دليل بسيار قوي منطقي براي آغاز جنگ است كه سري نگاه داشته شده است.

فيليس نبيس، تحليلگر موسسه‌ي مطالعات سياسي مستقر در واشنگتن مي گويد: بعضي از ما همواره درباره‌ي حفاظت از اسراييل به عنوان يك مولفه صحبت كرده‌ايم اينكه اين موضوع ميتواند دليل خوبي براي اين جنگ باشد.

برخي ديگر، كاخ سفيد را به دليل عدم مطلع كردن عموم از انگيزه‌هاي درست براي حمله به عراق مقصر مي‌دانند.

ناتان براون، استاد علوم سياسي دانشگاه جورج واشنگتن و كارشناس خاورميانه معتقد است: دولت آمريكا تصميم گرفت به عراق حمله كند آنگاه جستجوهايش را براي يافتن سياست توجيهي آغاز كرد. به دليل اين جستجو وشيوه‌ي بسيار عجيب آن مردم شروع به حدس و گمان كردند.

دولت بوش كه با حاميان اسراييل و نومحافظه‌كاران جنگ‌طلب احاطه شده هم‌اكنون در تلاش است تا از خود در برابر اتهامات در خصوص انحراف از جنگ عليه ترور به دليل حمله به عراق كه تهديدي براي آمريكا محسوب نمي‌شد، دفاع كند.

در حقيقت اين جنگ از سوي نو محافظه‌كاران جنگ‌طلب در دولت بوش به جريان افتاد. تعدادي از شخصيت‌هاي عالي رتبه‌ي نومحافظه‌كاران جنگ‌طلب گزارشي با نام « يك تغيير روشن:‌استراتژي جديد براي امنيت اين قملرو» به دولت بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسراييل در سال 1996 ارسال داشتند. در اين گزارش ازبركناري صدام به عنوان هدف استراتژيك مهم اسراييل ياد شده است.

نويسندگان اين گزارش ريچارد پرل، داگلاس فيث، ديويد و ميراو ورمزر وجيمز كولبرت هستند كه همگي از حاميان جنگ عراق بودند.

به علاوه حمايت اسراييل براي اين حمله هرگز پنهان نشده است. هم دولت آريل شارون، نخست وزير اسراييل واكثراسراييلي‌ها حامي اين جنگ هستند.

روزنامه‌ي گاردين در گزارشي در باره‌ي چگونگي جمع آوري مدارك توسط جامعه‌ي اطلاعاتي آمريكا براي حمايت از اين حمله و چگونگي همكاري سيا و موساد براي جمع‌آوري اين مدارك آورده است: گزارش‌هاي پيش از جنگ نشان داده اسراييل نقش مهمي در آغاز اين جنگ ايفا كرده است. حتي برخي اخبار حاكي ازهمكاري ماموران اسراييلي با كردهاي عراقي است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین